A digitális terek már nem ismernek korhatárt

4ig cover
2024.12.05. 00:02
Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.

Míg néhány évtizede a számítógép még generációs szakadékot teremtett, mára épp ez a technológia az, ami összeköti a korosztályokat. Az Eurostat adatai szerint az elmúlt öt évben megduplázódott azoknak a 65 év felettieknek az aránya, akik rendszeresen használják az internetet az EU-ban1. Ez jól mutatja, hogy az idősebb generáció egyre aktívabb a digitális világban, ami új távlatokat nyit számukra a kapcsolattartásban és a tanulásban. Miközben az is egyre gyakoribb, hogy az alkotó nagyszülőkről készült tartalmakat a gyermekeik, unokáik mint közös élményt osztják meg a digitális térben. A generációk közötti kapcsolódásra és az idősek digitalizációs bevonódására világít rá a Vodafone ünnepi kampánya is. Ez is kiemeli, hogy milyen fontos szerepet töltenek be azok a telekommunikációs szolgáltatók, akik felismerik, hogy a digitális írástudás alapjog és törekvéseik célja, hogy a társadalom minél szélesebb rétegének elérhetővé váljanak a technológiai újítások és hídként szolgáljanak a fiatalok és az idősek között.

Közösségépítés határok nélkül

Az Eurostat statisztikái szerint az EU-ban az elmúlt öt évben kétszeresére nőtt az idősebb internet-használók aránya, a KSH felmérése pedig jelzi, hogy a 65-74 éves korosztály 64%-a már aktív résztvevője az online közösségi tereknek2. Mindez a gyakorlatban azt is jelenti, hogy a virtuális találkozások gyakran válnak valódi kapcsolatokká. Az online csoportokba szerveződő helyi nyugdíjas közösségek például rendszeresen szerveznek programokat, legyen az közös kirándulás vagy múzeumlátogatás. A földrajzi távolságok és a mobilitási nehézségek tehát többé nem jelentenek akadályt a kapcsolattartásban.

Index cikkbe1 727x409

A digitális világ új horizontjai

Az internet mindenki számára megkönnyíti a tudáshoz való hozzáférést, ami különösen az idősebb korosztály számára nyitott új dimenziót. Míg régen egy-egy hobbi művelése gyakran jelentett elszigetelt tevékenységet, ma a különböző online platformok lehetővé teszik a tapasztalatcserét és a közös tanulást. Ez a fejlődés kétirányú folyamat lehet: míg az unokák segítenek nagyszüleiknek eligazodni a technológia világában, addig az idősebbek értékes élettapasztalataikat oszthatják meg modern formában. Régi családi receptek kelnek új életre food blogokban, több évtizedes kertészeti tudás virágzik YouTube-csatornákon és kézműves ismeretek találnak követőkre online galériákban. A közösségi média oldalakon 90 évnél idősebb nagymamák is jelen vannak, akik kreatív tartalmaikkal segítik vagy éppen szórakoztatják a fiatalabb generációt. Mindeközben az is gyakori, hogy a fiatalok készítenek virális tartalmakat nagyszüleikről, akik hosszabb-rövidebb ideig médiasztárokká is válhatnak.

Technológia mindenkinek: az aktív időskor támogatása

Abban, hogy a technológiai újítások a társadalom minél szélesebb rétegének elérhetőek legyenek kulcsszerepet játszanak azok a telekommunikációs szolgáltatók, akik felismerték: a digitális írástudás nem kiváltság, nem korosztályi kérdés, hanem alapvető jog.

A Vodafone úgy állította össze tarifacsomagjait, hogy mindenki számára egyszerűen átláthatók legyenek.

A vállalat 30 000 Ft-os készülékkedvezményt kínál minden új, Maxi tarifacsomagra, 1 éves határozott időre előfizető vagy erre a tarifacsomagra váltó, illetve Maxi tarifacsomaggal szerződést hosszabbító ügyfél számára, amit okostelefonra, tévére, laptopra, tabletre, okosórára és konzolra lehet felhasználni. November 4. és december 31. között pedig a Vodafone ONE előfizetők is ugyanekkora kedvezményt kaphatnak mobiltelefonra, tabletre, laptopra, tévére és konzolra, ha meglévő mobilelőfizetésük mellé Gigabit Net csomagra is előfizetnek vagy váltanak.

A Vodafone karácsonyi kampányában megjelenő „70 az új 30" szlogen is jól tükrözi azt a szemléletváltást, ami az idősebb korosztály digitális jelenléte kapcsán zajlik. Az online tér nem elvesz az emberi kapcsolatokból, hanem új dimenziókat ad hozzá. Erősíti azt, ami mindig is összetartotta a generációkat: a tudás átadásának és a közösség megélésének lehetőségét. A technológia így válhat az aktív időskor és a generációk közötti párbeszéd katalizátorává.

Vodafone cikkbe2 kreatív

1Eurostat: Digital Economy and Society Statistics, 2023
2KSH: Információs társadalmi statisztikák, 2023

Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.