Gigantikus projektek hozzák vissza a kerékpározást Kínába

2011.11.29. 15:40

Világrekord méretű bérbicikli-programokkal igyekszik megfordítani Kína több városa az évtizedek óta tartó motorizációs trendet. Hangcsuban 60 ezer kerékpár áll a helyi kölcsönzőrendszer dokkjaiban. Sanghajban a metróállomásoknál újabban rendszeres sport a versenyfutás, egyszer a kerékpárokért, máskor a dokkolók üres helyeiért.

A kerékpárok egykori mennyei birodalma kis kitérő után ismét megpróbálja divatba hozni a pedálozást. A kerékpár az 1980-as évek végéig státuszszimbólum és elengedhetetlenül szükséges közlekedési eszköz volt, de a gazdasági fellendülés a tehetőssé váló kínaiakat is az autók felé fordította.

A gépkocsihasználatnak azonban a sokmilliós nagyvárosokban hamar határt szabott az utak kapacitása és a környezetszennyezés. Újabban számos nagyváros épít saját kerékpárkölcsönző rendszert, hogy visszaszoktassák a lakosokat a kisebb helyigényű, és minimális széndioxid kibocsátású biciklizésre.

Kínában nem aprózzák el az új irányba tett lépéseket. Bár a nyugat-európai és amerikai metropoliszokhoz képest jelentős késéssel indultak a kölcsönző cégek, néhány év elég volt ahhoz, hogy több kínai vállalkozás is lepipálja méreteiben a világ eddigi legnagyobb projektjeit.

Hangcsuban három éve alatt 60 ezerre tornázták fel a bérbe vehető biciklik számát, és a legújabb statisztikák alapján minden egyes kerékpárra naponta legalább öt utas ül fel. Az alapításkor a használati átlag nem érte el az egyet, azaz voltak kerékpárok, amelyek érintetlenül álldogáltak legalább egy teljes napig a dokkban. A sanghaji. A kínai kölcsönzők ráadásul bevezettek olyan kényelmi elemeket is, amelyeket a nyugat-európai elődök nem is ismertek. A családok számára gyereküléses kerékpárok is rendelkezésre állnak, és van ahol balesetbiztosítást is mellékelnek a kölcsönzéshez.

Az újra divatossá váló kerékpározás terjedésének csak az szab határt, hogy sokszor a dinamikus növekedés ellenére sem juthat minden érdeklődő kerékpárhoz. A sanghaji metróállomásoknak, ahol a helyi kölcsönzőhálózat összesen 19 ezer kerékpárt kínál, rendszeresen versenyfutás indul a vonatokból kiáramló utasok között, hogy biztosan hozzájussanak a dokkolókban egy-egy kerékpárhoz. Visszafele pedig a dokkolók kapacitásával van rendszeresen probléma, ezért bevezették, hogy a cég alkalmazottainak is le lehet adni a kerékpárokat.

A kölcsönzőbumm hátterében óriási állami beruházások állnak. A cégek bevételeik többségét reklámokból szerzik, a helyiek ugyanis igyekeznek kihasználni, hogy az első óráért nem kell fizetni. A legtöbb bérleti díjat a turisták fizetik, mert ők rendszeresen túllépik az ingyenességi időlimitet. Hangcsuban a turistáktól beszedett díjakból jön össze a cég teljes működési költségének 10 százaléka.