Berlinben sávokat vesznek el az autósoktól

2011.05.15. 09:48
230 hozzászólás
Berlinben 2004 és 2010 között a belváros számos útvonalán alakítottak ki kerékpárutat úgy, hogy az eredetileg kétszer kétsávos úttest külső sávján másfél méter széles bringasávot létesítettek. A gépjárművek számára kettő helyett egy forgalmi sáv maradt mindkét irányban. Torlódások mégis alig vannak, a levegő pedig jóval tisztább, mint Budapesten.
 
Ennek a rengeteg fa mellett az is az oka, hogy 15 éve nem emelkedik a forgalomban lévő gépjárművek száma Berlinben. Tavaly a 3,4 millió lakosú városban 1,304 millió autót tartottak nyilván. Az ezer lakosra jutó személyautók száma 1993 óta 316 és 329 között ingadozik (tavaly 324 volt, míg Budapesten 338).
 
Ezzel a mutatóval Berlin sereghajtó a német nagyvárosok között München (548), Frankfurt (514), Hamburg (475) mögött, és kedvezőbb helyzetben van Párizsnál (483) és Bécsnél (390) is. Biciklik tekintetében pedig lekörözi összes vetélytársát: Berlinben ezer lakosra 721 kerékpár jut.
 
Egyre kevesebben autóznak
 
Hogy a berliniek nemcsak vásárolják, de használják is a kerékpárokat, azt a szenátus (fővárosi önkormányzat) statisztikája igazolja. Az összes utazáson belül 2008-ban az autók részesedése 32 százaléka volt (1998-ban még 38százaléka). A gyalogolás részesedése 29 (25), a közösségi közlekedési eszközökkel megtett utak aránya 26 (27), a kerékpárral teljesített utaké pedig 13 (10) százalékot tett ki, vagyis egyértelmű az autózás visszaszorulása a gyalog, illetve kerékpárral megtett távolságokhoz képest.
   
Különösen Berlin belső kerületeiben tört előre a gyaloglás és a kerékpározás.
 
Friedrichshain-Kreuzberg kerületben például az utak 32 százalékát gyalog tették meg az emberek 2008-ban, a kerékpáron letekert utak részesedése több mint 21 százalék volt. A közösségi közlekedés (S-Bahn, U-Bahn, villamos, autóbusz) mintegy 29 százalékkal, míg az autózás csupán 17 százalékkal részesedett a statisztikából.
 
A berlini háztartások 48 százaléka egy autóval rendelkezik, két autója van 7 százaléknak, kettőnél több 1 százaléknak, míg a háztartások 45 százalékában nincs gépkocsi.
 
(MTI)