Milyen a jó bringás ruha? Ahogy a profi kerékpáros látja

2015.05.24. 10:34

A legtöbben egyszerűen közlekedésre használjuk a kerékpárt, s ahogy a hetes buszra sem speciális öltözetben szállunk, úgy bringázni is hétköznapi ruhában szoktunk. Vannak azonban, akik komolyabb sebességgel, komolyabb távokon, meg úgy általában komolyabban bicikliznek az átlagnál. Nekik már egyáltalán nem mindegy, miben teszik ezt. Át is adnánk a szót a Velo.hu profi kerékpáros oldal szerkesztőjének: Szilasi László beavat minket a bringás öltözékek és speciális anyagok rejtelmeibe.

 
 

Akárcsak a kerékpáralkatrészek esetében, a bringás öltözködésnél is célszerű rendszerben gondolkozni. Ha teljes kerékpáros ruházatot állítunk össze, számítsunk rá, hogy mindig csak annyira lesz jó a komfortérzetünk, amilyen a leggyengébb láncszem a ruhatárunkban. Még a nagy gyártók középkategóriás modelljeit sem mindenki engedheti meg magának, de óvatosan kell kezelni a névtelen gyártók nagy ígéreteit.

Egy belépő szintű hétezer forintos nadrág sosem lesz olyan kényelmes, tartós, funkcionális, mint egy 50.000 Ft-os termék. Ezzel

nem azt mondjuk, hogy nem lesz használható, csak annyit, hogy ne várjuk tőle ugyanazt. 

Egy Dacia Logan is elvisz A-B-be de nem hasonlítjuk össze egy Mercedes B-osztállyal azért. Pedig mindkettő ugyanabban a kategóriában kapható, mindkettő autó, mindkettő megfelel az uniós normáknak, és még az is lehet, hogy a törésteszt-eredményük is hasonlóan jó.

Nehéz dolog eligazodni a bringás ruhákhoz használt alapanyagok közt, pedig ezek felelősek a komfortérzet nyolcvan százalékáért. Az alábbi listában a legismertebb elnevezéseket mutatjuk be, de ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy egy gyártó saját fejlesztésű technológiája rosszabb lenne a világszerte ismert márkánál, csupán ezek az ismertebb technológiák, így ezt tekintsük irányadónak.

Anyagok

Gore Tex

Egy márkanév, melynek szabadalmaztatott alapanyagát nagyon sok gyártó használja fel termékeihez, ezért használhatják is a logójátt. A köznyelvben minden vízálló, de lélegző anyagot „górtexnek" hívnak, pedig sok gyártó fejlesztett már ki hasonló, vagy jobb tulajdonságú anyagot (Pearl Izumi Barrier WxB, Mavic Cocona Xcelerator stb). Ezeknek a vízálló anyagoknak az a lényege, hogy nagy esőben is szárazon tartanak, miközben az izzadtságot kipárologtatják.

Csak akkor működik jól egy ilyen lélegző anyag, ha alatta is megfelelő technikai alsóruházatot viseljük, ami a bőrről tovább vezeti a testpárát a Gore Tex szövet felé. Ne felejtsük el azt sem, hogy

a gyári impregnálás általában egy évig, vagy egy mosásig tart. 

Amennyiben szennyezett az anyag, mindenképpen speciális ehhez az anyaghoz való mosószerrel mossuk, és utána impregnáljuk újra. A „sima” folyékony mosószerek vegyi anyagai károsíthatják a mikroszkópikus méretű „lélegző” membránokat, a mosóporok szemcséi pedig eltömítik azokat! Ma már minden komolyabb ruházati boltban kaphatóak a Holmenkol, Nikwax, Grangers, stb termékei, amiket kifejezetten technikai ruhákhoz fejlesztettek ki, sokszor speciálisan egy anyagfajtához.

Softshell

Néhány éves fejlesztés, ami elméletileg ötvözi a Gore Tex, a Thermo és a Windstopper anyagok előnyeit, azok hátrányai nélkül. Ez persze marketingszempontból nagyon jól hangzik, de azért nem teljesen igaz. Kiváló kabátok, nadrágok, kesztyűk, sapkák készülnek belőle, de azért nem oylan vízálló, mint a Gore Tex. Előnye, hogy vékony, könnyű, és kis helyre elpakolható.

Windstopper

Amikor hűvösek a reggelek, vagy nagyon fúj a szél, esetleg sok lesz a lejtőzés, akkor nyúlnak a bringások a Windstopperhez. Ez is egy levédett márkanév: a Gore Texet gyártó Gore cég fejlesztése, ezért csak az eredeti anyagon láthatod ezt a logót. Mezek esetén csak hidegebb időben ajánlott, egyébként alá lehet izzadni, de egy zsebben elférő mellény mindig jó. ha nálad van ezzel az anyaggal ötvözve.

Lycra

Vékony, rugalmas, elasztikus anyag. Mezek, és nadrágok alapanyaga. Nem vízálló, nem szélálló, de gyorsan szárad és jól szellőzik. Manapság előszeretettel ötvözik windstopper és softshell betétekkel, az érzékeny területeken. Sérülésre érzékeny, ha felakadsz egy akácágra, simán kiszakadhat, vagy megsérülhet.

Szilikonok

Szilikont az ujjak végein, a nadrágok szárainál és felsőruházaton deréknál alkalmaznak, hogy megakadályozzák a fel/le csúszását. Minél szélesebb, annál stabilabban tart. Nem árt tisztán tartani, mert a zsíros bőr csökkenti a hatását.

Ruhadarabok

Aláöltözet

Az egyik legfontosabb réteg, hiszen ez közvetlenül érintkezik a bőrünkkel. Ahogy közepesen, vagy extrém hideg időjárási körülmények között, úgy a legnagyobb melegben is sokat javít a komfortérzeten a mez alá vett, megfelelő alsóruha. Pórusos textúráján keresztül gyorsabban vezeti el az izzadtságot, mint a vastagabb mez és gyorsabban is szárad. A működése roppant egyszerű, ugyanis az emberi test általában magasabb hőmérsékleten üzemel, mint a külvilág, így az izzadtság a magasabb hőmérséklet okozta nyomás hatására, az aláöltözet pórusain keresztül, a hűvösebb – alacsonyabb nyomású – külvilág felé távozik, szárazon tartva ezzel a bőrt. Fontos, hogy lehetőleg 

varrás nélküli kialakítású legyen, vagy lapos varrással készüljön. A különböző sportáruházakban kapható „híres” gyártók modelljei általában pont ezt nem tudják.

Mez

A kerékpáros mezek piacán meglehetősen nagy a szórás. Montis, országúti, szűk vagy lezser, mindenki válogathat kedvére. Az – akár jelentős – árkülönbségek javarészt tükrözik a minőséget és az extrák mennyiségét.

A nagyáruházak polcairól már 3-4000 Ft-tól tudunk mezt vásárolni. Ezekkel általában csak szó szerint befürödni lehet, lélegzés hiányában a saját izzadságodban tocsogsz majd. A 15.000 Ft fölötti, prémium mezeknél a lényegi különbségek az anyag tapintásában, az izzadtságcseppek elvezetésében, a száradásban, a méret és színtartásban, illetve az extra funkciókban (iPod-kivezetés, felületkezelés stb) jelennek meg.

A lapos varrást mindenképpen érdemes keresni, sokkal kényelmesebb így mozogni a ruhában, legyen rajta minimum három zseb, jobb a teljes cipzár, mint a rövidebbek, illetve a derekán nem árt, ha szilikonos csíkot helyeztek el. A ma divatos „fluoreszkáló” színek nagyon feltűnőek így növelik a láthatóságot is. Egyes mezeken a hátizsák csúszkálását megakadályozó szilikonos betéteket is találunk.

Nadrág

Tipp

Semmilyen alsóneműt ne vegyél a kerékpáros nadrág alá! Begyűrődik és szétdörzsöl, beizzadsz és nem fog kiszáradni. Ha a munkahelyedre bringázol és nincs lehetőséged átöltözni bent, komfortosabbá teheted a tekerést egy ún. nadrágbetéttel. Ez tartalmazza a kerékpáros nadrág kényelmes betétjét, de vékony anyagból készül, így boxer vagy alsónemű helyett hordható a munkahelyi nadrág alatt.

Ha meg kell osztanunk a kerékpáros ruházatra fordítható költségkeretet, akkor azt mondanánk, hogy

a nadrágra szánjuk a büdzsé hatvan százalékát.

Miért? Mert a bringázás komfortjának nagy részéért a nadrág felel. Akármelyik kis részlete is okoz kényelmetlenséget, rámehet az aktuális bringás élmény.

Az ülőbetét minősége a legfontosabb, hosszú órákon át ez lesz az egyetlen kontakt felület a nyereg és az ülőgumóink között. Egyes cégek megjelölik, hogy milyen hőmérsékleti és időjárási körülmények között és hány órás tekerésre ajánlják a nadrágjukat, ami már jó iránymutatás. Vásárlás előtt nézd meg a gyártó honlapját, és ha nem találsz részletes technikai ismertetést a betétre vonatkozóan, akkor már elkezdhetsz gyanakodni.

Évről-évre javítanak a betétek ergonómiáján, hogy még jobban kövesse a viselője alkatát. Itt kivételesen igaz, hogy az ár növekedésével nő a komfort is. Van, akinek a kantáros, másnak a nem kantáros szabás jön be inkább, itt az egyéni ízlés dönt, de célszerűbb elfogadni a kantárokat, velük ugyanis kevésbé csúszhat lefelé mozgás közben a nadrág.

Macskanaci vagy lezser baggy? 

Az országút és a ciklokrossz művelőinek ez nem kérdés, sőt a hegyikerékpárosok között is ritka még a versenyeken. A cross-country és maraton versenypályákon túl viszont egyértelműen hódít a baggy kultúra, ha már az MTB ősapái is farmernadrágban taposták a pedálokat.

Esőkabát

Tipp

Vágd le egy régi, már nem használt kulacsod tetejét késsel és hajtogasd bele ebbe az esőkabátodat, így nem kell sem a mezed zsebében, sem a táskádban cipelni. Plusz helyet nem foglal a bringán és mindig veled van.

Ha izzadékony vagy, nagyon nehéz lesz komfortos esőkabátot venned. Nyáron amikor jön egy zápor, jellemzően nincs túl hideg. Felveszel egy vízálló réteget, ami alatt szépen elkezdesz izzadni.

Ha nem topkategóriás a dzseki, rövid idő után pont olyan vizes leszel, mint esőkabát nélkül.

A pára kieresztését kétféleképpen lehet megoldani. Az egyik, hogy maga az alapanyag minél jobban lélegzik, a másik megoldást pedig a kinyitható szellőzők jelentik. Ezeket maximum a hónalj alatt tudják kivitelezni, ahol túl sok légmozgás nem fog kialakulni. A háton lévő szellőzőnyílások alig hatékonyak, mert ha nincs is hátizsák a hátadon, akkor sem fog tudni ott igazán szellőzni. Aki nem izzadékony, annak már a kedvező árú modellek is megfelelők lesznek, másoknak viszont meg kell majd fizetnie a kényelem árát.

Kesztyű

A kesztyű a második érintkezési pont a kerékpár és a kerékpáros között. Még ha tökéletesen be is van állítva az üléspozíció, akkor is nagy nyomásnak van kitéve a tenyered és a benne futó erek is. A legjobb kesztyák szivacsozása tehermentesíti a tenyered azon részeit ahol a kritikus erek, idegek futnak, így sokkal kevésbé van kitéve a zsibbadásnak, ami akár balesethez is vezethet, ha hirtelen kellene fékezni.

Maradj látható!

Van egy speciális szempont a kerékpáros ruháknál, ha hajnalban, vagy sötétedés után közlekedsz a biciklivel, ez pedig a láthatóság. Az első és hátsó lámpa ilyen esetben kötelező, de nem árt arra is gondolnod, hogyan leszel te magad is látható a kerékpár nyergében. Ha gyakran tekersz sötétben, felejtsd el a filléres, szellőzésmentes láthatósági mellényt, inkább olyan bringás öltözékre költs, amely tartalmazza a fent említett funkciókat és fényvisszaverő csíkok is vannak rajta. Manapság már minden komoly gyártó kínálatában megjelentek ezek a modellek.

Fontos tisztázni,

a fényvisszaverű színű ruhadarabok nem egyenlőek a fényvisszaverő csíkokat tartalmazó ruhákkal.

Az egyik csak élénk színű, a másik viszont ténylegesen láthatóvá tesz a sötétben, így az autósok időben észrevesznek majd. A reflektív csíkokkal ellátott ruhadarabokon túl vannak egyéb kiegészítők, mint a csukló és bokapánt, vagy a bukósisakra húzható védő, melyek szintén fényvisszaverő anyagból készülnek, ezek kis anyagi ráfordítással beszerezhetőek és mivel mozgó végtagra húzod őket, még hamarabb észrevesznek majd a mögötted jövők.

Most pedig az olvasóké a szó. Kommentekben várjuk a leírtakkal egyező vagy ettől eltérő bringás öltözködési tapasztalataitokat. Ki, mit visel, ha teker, és mi az, amibe az ellenségét sem öltöztetné? Tényleg érdemes többet költeni a bringás ruházatra, vagy megteszik a filléres holmik is?