Az idei Critical Mass legfőbb érdekessége az volt, hogy rendőrök büntettek meg néhány lámpa nélküli biciklistát, és másik néhányat, akik piroson mentek át. A rendőri fellépéssel egyébként nem is lehet vitatkozni.
A mostani demonstráció lényege ugyanis nem a szimpla felvonulás, hanem a tömeges kerékpáros közlekedés volt. Ami több szempontból is helyénvaló megközelítés a szervezők részéről.
Egyrészről a Critical Mass a puristák szerint nem a rendőrséggel egyeztetett megmozdulást jelent, hanem olyan akciót, amelyben egy csomó egymástól független biciklista történetesen egy irányba kerekezik.
Ennek szellemében az utakat most nem zárták le, már csak azért sem, mert a demonstrációnak nem volt előre rögzített útvonala. A biciklisek a gyülekezési helytől, a Városházától oda mehettek, ahová akartak. A következő programpont a nyolcórás befejező bringaemelés volt ugyanott.
A spontán tekerés üdvözlendő újítás a Critical Massek hazai történetében, mert az utóbbi évek biciklis felvonulásai elérték az egyik célt: már minden budapesti lakos, még a politikusok is tudják, hogy tényleg rengetegen kerékpároznak a városban. (Az eddigi rekord 80 ezer fő volt).
A szervezők jól érzékelték, most arra van szükség, hogy a közlekedés egyéb résztvevői is megtapasztalják a kerékpárosok tömeges jelenlétét. Azt a biciklisűrűséget, ami egyébként indokolt lenne a szűk utcákkal, kevés parkolóhellyel, viszont az európai nagyvárosokhoz képest nem túl nagy távolságokkal rendelkező Budapesten.
Továbbá, hogy a biciklisek is érezzék, milyen, ha nem steril körülmények közt, rendőrkordonok mögött, hanem a forgalomban kell ilyen tömegben haladni.
Fotó: Földes András
Itt érkezünk el nyitómondatunkhoz. A próba ugyanis jól sikerült, azaz a felvonulók minden különösebb esemény nélkül kerekeztek fel-alá Budapesten. A tízezres tömeg érthető okokból a Deák térről kihajtva még teljes szélességében elfoglalta a Károly körutat. Később, ahogy ritkult a menet, a biciklisek közé bekeveredett egy-egy autó. A Körúton, amelynek külső sávjába bicikliútjeleket fújtak fel ismeretlenek, a biciklisek haladtak az egyik sávban, az autósok a másikban.
További képek csajokról, fiúkról és kiskölkökről biciklin itt
A menet szabályosan megállt a piros lámpáknál, és néhány kivételtől eltekintve nem tekertek a járdán sem. A kerékpárosok csak azzal lassították a forgalmat, hogy sokan voltak, de sokan lenni a KRESZ szerint nem tilos. A rendőrök néhány lámpa nélkül biciklizőt háromezer, három, a felszólítás ellenére a piroson áthajtót pedig húszezer forintra büntettek, de ez ebben a rendszerben teljesen helyénvaló.
A több éves együttélés látszott az autósokon is: dudálást, a biciklisek leszorítását, anyázást egyáltalán nem tapasztaltam, a szervezőktől egy dühös sofőrről hallottam, akinek az elmondása szerint egy bicikli megkarcolta az autóját.
Mindez ahhoz képest, hogy a szervezők szerint húszezren, szerintünk valamivel több, mint tízezren gurultak végig a belváros útjain, barátságos átlagnak tűnik. A Városháza téri bicikliemelés után a tömeg szétszéledt, az utak megteltek biciklisekkel, amitől olyan volt a város, mintha folytatódott volna tovább a demonstráció.
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!
Rovataink a Facebookon