Nem volt látomás a hókotró a bicikliúton

2010.01.19. 15:58
32 hozzászólás

Kellemes meglepetés ért reggel, az Árpád hídi bicikliúton egy kisméretű hókotrót láttam. Esküszöm. Annyira meglepődtem, hogy felhívtam a Fővárosi Közterület-fenntartót (FKF), mondják ki ők is, győzzenek meg, hogy nem látomás volt.

Az utóbbi havas hetekben a külföldi biciklis blogok olvasgatásakor rendre beleszaladtam olyan bejegyzésekbe, amik a téli biciklizés lehetőségeinek megteremtéséről szóltak. Eszembe se jutott, hogy Budapesten is van ilyen, hogy kisebb hókotrók vásárlására, alkalmazására egyáltalán gondol valaki. Logikusan abból indultam ki, hogy ha leszakad az ég, sok a hó, a bicikliutak takarítása, bármennyire is szeretnénk, nem élvez prioritást. Persze élvezhetne, különösen BKV-sztrájk idején, de az alapelvárások között ez mégse szerepel.

Persze vannak olyan szakaszok, amiket rendesen takarítanak, de ezek egy része házak előtt van, így ez az ingatlantulajdonos feladata.

hokot
Hókotrás Koppenhágában

Az FKF jó hírrel szolgált, nem látomás volt: Budapesten hat kisméretű hókotró végzi az utak takarítását, a flotta ISEKI kistraktorokból áll, amikre télen ekét és szóró tartályt szerelnek. Horváth László, helyettes szóvivő arról tájékoztatott, hogy takarítják a fővárosi kerékpárutak többségét, a hómentesítést a városközponttól kifelé végzik, így előfordul, hogy a külső részekre nem jutnak el. A problémát takarítás szempontjából is az Andrássy út jelenti, a parkoló autók és a gömbsüveg-sor akadályozzák a gépek használatát.

A szóvivő hangsúlyozta, hogy havazáskor első ütemben az összesen 1200 kilométeres fő- és közösségi közlekedési útvonalak, hidak, felüljárók, kórházakhoz, rendelőintézetekhez, a lakosság ellátásában kiemelkedő szerepet játszó logisztikai bázisokhoz vezető mellékutak takarítása a feladatuk.

A bicikliutak csak akkor kerülnek sorra az első ütemben, ha híd járdáján vagy más közjárdán futnak; az FKF kezelésében a fővárosi járdák 10 százaléka van, a többi az ingatlantulajdonosok felelőssége. A gépek mellett általában kézi erőt is alkalmaznak. (Az Árpád hídon egyébként tényleg láttam a hókotró közelében két embert FKF-es mellényben.)

A hó eltakarítása mellett a kistraktorok szórják is az utakat, többnyire homokból és ipari sóból álló keveréket használnak, ami különösen jót tesz környezetnek és a bicikli alkatrészeinek. A biciklilánc például pár nap alatt teljesen berozsdásodhat, ha nincs rendesen olajozva. A Pázmány Péter sétányon biciklizők megnyugodhatnak, ott kalcium-kloridot és zeolitot szórnak, ami sokkal kegyesebb a környezettel.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!