Tudja, miért tilos a Szabadság hídon biciklizni?

2014.09.22. 15:26
235 hozzászólás

Meglepő ítélettel tett rendet a Budapesti Rendőr-főkapitányság egy autós és egy kerékpáros vitájában. A döntés szerint mivel a biciklista nem is lehetett volna ott az úton, ezért bármi  történt, mindenképpen ő a hibás. Ez derült ki az elmeszelt biciklista által elküldött határozatból.

Nincs ügy, nincs munka

Maga az ügy a szokásos, talán eldönthetetlen esetnek tűnik. A kerékpáros hajt át a szűk Szabadság hídon, az autós mögötte cammog, dudál, majd kényszerűségből, a záróvonalat átlépve, a villamossínre húzódva előz. 

A kerékpáros azt állítja, hogy az autós veszélyesen közel került hozzá, ezért feljelentést tett. Az ötödik kerületi rendőr-főkapitányság azonban nem bonyolódott bele a perpatvarba, hanem sajátos ítéletet hozott.

Az autós szabálytalankodását, miszerint átlépte a záróvonalat, nem büntette, mivel ez nem szabálysértés, és az ügyben eljáró szabálysértési hatóság csak ilyen vétséget szankcionálhat.

A kerékpárosnak viszont 20 ezer forint büntetést kell fizetnie. Miért? Mert a BRFK, akit megkérdeztek az ügyről, azt állította, hogy ezen a hídon nem lehet biciklizni. A határozat a KRESZ következő passzusával indokolt.

Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol tilos kerékpározni, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni.

A szöveg elemzése után csak egyetlen hibát követhetett el a kerékpáros.

  • Úgy hajtott fel a hídra, hogy azon tilos a kerékpározás. A Szabadság hídon azonban semmilyen tábla nem tiltja a biciklizést. Ilyen híd volt néhány évig a Lánchíd, táblával jelezték is a tiltást, de néhány éve ott is engedélyezték a biciklis közlekedést, a táblákat pedig leszerelték.

A rendőrség által idézett indoklás többi része a kerékpáros lehetőségeiről szól: ha a biciklista úgy ítéli meg, hogy az út alkalmatlan a biciklizésre, akkor lassan, de gurulhat a járdán. Mindennek tehát semmi köze az előző autóshoz, vagy a közlekedés egyéb résztvevőjéhez.

A BRFK logikája talán az lehetett, hogy amennyiben a kerékpáros lassítja a forgalmat, és adott esetben a KRESZ, és a záróvonal áthágására készteti az autósokat, akkor ott tilos haladnia. De - halló - a kerékpáros ugyanolyan joggal használja az utat, mint az autós. Magyarországon szerencsére nem törvény az a hierarchia, hogy aki gyorsabb, erősebb, vagy nagyobb köbcentivel bír, annak több joga is van. A biciklista ugyanolyan joggal halad a szűk sávban, mint az autós.

Jogászt kérdezve is úgy tűnik, a rendőrség indoklása annyi: A Szabadság hídon tilos biciklizni, mert

csak.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!