Aliz
7 °C
12 °C
Index - In English In English Eng

7scents startup: Berlin helyett Budapestet választottam

2019.09.06. 16:16 Módosítva: 2019.09.09. 12:26
Ezt a cikket a(z) 7scents, nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.

Szerencsére egyre gyakrabban látunk példát arra, hogy valaki a külföldön töltött évek után hazatér. Itthon szeretné kamatoztatni a világban szerzett élményeket, tudást, új színt és lendületet hozva a magyarországi piacra. Pozsgai Ákos, a 7scents.hu webshop alapítója is több év tapasztalatával a háta mögött döntött úgy, hogy a hobbiját professzionális szintre emeli, és saját vállalkozásba kezd, itthon.

Pozsgai Ákos, a 7scents.hu webshop alapítója - fényképet készítette: Mohos Angéla
Pozsgai Ákos, a 7scents.hu webshop alapítója - fényképet készítette: Mohos Angéla

Mi az, ami eredetileg külföldre vitt?

Főleg a kíváncsiság. Ösztöndíjjal mentem tanulni Németországba és hogy úgy mondjam ott ragadtam. A tanulmányaim befejezése után munkát kaptam Berlinben – multinacionális cégek online kampányain dolgoztam marketing szakemberként. Fiatal voltam, nem voltak még életre szóló terveim, rugalmasan kezeltem azt, hogyan tovább. Nem döntöttem tudatosan arról, hogy meddig maradok Németországban, nyitva hagytam a kérdést.

Aztán ahogy teltek az évek, előtört a vágy, hogy szeretnék visszajönni. Egyre csak sűrűsödtek a hazalátogatások, és egyszer azon kaptam magam, hogy már több időt töltök itthon. Így mondhatni átmenet volt a hazaköltözés, ami után még egy darabig külföldre dolgoztam. Akkoriban gondolkoztam el azon, hogy mit szeretnék itthon, hosszú távon csinálni.

Mit tartasz a legnagyobb értéknek, tapasztalatnak, amelyet külföldön szereztél?

Egyfajta professzionalitást emelnék ki a marketing területén, illetve azt a nyugaton látott igényt, hogy Magyarországon is a márkák teljes kollekciója legyen jelen. Azt tapasztaltam, hogy külföldön sokkal inkább arra törekednek, hogy a vásárlás élmény legyen. Egy-egy márkaképviselet azt igyekszik visszaadni, amit a vásárló a központban, a márka otthonában tapasztalhatna meg. Például egy francia márka esetében arra törekednek, hogy a vásárló úgy érezze magát, mintha a párizsi boltban vásárolna, maximális odafigyelés mellett, a teljes kínálatból, ami nincs az előítéleteken keresztül a helyi fogyasztói társadalomra szabva. Szerintem erre itthon is van igény, hiszen nagyon sokan keresik az itthon még kevésbé ismert, ám nyugaton népszerű termékeket. Akkor miért is ne kaphatnák meg?

Ha ez külföldön már egy bevett dolog, nem gondolkoztál azon, hogy ott valósítsd meg? Egyszerűbbnek tűnik külső szemmel.

Számomra nem volt kérdés, hogy itthon alapítsak céget. Magyarországra ezzel újdonságot tudok hozni, így egyértelmű volt, hogy akkor ezt itt kell megcsinálni. Amíg külföldön éltem, rendszeresen jártam haza, mindig láttam, hogy jó itt, és nincs okom arra, hogy ne jöjjek vissza.

Mikor jött el egyébként az a pillanat, hogy felismerted a multik helyett saját vállalkozást szeretnél, ráadásul az illatok világában?

Az, hogy sajátot szeretnék, már régóta munkálkodott bennem. Az a típusú ember vagyok, akinek naponta van három ötlete, amin aztán matekozik órákon át. Nap végére többnyire ki is fut a legtöbb, de a 7scents ötlete lett az, amit aztán elővettem napról napra, folyamatosan fejlesztettem. Miután gondolatban velem maradt hónapokon át, úgy döntöttem, hogy életre is keltem.

- fényképet készítette: Mohos Angéla
- fényképet készítette: Mohos Angéla

Honnan ered az érdeklődésed az illatok felé?

A húszas éveim elején kezdtem el tudatosan illatokkal foglalkozni, először főleg parfümökkel. Ahogy érik az ember személyisége, el lehet mélyülni egy témában. Az illatok világában nekem van egyfajta játékosság, ami összekapcsolódik a borok szeretetével, hiszen ott is központi kérdés az illat.

Egyszer az egyik külföldi partnercégemtől kaptam ajándékba egy vörösborokra szakosodott illatszettet. Azzal a harminc-negyven esszenciával elkezdtem játszani, vakon tesztelgetni, és rá kellett jönnöm, hogy mennyire kevés illatot ismerünk fel ahhoz képest, hogy mennyi színt vagy hangot tudunk beazonosítani. De ez is egyfajta memória, így fejleszthető. A bor és az illatok párhuzamosan nyertek egyre nagyobb teret az életemben, egyik inspirálta a másikat. Egyre nagyobb figyelmet fordítottam arra is, hogy milyen az otthonom, így hamarosan megjelent az otthoni illatosítás is.

Gyakorlatilag hobbiból növekedett professzióvá az illatok világa. Mivel a 7scents-nek is két oldala van, egy gazdasági és egy szakmai, így nagyon szépen kiegészíti egymást az, hogy mivel töltöttem az elmúlt éveimet. A gazdasági oldalt hozom a korábbi tapasztalataimmal, az előző munkákból, az illatok és a termékek pedig hobbiból váltak szakmává. Ugyanakkor nem nevezném magam illatszakértőnek, ez nekem továbbra is hobbi. A mediterrán kollekciót tervezni nagy élvezet, de bizonyos kérdésekben professzionális szakemberek segítségét kérem. Érdekes módon pélaul ilyen téma a szappan vagy a parfüm is a termékek sokszínűsége miatt.

Miért pont a mediterrán illatvilág uralkodik a 7scents-nél?

Ha megnézzük az európai régiót, tradicionálisan ezek azok az országok – Franciaország, Olaszország, Portugália – ahol az illatok világa nagyon fejlett. Régi és nagyon szélesen kiterjedt tudással rendelkeznek az illatokról; arról, hogy egyes növényeket hogyan kell felhasználni. Intenzívebben jelen vannak az illatok a mindennapokban, tudatosabban használják az érzékeiket. Ezt szeretnénk mi meghonosítani itthon: hogy az emberek jobban megismerjék az illatokkal való játékot, a benne rejlő lehetőségeket, izgalmakat és örömet.

Jelenleg nincs magyar termék a kínálatotokban. Mi ennek az oka?

Még nincs, de dolgozunk rajta hogy hozzánk illő magyar brandeket is forgalmazzunk. Most egy nyitó kollekcióval vagyunk online, közben pedig aktívan keressük a magyar partnereket is.

Milyen értékeket tartasz legfontosabbnak a 7scents világában?

Számomra elsődleges szempont a vásárlókhoz való hozzáállás. Ezzel kapcsolatban azt a mentalitást képviseljük mi is, mint a nagyobb külföldi cégek, ahol nagyon vásárlóorientált a kiszolgálás. Meghallgatják a vásárlóikat, egy nagyon erős pozitív szolgáltatói hozzáállás van jelen, amit jó lenne itthon is sokkal általánosabbá tenni. Fair módon állunk a helyzetekhez, ha a vásárlók veszik a fáradtságot, hogy kapcsolatba lépjenek velünk, akkor az a minimum, hogy meghallgatjuk őket.

Ezért is tartottunk egy három hónapos próbaidőszakot az indulásnál, hogy meg tudjuk tapasztalni, mik azok a hibák, amik felmerülhetnek. Hogy megkaphassuk a kérdéseket amik a vásárlókat foglalkoztatják. Hálásak vagyunk az ilyen helyzetekért, mert ezekből lehet a legtöbbet tanulni és fejlődni. Ezt az alázatot emelném ki legfőbb értékünknek, elvünknek, amely mentén dolgozunk.

Ezen kívül nagyon odafigyelünk a termékek minőségére és az árakra. Szolid árréssel dolgozunk, hogy mindent olyan áron tudjunk adni, mint a brandek anyaországaiban. Emellett igyekszünk kedveskedni is a vásárlóinknak – 6000 Ft fölötti rendelésnél például ajándék terméket választhatnak, ami nem egy termékminta, hanem egy teljes értékű kozmetikum.

A termékek minőségéhez csatlakozva pedig azt is hozzátenném, hogy ismerjük a termékeinket és tényleg szeretjük őket. Nem kizárólag gazdasági szempontok alapján van összeállítva a kollekciónk, hanem tényleg hiszünk benne. Nagyon erős a szűrő, hogy milyen márkákat engedünk be. Abban hiszek, hogy inkább kevesebb márkával, de azok teljes választékával dolgozzunk, minthogy ne bízzunk abban, amit kiküldünk az embereknek.

Ezt a cikket a(z) 7scents, nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.