|
Cora, pulyka, újkrumpli2004. 12. 16., 00:53 | Frissítve: 2004. december 16., csütörtök 10:18
Az Index újra végigjárta az üzleteket, és a karácsonyi bevásárláshoz szükséges összetevők árai után kémkedett. A beérkező adatok elemzése után kiderült: továbbra is a budaörsi és törökbálinti szupermarketek a legolcsóbbak, az üzletek között harminc százalékos árkülönbséget is találhatunk.
A megfelelő bolt kiválasztása nehéz feladat, de nem tévedünk nagyot, ha valahol a filézett pulykamell és a műbeles virsli környékén húzzuk meg a határvonalat. Ahol találunk ilyet, ott csak idő kérdése, hogy egy nagy adag zselés szaloncukorba, vagy valamiféle bejgli-mutációba botoljunk, ennek megfelelően aztán három üzletet és három hipermarketet jelöltünk be stratégiai térképünkön. Mindegyik helyen ugyanazt a terméket kerestük, ugyanattól a gyártótól.
Akció indul
A Kosár
400g szaloncukor, mákos bejgli, diós bejgli, 1kg trappista, 1l tej, 1kg kenyér, 2l kóla, 1 üveg kékfrankos, 1 üveg édes pezsgő, fél l Unicum, 1kg filézett pulykamell, 1kg műbeles virsli, 1kg savanyúkáposzta, 1kg rétesliszt, 1kg krumpli, 10db tojás, 1kg narancs, 1kg banán
Cserébe viszont itt a legolcsóbb a mákos és a diós bejgli (339 és 299 forint), a filézett pulykamell (900 forint) és a banán (119 forint). Ráadásul megvan annak az utánozhatatlan hangulata, amikor a savanyúkáposztát egy idős bajuszos bácsi méri fahordóból, és az sem utolsó, hogy a friss tengeri gyümölcsök jeges asztalán az összes létező ollós és nyálkás életformát megtalálhatjuk. Ingyenmunka A második helyezett Auchan alig háromszáz forinttal drágább törökbálinti társánál. Az egyliteres tartóstej városszerte itt a legolcsóbb (168 forint), a 169 forintos narancs szintén verhetetlen. Itt megjegyeznénk, hogy a francia cég minden jel szerint rendszeresen a déli gyümölcsökkel variál, tavalyi razziánkkor épp a száz forintos banán váltott ki tömeghisztériát, amikor pedig kiderült, hogy elfogytak a készletek, a dühös bevásárlók kis híján felkoncolták az eladókat. A városnyi üzletben olcsó még a szaloncukor (kétszáz forint), az ezer forintos trappistáról pedig eszünkbe jut, hogy valószínűleg tényleg szerzetesek készítették, ingyenmunkában. Ha kiérünk a végeláthatatlan Auchanból, irány a Tesco. Az angol cég a 8350 forintos végösszeggel harmadik lett, pedig lehetett volna akár második is. Alapkoncepciónk az volt, hogy csak azoknak a termékeknek az árát vesszük figyelembe, melyek kaphatók. A kilencszáz forintos pulykamell műanyag ládájában azonban csak apró, leszakadt izomrostokat találtunk, meg egy táblát: a termék elfogyott. Így aztán kénytelenek voltunk ezerkétszáz forintos társával számolni, ez a háromszáz forintos különbség pedig egy jól irányzott rúgással a dobogó harmadik fokára lökte a Tescót. Általában olcsó Tovább nézelődtünk, a tengeri gyümölcsök között találtunk egy húsevőt is: a jégbe hűtött kétméteres cápa kitátott szájába egy "cápa" feliratú táblát helyezték el az alkalmazottak. Kilónként kevesebb mint ötezer forintért végre a tápláléklánc csúcsán érezhetjük magunkat! A 215 forintos kólánál, a kétszáz forintos szaloncukor, a háromszáznegyven forintos vörösbor és a nyolcvanforintos rétesliszt jó vételnek tűnhet, bár ugyanezekkel az árakkal a riválisoknál is találkoztunk. Elhagyva az M1-est és vidékét, az Örs Vezér tere környéki üzleteket szálltuk meg. A negyedik helyezett Intersparban kilencezer forintból úszhatjuk meg a bevásárlást, mérete és árai alapján valahol félúton található a nagyok és a kisebbek között. Az üzlet saját kenyere 129 forintos árával Budapest határán belül verhetetlen, a 339 forintos kékfrankosért szintén legalább Budaörsig kell utaznunk, a 99 forintos savanyúkáposzta pedig óriási készletek felhalmozására ösztönzi az embert. Számmisztika A 9700 forintos végösszeggel ötödik helyezett Match büszke bajnoka a 619 forintos műbeles virsli, bár a kisebb boltokban nem számíthatunk olyan árakra, mint a hipermarketekben. Ugyanez igaz a 9860 forinttal hatodik helyezett Kaiserre is. A kisebb boltok esetében a különbség jelentős részét az adta, hogy egyikük sem kínál saját szaloncukrot (szedje marokkal, kilóra!), a márkás termék pedig közel kétszer annyiba kerül, mint a többiek saját remeke. A két legkisebbnél ráadásul az Unicum is valamiért négyszáz forinttal többe kerül, a két termék pedig kiadja a szupermarketek és a szimpla boltok közötti árkülönbözet közel felét.
A végösszegeket vizsgálva izgalmas számjátékba kezdhetünk. A hipermarketek mezőnye kínálja a legolcsóbban termékeit, a három nagy árai között hét százalékos a különbség. A kisebbek és a nagyobbak között az Interspar adja az átmenetet, ez méretén és árain is meglátszik, a Smatch és a Kaiser között pedig alig egy százalékos az árkülönbség. Hol az infláció? A legdrágább boltban huszonhét százalékkal kell többet fizetnünk, mint a legolcsóbban. Ez a jelenlegi, hat százalék körüli inflációs adatokkal számolva azt jelenti, hogy a Cora árszínvonala nagyjából 2008-ra éri el a Smatch és a Kaiser jelenlegi árszintjét. Ha pedig időt és energiát nem kímélve mindenből a legolcsóbbat akarjuk megvenni, nyolc százalékot spórolhatunk ahhoz képest, mint ha simán elmennénk a Corába bevásárolni. Érdekes összevetnünk a mostani számokat a tavalyi árakkal. Bár a vásárlói kosár kismértékben megváltozott (a karácsonyfadísz helyett idén sajtot vettünk, nem kerestünk teamécsest, Medina helyett pedig Kékfrankost választottunk), alapjában véve ugyanazokat a termékeket kerestük, ráadásul a változtatás inkább drágította a kosarat. Ennek fényében érdekes, hogy a vizsgált élelmiszerárak egy év alatt nem emelkedetek jelentősen, a változtatásokat figyelembe véve legfeljebb öt százalékos inflációról beszélünk, és ez is inkább a három kisebb üzletben érvényesül. |
N;N; |