BioLNG, a fenntartható üzemanyag alternatíva

2021.12.16. 15:39
Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.

A Shell célkitűzése, hogy legkésőbb 2050-re klímasemleges vállalattá váljon a társadalom változásával összhangban. Az energiaátmenet gyorsításának érdekében a Shell több évtizedes tapasztalatára, valamint folyamatos kutatás-fejlesztési tevékenységére alapozva olyan környezetkímélő üzemanyagtípusok gyártását és használatát szorgalmazza, mint az LNG, a BioLNG vagy a zöld hidrogén. A Shell kiemelt figyelmet fordít BioLNG üzletágára, amely fenntartható alternatívát nyújt ügyfelei számára és hozzájárul a teherszállítás szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséhez.

Üzemanyag a klímacélok eléréséért

A BioLNG olyan bioüzemanyag, amely szerves hulladékok, például szerves háztartási és ipari hulladékok, trágya és szennyvíziszap feldolgozásával készül. Amikor a szerves hulladék anaerob emésztése megtörténik, a folyamat során biogáz keletkezik. Ennek a biogáznak a fő összetevői a metán (CH4) és a szén-dioxid (CO2). A bio-LNG előállításához a metánt elválasztják a szén-dioxidtól és más kritikus összetevőktől, majd cseppfolyósítjuk. Ez a folyamat, amely nagyon összetett, 600-szor növeli az energiasűrűséget, és ideálissá teszi a bioüzemanyagot a nagy teherbírású és tengeri szállításhoz. Ennek az eljárásnak köszönhetően a BioLNG emissziócsökkentést elősegítő üzemanyag. A Shell által forgalmazott BioLNG a körforgásos gazdaság, valamint a fenntarthatóság elvén alapuló biomassza forrásokból származik.

Azonnali megoldás a közúti szállítás dekarbonizációjára

A tehergépjárművek hosszú távú közúti, tengeri és légi közlekedése jelenleg jelentős karbonkibocsátással jár, az általuk használt üzemanyag nagy energiasűrűséget igényel. A BioLNG azoknak az LNG üzemű járművet használó ügyfeleknek jelent vonzó alternatívát, akik csökkenteni szeretnék működésükből származó szén-dioxid kibocsátásukat, hozzájárulva a közlekedési ágazat fenntarthatóbbá tételéhez. A BioLNG üvegházhatásúgáz-kibocsátási mérlege a kitermeléstől a gépjárművekben történő felhasználásig akár negatív is lehet. Ez a biogáz metánra és szén-dioxidra történő szétválasztásának eredménye. Így egy 40 tonnás LNG meghajtású teherautó esetén a BioLNG használatával 130%-os szén-dioxid-kibocsátás csökkenés érhető el a hagyományos üzemanyag használatából származó károsanyag kibocsátás mennyiségéhez képest.

A Shell és partnerei (DISA, Scania, CNH Industrial Capital Europe, IVECO és Nordsol) a BioLNG Euronet szervezet égisze alatt működnek együtt. Céljuk, elősegíteni a teherfuvarozás dekarbonizációját. A konzorcium 2018. december 6-án jelentette be elkötelezettségét az LNG közúti közlekedési üzemanyagként való európai bevezetése mellett.

A szervezet kétezer, LNG-vel üzemelő, lízingelhető teherautót, 39 LNG-üzemanyagtöltő-állomást és egy hollandiai BioLNG gyártóüzem építését irányozta elő, ezenkívül egy olyan LNG-hálózat fejlesztését tervezi, amely lefedi a legfontosabb kereskedelmi közúti szállítási útvonalakat Dél-Spanyolország és Kelet-Lengyelország között.

Az LNG kiskereskedelmi állomások Belgiumban, Franciaországban, Németországban, Hollandiában, Lengyelországban és Spanyolországban épülnek ki, és kb. 400 kilométerenként helyezkednek el a fő úthálózati folyosók mentén.

A DHL Freight és a Shell közösen teszteli a BioLNG használatát

A DHL Freight, Európa vezető közúti árufuvarozója, valamint a Shell közös kísérleti együttműködésének keretében a DHL három tehergépjárművén tesztelte a BioLNG használatát. Az első öt hónap alatt a BioLNG segítségével 87 tonna szén-dioxidnak megfelelő károsanyag kibocsátását sikerült elkerülni, ami több, mint 89 900 kilométernyi dízelüzemű teherautó által megtett távolság kibocsátásának felel meg és körülbelül 85%-os szén-dioxid megtakarítást jelent a hagyományos dízelmotorokhoz képest.

Novemberben kezdte meg működését a hollandiai BioLNG üzem

A Renewi, a Nordsol és a Shell első közös BioLNG gyártó üzemét 2021 november első felében nyitotta meg Willem-Alexander holland király. A Renewi Hollandia egész területén gyűjti a szerves hulladékot és a lejárt szavatosságú termékeket, feldolgozza, majd biogázzá alakítja ezeket. A Nordsol berendezése a biogázból BioLNG-t készít, amit a Shell értékesít LNG töltőállomásain. Az üzem a tervek szerint évente 3,4 kilotonna BioLNG-t állít majd elő. Ez több mint 13 millió kilométer karbonsemleges utazást tesz lehetővé – akár 370-szer átautózhatjuk vele a Földet. Az üzemanyag értékesítése 2023-ban kezdődhet.

Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.