Már trendi a környezettudatosság – a fiatalok pénzügyi termékekből is szívesen választanának fenntarthatót?

GettyImages-1340716614
2022.11.28. 15:24
Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.

Nagy hangsúly helyeződik a zöld pénzügyi megoldásokra és alternatívákra a Magyar Bankholdingnál. A bankcsoport ugyanis, ESG-stratégiájával összhangban, nemrég csatlakozott a Mastercard Priceless Planet Koalíciójához, az összefogás keretén belül pedig szeretné felhívni a fiatalok figyelmét a fenntarthatóságra és a zöld pénzügyek fontosságára. Ennek egyik elemeként egy reprezentatív kutatást is készített a fiatalok bankolási szokásairól és zöld pénzügyekhez való hozzáállásáról, hogy pontosan lássa, mit gondol a 18-30 éves korosztály a fenntarthatóságról.

A Magyar Bankholding nemrég jelentette be csatlakozását a Mastercard globális zöld kezdeményezéséhez, a Priceless Planet Koalícióhoz, amely öt év alatt világszerte 100 millió fa ültetésével igyekszik egyesíteni a fogyasztók, a pénzintézetek, a kereskedők és a városok erőfeszítéseit az éghajlatváltozás elleni küzdelemben. A bankcsoport emellett fontos szerepet vállal a lakosság zöld pénzügyi edukációjában, ezért a következő hetekben különböző aktivitásokkal és tartalmakkal szeretné felhívni leginkább a fiatalok figyelmét arra, hogy egyéni szinten mi tehető a fenntarthatóságért a pénzügyek területén.

A két vállalat közös kampányának egyik fő célja tehát a lakosság ösztönzése a digitális kártyahasználatra, hiszen az ügyfelek eközben díjmentesen járulnak hozzá a Mastercard faültetéseihez is.

Kutatás a fiatalok bankolásáról és zöld hajlandóságáról

A Magyar Bankholding megbízásából készült országos kutatás célja, hogy felmérje a fiatalok (18-30 év közöttiek) zöld bankoláshoz, pénzügyekhez való hozzáállását. A felmérés szerint a fiatalok sokat tesznek a környezet megóvása érdekében, körükben már-már trendi a környezettudatosság. A bankválasztásnál azonban egyelőre a költségeket, az elérhetőséget és a jó digitális megoldásokat tartják szem előtt, habár nyitottak a zöld alternatívákra is. Ezért a Magyar Bankholding kiemelt céljának tekinti a fiatalok zöld pénzügyekkel kapcsolatos szemléletformálását.

A kutatásból kiderült, hogy a pénzügyi termékek és szolgáltatások közül a bankkártya (74%), a lakossági folyószámla (58%), illetve a kriptovaluta (17%) van leginkább jelen a fiatalok életében. Ez utóbbi népszerűsége olyan hagyományos megtakarítási módokéval versenyez, mint a megtakarítási számla vagy az állampapír. A fiatalok ugyanakkor a bankválasztásnál erősen árérzékenyek – 45 százalékuk szerint a bank által kínált szolgáltatások díja a három legfontosabb szempont egyike, ahogy a jól működő digitális megoldások is (37%). Ezzel együtt a válaszadók 41 százaléka sorolt az élre legalább egy környezetvédelmi szempontot, amelyet a bankválasztásnál figyelembe vesz. A három legfontosabb ilyen elvárás a javarészt papírmentes működés (58%), a környezetvédelem kiemelt ügyként való kezelése (53%) és a karbonlábnyom csökkentése (48%) volt.

A fiatalok szívesen választanak mindenből fenntarthatót

A kutatás rávilágított arra, hogy a bankok fenntarthatósági érintettsége sokak számára nem egyértelmű – csak a megkérdezettek 64 százaléka gondolja úgy, hogy a hitelintézeteknek is feladatuk a környezetvédelem. Miközben az állam és a nagyvállalatok elöl szerepelnek a listán, addig a bankok, pénzintézetek, biztosítók – hiába jellemzően nagyvállalatok – a lista legvégén állnak. A válaszadók 27 százaléka tartja csak elképzelhetőnek, hogy az ilyen típusú intézmények a fenntarthatóságot a vállalati stratégiájuk részévé tegyék.

Ami a „zöld bankolást” illeti, a válaszadók több mint fele nem hallotta még a kifejezést, de akik igen, ők is leginkább csak általánosságban tudtak róla nyilatkozni. A legtöbben bizonytalanok abból a szempontból, hogy pénzügyi területen valójában mi lehet környezetbarát és mi nem, de ezzel együtt is magas azok aránya, akik azt mondták, bármelyik esetén fontolóra vennék, hogy zöldet válasszanak belőle. A válaszadók 33 százaléka azt nyilatkozta, hogy ha lenne rá lehetősége, akkor minden pénzügyi termék esetén fontolóra venné a környezetbarát megoldást.

Ginzer Ildikó, a Magyar Bankholding standard kiszolgálásért felelős üzleti vezérigazgató-helyettese szerint a kutatás alapján látszik, hogy megvan a nyitottság a fiatalokban a zöld pénzügyi megoldások felé, ezért is fontos célkitűzés a bankcsoport számára, hogy ismeretterjesztéssel és termékfejlesztéssel egyaránt hozzájáruljon a fenntarthatósági célok eléréséhez.

Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.