(c) 2003 Index.hu Rt. Minden jog fenntartva.
VISSZA
Külföldiek Magyarországon

Az itteni szakemberek ma már sokkal nagyobb önbizalommal végzik a munkájukat, mint 13 évvel ezelőtt.

()
2003. május 9., péntek 13:31



Az itteni szakemberek ma már sokkal nagyobb önbizalommal végzik a munkájukat, mint 13 évvel ezelőtt, így látja - közel nyolcéves magyarországi múlttal a háta mögött - Christopher Mattheisen. A Matáv Rt. 41 éves vezérigazgató-helyettese tavaly szeptember óta irányítja a hazai távközlési óriás lakossági üzletágát. Feladata, hogy feltárja a vezetékes telefonálásban rejlő tartalékokat.

Magyarországon ugyanazok a tehetségek találhatók meg ma is, mind menedzseri, mind alsóbb szinteken, mint 13 évvel ezelőtt, a változás sokkal inkább abban mérhető le, hogy ezeknek a szakembereknek ma már sokkal nagyobb az önbizalma, mint a korai 90-es években - vélekedik Christopher Mattheisen. A Matáv Rt. vezérigazgató-helyettesének van összehasonlítási alapja, mert magyarországi karrierjének második ciklusát kezdte a múlt év őszén. Ezt megelőzően 1990-1996 között dolgozott Budapesten. Az önbizalom kérdését nagyon fontosnak és abszolút kedvező változásnak tartja, mert mint mondja, ha ez megvan, az ember gyorsabban, hatékonyabban és sikeresebben tud dolgozni.

A neve alapján sokkal inkább németnek vagy skandinávnak gondolt, ám Denverben született gazdasági szakember Magyarország iránti vonzalma nem a múltból, rokoni szálakból eredeztethető, hanem az itt töltött ma már közel nyolc év élményeiből. Magyar származásról nincs is tudomása, sokkal inkább norvég, német, skót, angol, sőt amerikai indián ősök leszármazottjának mondja magát.

Karrierjét amerikai egyetemi tanulmányai befejeztével 1990-től saját tanácsadói vállalkozásában Magyarországon kezdte. A kelet-európai mobilpiacok kiépítésében tevékeny részt vállaló US Westnek dolgozott, kezdetben a magyar, majd a cseh és a lengyel GSM-koncessziók megnyeréséhez vették igénybe stratégiai elemzőmunkáját. Ezt nagyban segítette, hogy mindhárom érintett ország nyelvét nagyon jól beszéli. A Westel, a GSM koncesszió elnyerése után, 1993-ban felajánlotta számára a cég marketing- és értékesítési igazgatói posztját, amit 1996-ig be is töltött.

Időközben MediaOne lett a US Westből, amely az új felállásban rövid amerikai kitérő után 1997-től már Londonban kínált karriert Christopher Mattheisennek, aki, eladva kis cégét a tengerentúlon, magyar feleségével együtt szívesen jött vissza Európába. A következő néhány évben először a MediaOne kereskedelmi és marketingtevékenységét irányította, majd ugyancsak Angliában, a BT Cellnetnél üzleti, kereskedelmi és marketingigazgatóként dolgozott.

A Matáv ajánlata a múlt év őszén csábította ismét Magyarországra. Határozottan állítja: abban, hogy felvették a legnagyobb magyar telefonszolgáltatóhoz, nem az játszott szerepet, hogy külföldiként esetleg valami különleges know-how-val rendelkezne, sokkal inkább az számított, hogy már rendelkezik itteni távközlési tapasztalattal, még ha a mobilpiac révén is. Úgy látja, Magyarország annak köszönheti azt, távközlése ennyire gyorsan elérte azt a fejlettségi szintet, ami korábban csak a fejlett gazdaságokra volt jellemző, szemben más régióbeli állammal, hogy az ország közgazdaságilag sokkal jobban volt felkészülve. A szabályozás terén ma is jobban áll. Sokat jelentett, hogy az aktuális kormányok időben felvállalták a kényszerű átszervezési lépéseket, beleértve a korábbi nagy állami vállalatok eladását is. A Matáv-csoporton belül jelenleg az egyik legizgalmasabb és a versenytársaktól, beleértve a mobilokat is, a legnagyobb fenyegetettségnek kitett részleget, a lakossági üzletágat vezeti. Ezen a területen kifejezetten helyzeti előnynek tartja, hogy korábban éppen a mobilvilághoz volt köze. Ahogy fogalmaz, tudja, milyen marketing- és értékesítési eszközökkel futtatták fel a rádiótelefont más külföldi piacokon. Azokat az eszközöket használták akkoriban a mobilpiacokon, amit most a Matáv próbál tenni a vezetékes előfizetők megtartásáért. Ezek között az egyik legcsábítóbb a legalább részben lebeszélhető előfizetési díj. A mobilt a fejlett piacokon a meglévő vezetékes alternatívájaként kínálták, a fogyasztók átcsábításához kellettek a marketingeszközök. A régióban az ügyfelek megnyeréséhez sokkal inkább kedvező árú készülékekre volt szükség, hiszen a mobilpiac indulásakor Magyarországon a mobil sok esetben nem alternatíva, hanem az egyetlen telefonálási lehetőség volt.

A magyar piacot tekintve meggyőződése, hogy a vezetékes piac még nem használta ki az összes lehetőséget. Megfelelő marketingeszközökkel még számos ponton védhetőek az üzletág pozíciói. Azt elismeri, hogy a mobil már ugyanúgy része az életünknek, mint a vezetékes telefon. Nem is az a terv, hogy leszoktassák az ügyfeleket a mobilról, de ahogy a cég reklámja is mondja: a fontos beszélgetéshez vezetékes telefon kell. Szerinte a vezetékesnek mind a mai napig jobb a hangminősége, hálózati problémák miatt nem maradnak ki szavak, nem kell tartani az akkumulátor lemerülésétől, ami sokszor nagyon kényelmetlen. A szélessávú alkalmazások, beleértve az internetet is, a vezetékes telefon megtartásának irányába hatnak.

Jól érzi magát Magyarországon, amit az is alátámaszt, hogy felnőttkori vándorlásainak eddigi leghosszabb periódusa kötötte ide. Kérdésünkre, mit szeret bennünk, magyarokban, rögtön rávágja: hogy nyitottak vagyunk, de nem felszínesek. Úgy látja, ma már egyre kevésbé tűnünk pesszimistáknak, egyre kevésbé panaszkodunk.

Úgy érzi, a Matávnál - mint a New York-i tőzsdén jegyzett cégnél - is lehet kellően elismert nemzetközi karriert befutni. Egyre kisebb a különbség egy ugyanilyen poszt betöltésében, egy nyugat-európai céggel összehasonlítva. Ismeretségi köre 50 százalékban magyar, 50 százalékban külföldi, köztük sok hozzá hasonló visszatérő.

Hangsúlyozza, a jó menedzser igyekszik egyensúlyt találni a munka és a kikapcsolódás között. Hosszú távon kivitelezhetetlen a napi 16 órás munka, a Matávnál sem a jelenlét, hanem csak az eredmények számítanak. Delegálja a feladatokat és a felelősséget, minden teljesítményt folyamatosan mérni igyekszik. Szabadidejében fallabdázik, élénken érdeklődik a sárkányrepülés iránt, ha ideje és családja engedi, zongorázik. Vége

az oldal tetejére