Ez nem egy Instagram sztori, ez egy veszélyes világ – szabadulj ki a múltból!

2022.05.05. 18:42
Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.

Vajon miért dönt úgy egy modern gondolkodású, kiforrott világképpel rendelkező nő, hogy felhagy addigi vagány, bohémnak mondható életével, s a kávéházak cigarettafüstös hangulatát feledve inkább szerzetesnek áll, szociális munkát végez, így próbál meg segíteni embertársain. Salkaházi Sára elhatározását talán jobban megérthetik azok, akik megnézik a Magyar hősök című színházi előadást a Millenárison.

Szabadulj ki a múltból!

Itt vagyunk bezárva egy vérzivataros évszázadba. [...] Ez a maguk családjának a múltja is. Ez nem Instagram sztori, meg Facebook-poszt [...] egy veszélyesebb világot fognak megismerni, ahol olykor felelősséget kell vállalni, néha súlyos döntéseket kell meghozni. [...] (Részlet az előadásból)

A Való Élet, a Történelem néha a legbrutálisabb akadálypálya, amelyben a szereplőknek egykor élet­re-halálra kellett küzdeniük – hangzik el a Magyar hősök című színházi előadás elején. A Huszadik Szá­zad Aréna – diktatúrák szorításában nevet viselő szabadulószoba titokzatos játékmestere fogadja ezekkel a szavakkal azt az öt középiskolás diákot, akik egy rendhagyó történelemórára érkeznek ide a tanárukkal együtt.

20220324BGA 8604

A korszak, amelyet eddig csak a történelemkönyvekből ismerhettetek, itt és most jelenvaló­vá változik – folytatja a rejtélyes hang. S a játék a 20. századi magyar tör­ténelem vészterhes időszakaiba repíti vissza őket, ahol olyan emberek bőrébe bújhatnak, akik életük egy-egy szakaszában súlyos döntésre kényszerültek. Az előadás hat „hétköznapi hős” – Brusznyai Árpádné Honti Ilona, Gérecz Attila, Kiss Sándor, Olofsson Placid, Richter Gedeon és Salkaházi Sára – sorsának bemutatásán ke­resztül segíti a diákokat – és a darab nézőit – a történelem megértésében és saját helyzetük átértékelésében. A szabadulószoba jeligéje: szabadulj ki a múltból!

A huszadik század diktatúráinak borzalmairól beszélnünk kell!

Sára, ön idén részt vett a szociális és népjóléti tanfolyamunkon, megérintett bennünket a mélységes érzékenysége, a szegények és elesettek iránti empátiája. Gondolom, azért is kérte a felvételét a Szociális Testvérek Társaságába. [...] ön egy nagyon impulzív személyiség, a tehetség, az elszántság, és mellé a jó szív, ami önnek van, jó szolgálatot tehetne nekünk [...] (Részlet az előadásból)

Kopek Janka meggyőzően alakítja Salkaházi Sárát. Nem egyszerű a feladata, hiszen olyan fiatallá kell szerepe szerint válnia, aki az egyik pillanatban még önfeledt diák, a másikban az addigi életét gyökeresen megváltoztató nő, aki végül ráébred arra, hogy másokat szolgálva teljesedhet ki élete, akár önmagát is feláldozva embertársaiért.

Kopek Janka
Kopek Janka

Nehéz egy valós, korábban élt személy karakterének a megformálása?

Először is szeretném megemlíteni, hogy remek szereplőválogatás előzte meg a próbákat, az előadást. Szerintem minden kiválasztott színész egy kicsit hasonlít az általa megformált karakterre. Az általam eljátszott Salkaházi Sára szabadelvű, kicsit bohém nő volt, aki novellákat írt, a húszas években kötetet is megjelentetett, ugyanakkor kávéházakba járt, cigarettázott, lazán, zsebre dugott kézzel sétált olykor az utcán, vagyis abban a korban egy modern gondolkodású nőnek számított. S milyen érdekes, hogy ilyen szemlélettel később mégis szerzetesként talált rá igazán önmagára, ebben a hivatásban tudott kiteljesedni! A személyisége azért volt nagy hatással rám, mert megerősítette számomra azt, hogy látszólag különböző, egymásnak teljesen ellentmondó tevékenységekkel, sokféle módon helyt lehet állni az életben. Már a sokoldalúsága egy fontos kapcsolódási pontot jelentett számomra, s ezek után könnyebb volt elindulni a szerep megformálásában is. Szeretek belehelyezkedni történelmi személyek alakjába, érdekes a sorsukat, egy-egy hozzájuk kapcsolódó történetet minél hitelesebben bemutatni, miközben saját személyiségünk válik eggyé az eljátszott karakterrel az előadásokon.

Nem is akármilyen karakterek megformálásáról van szó ebben a színdarabban.

Tetszik, hogy a darab kevésbé ismert történelmi személyiségek tetteit, életük egy-egy szakaszát mutatja be; így újra és újra ráébredhetünk arra, hogy a huszadik század diktatúráiban, ezekben a borzalmas időszakokban mennyi mindenki válhatott akarva-akaratlanul hőssé. Láthatjuk, hogy ezekben az elnyomó rendszerekben már az is hőstett volt és hősies bátorságot igényelt, ha az ember tartotta magát a véleményéhez, hitéhez és értékrendjéhez vagy meghozott egy döntést. Itt, a Magyar hősök előadásban nem királyokról, vezető politikusokról vagy filmsztárokról van szó. Ezek a történetek hétköznapi emberek történetei, akik a mindennapi életükben hozott döntéseik miatt az utókor példaképeivé váltak.

20220324BGA 8640

Igazán érdekes ezt Öntől, egy fiataltól hallani, aki már a huszonegyedik század hömpölygő mindennapjaiban, a szelfik és a virtuális önmegvalósítás korszakában él.

Amikor elkezdtük a próbákat és az általam megformált hős helyébe képzeltem magamat, majd megismertem a színészkollégáim által megformált személyek sorsát, az ő életükből kiragadott pillanatokat is szemlélve ébredtem rá arra, hogy mai szemmel visszatekintve, szinte el sem lehet már képzelni, milyen lehetett akkoriban az élet. Hogy az a szabadság, ami nekünk ma megadatik, az akkoriban egyáltalán nem létezett. S éppen ebben látom a darab jelentőségét, ezért fontos, hogy bemutassuk ezeket az élethelyzeteket! Még mindig sok kimondatlan, feldolgozatlan történelmi helyzettel kell szembesülnie a társadalomnak, amiket ugyanakkor nem felejthetünk el! Hiszen az előadásban is láthatjuk azt, hogy az emberek a saját életük kihívásaira milyen választ adtak, az áldozatuk pedig hozzájárult ahhoz, hogy nekünk ma, 2022-ben ilyen életünk lehessen. Ezek a történetek arra figyelmeztetnek bennünket, fiatalokat is a huszonegyedik században, hogy azért élhetünk most szabadságban, mert többek között ilyen hősei voltak az előző évszázad magyar történelmének.

20220324BGA 8714

Elárulja nekem, hogy a személyiségét formálja-e valamelyest egy olyan szerep, mint amelyet most alakít? Megváltoztatja a látásmódját, a világról alkotott képét?

Én azt szeretem a színészetben, hogy amikor megkapok egy szerepet, akkor egy teljesen új világ tárul fel előttem, s ennek részese lehetek. Mindig utána olvasok a megformált személynek, rengeteg anyagot gyűjtök a korszakról, amelyben az adott karakter élt. Azt az érzést emelném ki, amely még inkább felerősödött bennem azóta, hogy először próbáltuk a darabot: nem szabad elfelejtenünk azt, hogy milyen szörnyűségek történtek a huszadik század diktatúráiban, hiszen ezeket a történeteket, ezt a közös múltat még itt hordozzuk magunkban, kötelességünk ezt felfedni, beszélni róla és tovább örökíteni!

Még ma is sokszor tapasztaljuk, hogy nehezen beszélnek erről az idősebbek a gyermekeiknek, unokáiknak.

Igen, s éppen azért találom jónak ezt a színdarabot, mert nagyon érzékenyen jeleníti meg a huszadik század magyar történelmének egy-egy nyomasztó pillanatát. Fontosnak tartom azt, hogy akár éppen a színházi előadás kapcsán kezdődjön el egy beszélgetés, hiszen elengedhetetlen, hogy megismerjük és megértsük mi, fiatalok is azt, hogy a mai életünket milyen korszak előzte meg.

Fontos történelmi kérdéseket vet föl a színdarab

A Való Élet, a Történelem néha a legbrutálisabb akadálypálya, amelyben a szereplőknek egykor életre-halálra kellett küzdeniük.  (Részlet az előadásból)

Földváryné Kiss Réka, a Nemzeti Emlékezet Bizottságának elnöke szerint a hat nagyon különböző életpálya egy-egy megrázó pillanatának színpadi bemutatása fontos történelmi kérdéseket is felvet. A náci és a kommunista diktatúra időszakát mutatva örök emberi és erkölcsi kérdéseket is górcső alá vesz: mi az emberi helytállás, milyen kockázatot vállalni a szabadságért, a hazámért, a családomért, vagy akár számomra idegen emberekért.

20220324BGA 8858

Serfőző Krisztina producer, az Ülj Közelebb Produkció vezetője úgy látja, hogy a színdarab létrehozásával – egy szabadulószoba keretei közé helyezve a történeteket – megtalálták azt a formát, amely közel áll a fiatalokhoz és segít a történelem jobb megismerésében. „Az előadás legfontosabb üzenet az, hogy megértsünk valamit a szeretet fogalmából és az együttérzésből” – fogalmaz a producer.

A következő előadás: május 10., Millenáris

Nagyszüleitek, dédszüleitek fiatalkora a vérzivataros huszadik században telt. Akit nem pusztított el az első világháború, túlélte a másodikat, átvészelte a nyilas terrort, arra a kommunizmus sújtott le. [...] A korszak, amelyet eddig csak a történelemkönyvekből ismerhettetek, itt és most jelenvalóvá válik. (Részlet az előadásból)

A Nemzeti Emlékezet Bizottsága, a Millenáris és az Ülj Közelebb Produkció együttműködésében megvalósuló színházi előadás írója Szabó Borbála, rendezője Seres Tamás, a tanárt Csuja Imre alakítja, váltott szereposztásban Böröndi Bence, Hajdú Sobor Csaba, Kopek Janka, Veszelovszki Janka, Márfi Márk, Sütő András, Trill Beatrix, Antóci Dorottya lép színpadra diákként, a rendező hangja Kamarás Iván.

Az előadás a Magyar hősök – Elfeledett életutak a 20. századból című, a közelmúltban megjelent kötet alapján készült, amely a Nemzeti Emlékezet Bizottsága, a Mathias Corvinus Collegium és a Mandiner együttműködésében jelent meg, s olyan, többségükben elfeledett hősöknek állít emléket, akiket a kommunista diktatúra nem engedett a közösségi emlékezet részévé válni.

A színházi előadás tavasszal május 10-én látható utoljára, amelyre még lehet jegyeket vásárolni a Millenáris honlapján. A darabot a tervek szerint ősszel láthatják újra az érdeklődők.

Szerző: Fodor Endre

Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.