Az elmúlt évek az autóipar eddig ismert szabályait teljesen átírták. 2022 elején még a koronavírus járvány hatásaiból sem tért magához a piac, amikor a háború kitörése nyomán egy sor újabb nehézséggel kellett szembenéznie az iparág szereplőinek. Az infláció, a forintgyengülés, a kamatok megnövekedése, az energiaárak (és főleg a benzinár) növekedése mindenkire nyomást gyakorolt.
Lesz autó, de jóval kevesebb, és nem tudni, mennyiért
Tavaly elsősorban a megrendelési-szállítási határidők megnövekedése jellemezte a piacot, mára az árgarancia eltűnése a legnagyobb változás, amellyel szembesülniük kell a vevőknek. Mindemellett az árak is jelentősen növekedtek, mind az új-, mind a használtautó-piacon, emiatt a vásárlóerő, és legfőképp a vásárlói szándék tovább csökken.
„A gyárak átálltak az euroalapú árazásra, így sem a kereskedő, sem a vevő nem tudhatja biztosan, hogy mennyibe fog kerülni az autó a kiszállítás időpontjában. Ez és az általános áremelkedés jelentős visszatartó erő lehet, hiszen bizonytalan időszakokban a vásárlók jellemzően elhalasztják a nagyobb kiadásaikat. Ez az oka annak, hogy míg idén várhatóan 70 és 80 ezer között lesz az eladott új autók száma Magyarországon, arra számítunk, hogy 2023-ban ez 50 ezerre csökken” – mondta el Rónai-Horst László, a Mercarius Flottakezelő ügyvezető igazgatója.
Jöhet a magánlízing?
A lízingpiacot sem hagyja érintetlenül ez az időszak: az alapkamat növekedésére a bérlők várhatóan úgy reagálnak, hogy az eddig jellemző 4 éves szerződéseket 5-6 évre hosszabbítják. A Mercariusnál arra számítanak, hogy a következő két évben a cégek többsége inkább a meglévő autókat használja majd, az új autók rendelésével pedig kivárnak.
A Mercarius szakértője azt is elmondta, a következő időszak sikertörténete a magánlízing lehet, hiszen a jelenlegi magas kamatok mellett az autó tulajdonlásának jó alternatívája lehet a hosszabb-rövidebb ideig tartó autóbérlet.
Ki bírja majd a versenyt?
Mindez természetesen azt is jelenti, hogy a piaci szereplők száma is csökken majd – a Mercarius szakértői szerint akár 30-40 százalékuk is eltűnhet. A gyártók optimalizálják a hálózataikat, a versenyben pedig azok maradnak majd talpon, akik a működésüket nemcsak a korábbi évek kedvező feltételeire építették.
„A kihívások ellenére a Mercariusnál idén is sikeres évet zárunk: megnyitottuk használtautó-kereskedésünket, ahol a korábban a saját flottakezelésünkben álló, megbízható autókat árusítjuk. De más téren is növekedtünk: megnyílt első vidéki telephelyünk Debrecenben, flottánk 12 ezer fölé nőtt, ügyfeleinket pedig immár közel 200 fős, stabil csapattal szolgáljuk ki” – emelte ki Koleszár Róbert.