A költésekben is látszódnak az új trendek: a fenntarthatóság és a tudatosság
A Cetelem adatai szerint már a járvány előtt voltak arra utaló jelek, hogy a fogyasztókat egyre inkább foglalkoztatja a tudatosság, amelyre nemcsak a pénzügyi termékekkel kapcsolatban, de életük más területein is törekednek. A pandémia, majd az azt követő energiakrízis azonban felerősítette ezeket a folyamatokat és a környezettudatosság már a vásárlásokban is megmutatkozik: többszörösét költik az emberek sportra, energiatakarékos eszközökre – derül ki Cetelem hiteltermékekkel kapcsolatos adataiból.
A közelmúlt energiaválsága szintén hatással volt a vásárlási szokásokra, ami környezettudatossági szempontból is pozitív változásokat helyez kilátásba. Az energiatakarékos fűtő-hűtő légkondicionálók iránti kereslet folyamatosan nő, és a Cetelem ezek vásárlását speciális, kedvezményes, esetenként kamatmentes, vagy a Magyar Nemzeti Bank ajánlására bevezetett zöld konstrukciókkal támogatja. A zöld konstrukcióban beszerzett termékek mintegy 80 százaléka ingyen hitel.
A zöld gondolkodás erősödését mutatja az is, hogy a banki szolgáltatások terén is egyre fontosabb a fenntarthatóság. A Cetelem nyáron egy új, környezetbarátabb technológiával és alapanyagokból készült kártyát vezet be. A Thales által BIO PLA-ból készült kártya magja 84 százalékban takarmánykukoricából készül, amely megfelelő körülmények között az élettartamának lejárta után lebomlik. A fő alapanyag takarmánykukorica lévén nem befolyásolja az emberi élelmiszer-ellátást, míg a fennmaradó növényi fehérjét az állatok élelmezésében van lehetőség hasznosítani.
Ezek a kártyák azonos élettartamúak a PVC kártyákkal, a Cetelem pedig négyhavonta változó kedvezményekkel támogatja a tudatos fogyasztást különböző egészség- és környezettudatos költések után a kijelölt üzletkategóriákban. Újdonsága a Cetelem kukorica alapú hitelkártyának, hogy a kártyán található QR-kód beolvasásával vagy a cetelem.hu/greencard weboldal felkeresésével azonnal megtekinthetőek az aktuális kedvezmények, így az ügyfelek mindig naprakészek lehetnek a vásárlásaik után járó visszatérítésekkel kapcsolatban, hiszen a hitelkártya nyújtotta lehetőségek dedikált weboldalon jelennek meg.
Az aktív életmódra való törekvést mutatja, hogy a Cetelem adatai szerint a járvány előtti szinthez képest ügyfeleik 2,5-szer többet költenek kerékpárvásárlásra. Az aktív életmódhoz kapcsolódó egyéb kiadások is jelentősen növekedtek: a Cetelem hitelkártyával rendelkező ügyfelei háromszor annyit költenek sportklubok és edzőtermek tagsági díjaira. Bár a járvány felerősítette ezt a tendenciát, már a Covid előtti kutatások is jelezték a vásárlások mögötti tudatosság növekedését.
Az aktív életmód mellett a környezetvédelem és a környezeti értékek is egyre fontosabbá váltak, amit jól mutat, hogy a faiskolákban és kertészeti üzletekben való költések három és félszeresére nőttek a járvány előtti szinthez képest.
A Cetelem tapasztalatai szerint a tudatosság minden generáció számára egyre fontosabb, mind a fiatalabb, mind az idősebb korosztály egyre inkább odafigyel a környezetvédelemre és a pénzügyi termékek tudatos használatára.