A bicikliszerelés alapfogásai

2010.04.22. 00:36

Egyelőre nincs meg a tudományos magyarázat arra, hogy milyen rejtélyes folyamatok zajlanak a télire bezárt pincékben. A megoldás a tavaszra már biztosan nem lesz meg, így a biciklis szezont most kezdők ismét csak a furcsa jelenséggel szembesülnek: az ősszel kifogástalan állapotban elrakott kerékpárok tavasszal zörögnek, kerekeik laposak, a váltók nem váltanak, a fékek pedig nyikorognak.

A következő sokk rendszerint az, amikor a szerelő a bringákkal feszesre tömött műhelyéből elhaló hangon egy hetekkel későbbi időpontra hív vissza minket. Pedig a kisebb hibák miatt nem feltétlen kell szakemberhez fordulni, némi kézügyességgel és elszántsággal házilag is elháríthatjuk a bajokat. Különösen aktuális az ügy a szombati Critical Mass előtt, amikor rengetegen ássák elő a biciklijüket, hogy aztán tanácstalanul bámulják a leeresztett kerekeket. Felkerestük a Kerékagy egyik kedvenc bicikliszervízét, hogy a szakemberek megmutassák nekünk a tavaszi üzembehelyezés alapfogásait.

Lötyög a kerék: Meglepően sokszor fordul elő, hogy a telekről felhozott kerékpárt ősszel gyorsan összedobják, hogy betolhassák a garázsba, és majd a szezon kezdetén rakják össze rendesen. A tulajdonos tavaszra azonban már elfelejti terveit, és azzal kacsázik el a szerelőhöz, hogy végezetes hibája van a biciklijének.

 
Megoldás: A gyorszárat a kerékpár álló helyzetében kinyitjuk, hagyjuk, hogy a váz súlya a helyére csúsztassa a tengelyt. A gyorszár ellentétes oldalán a csavart úgy forgassuk, hogy a zár 180 foknál, azaz a talajjal párhuzamos állásban kezdjen fogni. Zárjuk a gyorszárat. A gyakorlatot ne fejjel lefelé fordított biciklin végezzük. Jó, ha a gép a talajra merőlegesen áll.
 
A kerék hozzáér a fékhez: Sok oka lehet, de érdemes a fent ismertetett módon megnézni, hogy helyén van-e a kerék. Ha a felni 2-3 milliméternél nagyobbat üt oldalirányban, akkor szakemberrel kell centíroztatni. Ha a fék a gumihoz ér hozzá, akkor nagyobb a baj. Guruljunk el a szervízbe, és a problémás félet addig se használjuk.
 
Lapos a gumi: Ha hónapokig áll a bicikli, magától is leereszthetnek a gumik. Mielőtt szakemberhez fordulnánk, tegyünk próbát a pumpával. A legtöbb biciklin autószelep van, így minimális erőbefektetéssel, egy benzinkútnál is felfújhatjuk. Minden gumi oldalán feltüntetik a maximális nyomást, amire a szerelők szerint érdemes is felpumpálni a kerekeket.
 
Ha a gumi gyorsan leereszt, akkor ki kell cserélni vagy meg kell foltozni a belsőt. Egyik sem bonyolult, de egyszer meg kell nézni élőben. Bátorításul megjegyezzük, hogy közepes gyakorlattal a foltozás nem tart öt percnél tovább, és a művelet legnehezebb része a külső gumi levétele és visszarakása.
 
Nyikorog, kattog a lánc: Tisztítani és olajozni kell. Ezt akkor is érdemes megtenni, ha még nincsen hallható jele az elkoszolódásnak. Sőt, használattól függően havonta, kéthetente amúgy is érdemes egyszer olajozni.
 
Szervízünk módszere szerint kenő spray-t (például WD40-et) fújunk egy rongyra, és azzal töröljük át a láncot. A szakember minden egyes láncszakasz megtisztítása előtt jó adag spray-vel áztatta el a rongyot. A tisztítás után minden görgőszemre egy csepp olajat csöppentett. Használhatunk teflonos olajozó spray-t is, bár az a szerelők szerint nem túl takarékos: a nagyja nem a láncra kerül, és drága is. Kerékpárolajból rengeteg féle kapható, a szervízesek szerint az ár összefügg a minőséggel.
 
Érdemes este olajozni, mert akkor a kenőanyag reggelre beszivárog, és nem fröcsköli össze kedvenc fehér nadrágunkat. A művelet nagyjából negyed óra-húsz percet vesz igénybe, plusz a hosszadalmas kézmosás.
 
 
Nehezen vagy rosszul vált a váltó: Egyik oka lehet, hogy elpiszkolódott lánc, amit a fenti módon tisztítsunk meg. Érdemes a váltókat is befújni WD40-nel, főleg azokon a helyeken, ahol forgórészek találhatóak. A felesleget ronggyal töröljük le, hogy ne tapadjon fel a por.
 
Ferdén áll a kormány: Lazítsuk ki a kormányt rögzítő csavart (vagy a kormányszár tetején, vagy az oldalán található), vegyük az első kereket a lábaink közé, és a markolatokat fogva fordítsuk a kormányt a megfelelő szögbe. Ne felejtsük újra megszorítani a csavarokat.
 
Ferdén áll az ülés: lazítsuk ki a nyereg alatt, a csövön található zárat, csavart, állítsuk egyenesbe a nyerget, majd jól húzzuk meg. Ellenőrizzük, hogy valóban biztosan rögzítettük a nyerget, ezzel kellemetlen meglepetéseket előzhetünk meg. Érdemes ellenőrizni a nyeregmagasságot is.
 
 
Rendellenes zaj menet közben: A bicikli az a szerkezet, ami csak zörgésre hajlamos alkatrészekből áll, így a zajoknak ezer oka lehet. A legjellemzőbb a sárhányók és a csomagtartó zörgése. Húzzuk meg a csavarokat. Ha a zörgés marad, figyeljük meg, hogy csak tekerés közben hallunk zajt, vagy gurulásnál is, mert ez fontos információ a szerelőnek. Egyszerűbb esetben a hajtókar ér hozzá a váltóhoz, vagy nyolcas van a kerékben.
 
Mielőtt nagy lendülettel belevetnénk magunkat a forgalomba, tegyünk pár perces próbakört valami biztonságos helyen. Imitáljunk gyors megállást, hogy lássuk, fognak-e a fékek, és tudjuk, mekkora a fékút. Figyeljünk, hogy nem hallunk-e gyanús kattogást, és tudunk-e váltani. Ellenőrizzük, hogy világítanak-e a lámpáink.
 
Menjünk szerelőhöz, ha:
-         oldalirányba kotyog a kerék. Ez nagyobb hibát is jelenthet.
-         az első féket behúzva előre, hátra elmozdul a kormány. Ha szerencsénk van, kilazult a kormánycsapágy, és csak meg kell húzni.
-         Nem fognak rendesen a fékek, hosszú a fékút.
-         A kerék hozzáér a fékpofához vagy a gumihoz.
-         Rosszul működik a váltó.