Szabad zebrán bringázni, vagy büntet a rendőr?

2016.05.06. 12:54

Egy hónapja részletes cikkben foglalkoztunk azokkal, a bringások által gyakran elkövetett szabálysértésekkel, amelyek miatt az autósok orrolnak rájuk, tegyük hozzá, néha joggal. A cikk után érdekes levelet kaptunk olvasónktól, aki szerint nem igaz, hogy a zebrán soha nincs okunk és jogunk áttekerni és mindig tolnunk kell a gépet a túloldalig. A Magyar Kerékpárosklub két éve részletesen leírta álláspontját az ügyben, de megkérdeztem a rendőrséget és Pető Attila Kresz-oktatót is. 

Két éve röppent fel a hír, hogy Debrecenben

Hajtva tilos, tolva szabályos

feliratú táblákat szereltek fel a gyalogátkelőhelyeknél, és bírsággal fenyegették bringásokat, mondván, a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság szerint a zebrán hajtani egyértelműen szabálysértésnek számít.

Amikor az ügyben megkérdeztem az Országos Rendőr-főkapitányságot, sejtettem, hogy a debreceniek álláspontját támogatják majd, és így is lett. Az ORFK-nak ugyanakkor nincs külön statisztikája arról, hogy büntettek-e meg ilyesmiért valaha bárkit, bárhol az országban. Így, ameddig nem jelentkezik valaki akit megbüntettek, azt fogom gondolni, hogy ezt a fegyvert nem veti a be a rendőrség, pedig a bírság 5 vagy akár 50 ezer forint is lehet. 

A Magyar Kerékpárosklub szerint

a zebra a járda meghosszabbítása,

így minden bringást arra kérnek, hogy a járdán és a zebrán is tolja inkább a gépet, vagy ha nagyon muszáj, egészen óvatosan, lépésben tekerjen inkább, mindig adjon elsőbbséget a gyalogosoknak, vagyis tekintse vendégnek magát.

A dolgot bonyolítja, hogy például Szentendrén egy-két helyen kerékpárút vége tábla készteti leszállásra a bringásokat a gyalogátkelők előtt. Azért ott az elsőbbségadás kötelező tábla is, amely mindig a járművezetőkre vonatkozik, vagyis e két tábla együtt kicsit zavaros. Szintén a klubosok írják, hogy a közúthálózat tervezői sokszor felkényszerítik a bringásokat a járdára, tehát a zebrán bringázás ellen az úttervezők és fenntartok is tehetnének. 

Pető Attila Kresz-oktató, a Kreszklub.hu-n megjelent korábbi cikkében az alapoktól kezdi, de ígérem, nem fog fájni a megfejtés. A hivatalos megközelítés szerint, "Kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés esetében az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg - ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik - a lakott területen kívüli úton, a főútvonalként megjelölt úton az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekedni."

Mindebből az következik, hogy lakott területen is csak akkor lehet a járdán bringázni, ha az úttest valamiért alkalmatlan a kerékpáros közlekedésre, de itt ne arra gondoljunk, hogy túl nagy az autóforgalom, hanem kifejezetten az úthibákra, felbontásokra, esetleg arra, amikor teljesen elönti az útpályát az esővíz.

Ilyen esetekben akár át is tekerhetünk a zebrán

az egyik járdáról a másikra, de nagyon óvatosan, hasonlóan mint a járdán, legfeljebb 10 kilométeres sebességgel, mindig figyelve a gyalogosokra. Tudnunk kell még, hogy ha zebrán tekerünk, nincs elsőbbségünk a többi közlekedővel szemben, bár tény, hogy ha itt gázol el minket egy autó, a vezetője nehéz helyzetbe kerül, hiszen neki meg azt kell majd bebizonyítania, hogy fokozott óvatossággal közelítette meg a gyalogátkelőt.

Tehát nem igaz, hogy soha nem lehet zebrán áttekerni, de nagyon ritka az a szituáció, amikor szabályos és már azt is tudjuk, hogy mennyi a büntetés. 

Többet szeretnél tudni a bringázás szabályairól? Kövesd a Kerékagyat a Facebookon!