Tetőn? Hátul? Még hátrébb?

Minden, amit az autós bringaszállításról tudni akartál

2016.07.20. 10:00

Mivel egyre többen kerékpároznak a szabadidejükben, egyre többen vannak azok is, akik autón  szállítanák megyékkel vagy országokkal arrébb a bringájukat. Kérdés, hogy hogyan. A piacon egyre több eszköz közül választhatunk, de vajon melyik megoldás miért előnyös és mik a hátrányai? Ezekről szól ez a cikk, amelyet vásárlás vagy bérlés előtt érdemes elolvasni.

Autón

A tetőcsomagtartó a leginkább elterjedt módszer a bringaszállításra. egyrészt teteje a legtöbb autónak van, másrészt, ebben a kategóriában az óriási kínálat miatt nagyon mélyről indulnak az árak. Már tízezer forint alatt ki lehet hozni egy egy kerékpárnak elég szállítót, bár ez még önmagában sokszor csak egy tétel a sokból.

A tetős kerékpárszállítókhoz mindenek előtt szükség van egy alaptartóra, azaz két keresztrúdra, amire aztán rá lehet fektetni az eszközt, amin a bringa áll majd. Legszerencsésebb helyzet, ha már van az autón, a kombikon jellemző tetőkorlát, mert ilyenkor csak arra kell figyelni, hogy a szállító hosszanti csövének profilja passzoljon a keresztrudakéhoz.

Ha nincs alaptartónk, akkor sem veszett az ügy, a szállítókat forgalmazó cégeknél, nagyáruházakban is be lehet szerezni őket, de érdemes előre leellenőrizni az autónk tetősínjében (jellemzően kis, elhúzható fedelek alatt) található rögzítési pontokat, mert az autógyártók többféle kialakítással dolgoznak párhuzamosan.

A legrosszabb forgatókönyv, hogy az autónk tetején egyáltalán nincsenek előre kialakított rögzítési pontok. Sőt, talán még ereszcsatorna sem. Ilyen esetben olyan tetőcsomagtartót kell találnunk, amely az ajtótömítéseken átbújtatva kapaszkodik meg a kereten. Ezekből is van kínálat bőven, de könnyű hibázni a felszerelésüknél. Nagyon fontos, hogy a kapaszkodók ne csípjék maguk alá a kédergumikat vagyis az ajtótömítéseket, a fémbe kapaszkodjanak, mert ez tartja szintben a keresztrudakat, és végeredményben rajtuk a bicikliket.

Az első felszerelést nem érdemes az első éles használatra hagyni. Extrém esetekben órák mehetnek rá, míg a felhasználó rájön az adott eszköz logikájára, ami egy túrára, nyaralásra tervezett nap reggelén drága idő. Minden felszerelés (de leginkább az első) után érdemes 1-2 kilométer autózás után félreállni, ellenőrizni a kötéseket, nem lazult-e ki bármelyik, az első kereket pedig érdemes odakötözni a tartórúdhoz, amin áll, máskülönben a menetszél és az oldalirányú erők miatt jó eséllyel kacsázni fog.

A tetőn szállításnak megvan a saját veszélye. Az előírások szerint ugyan bringával (csak menetirány szerint, oldalirányban nem engedélyezett) együtt az autó megengedett legnagyobb magassága akár négy méter is lehet, a garázsba, vagy parkolóházba álláskor lehetnek problémák.

A megkérdezett hazai csomagtartó-forgalmazók mind találkoztak már olyan autóssal, aki 

elfelejtette, hogy a feje fölött cipeli a bringákat, és behajtott egy fedett parkolóba.

Az ilyet legtöbbször nem csak a biciklik bánják, de a támasztópontokra gyakorolt erőhatás komoly károkat okozhat a tetőben is.

Általános kritika ezzel a módszerrel szemben, hogy menet közben sokkal több lesz a zaj az utastérben, és a megnövekedett légellenállás miatt többet fogyaszt majd az autónk. Amíg egy, az autó hátára szeret kerékpárszállítóval kapcsolatban a forgalmazók átlagosan, száz kilométerenként félliteres fogyasztásnövelésről beszélnek, addig bizonyos teszteken a tetőn utaztatott biciklikkel kétliteres többletre számíthatunk ekkora távon.

Előnye: Nagyon elterjedt módszer, a széles kínálatból fakadó árverseny miatt ez a legolcsóbb kerékpár-szállítási mód.

Hátránya: Érezhetően növeli az autó fogyasztását; zajos; körülményes a felszerelése. Különösen magas autónál, ha a tető közepére is kell tenni biciklit nagyon körülményes tud lenni a fel- és lepakolás.

Megéri drágán venni?

A megkérdezett kereskedők, így például a Gombos Bt. és az eBike.hu szerint a nagy kínálat miatt a kerékpárszállítóknál általában az ár a telepítés nehézségével arányos. A drágább eszközökön jellemzően gyorsabban, egyszerűbben oldható felfogatásokat találni, jobb minőségűek a csattok, menetek, egyszerűbb velük az eszközt billegésmentesre húzni, és gyorsabban elvégezhető az egész felrakási, levételi folyamat.

Csomagtérajtón

Szintén kedvelt megoldás a csomagtérajtóra szerelhető bringatartó. Az ilyen termékek kiválasztásakor tényleg fontos az autó kialakítása, de ma már az ötajtóstól a kombikon át a lépcsős hátú autótípusokhoz tervezett megoldások közt terjed a kínálat. Ennek a megoldásnak a jellemzője, hogy tartóhevederek tartják magát a konzolt, amely a biciklit fogja, és a hevederek kampóinak kell helyet találni a hátsó ajtó környékén, ami nem könnyű feladat. Fontos, hogy a kampók mind a négy irányból tartsanak, de vannak típusok például, ahol a ragasztott hátsó ablaküveg az ajtó széléig tart (Skoda Octavia I. II. például). Ezeknek az autóknak a tetején van egy apró légterelőidom, vagy az ajtó aljánál műanyagbetét húzódik.

Ha a kampóknak sikerül helyet találni, ez egy gyorsan (átlag 5-10 perc) és egyszerűen felrakható eszköznek mondható. Mivel a kampók elsősorban az ajtóba kapaszkodnak, az nyitható marad biciklikkel együtt is. Igaz, a gázrugók ereje ilyenkor már nem elég, és jobb kézzel tartani az ajtót amikor kinyitjuk.

Leginkább az egyszerűbb vonóhorgos szállítóknál gyakori probléma, de már itt is előfordulhat, hogy a mélyre kerülő kerékpárok takarják az autó lámpáit, rendszámtábláját. Ezeknek azonban minden esetben láthatónak kell maradniuk. Ha csomagtérajtós szállítókat keresel, ezt mindenképp vedd figyelembe, vagy

szerezz be egy külön lámpasorral egybeépített külső rendszámtartót.

A magyar szabályok szerint át lehet helyezni a hátsó rendszámtáblát egy ilyen szabványméretű keretre, és az efféle kiegészítőknek is komoly piacuk van már. Egy profi táblatartós lámpasor 15 ezer forint környékén kapható, igaz, a megvilágításhoz szükséged lesz külső csatlakozóra, mint ami a vonóhorgos autókon található. Fontos szabály még, ha így szállítasz, hogy a túlnyúlás hátrafelé legfeljebb egy méter lehet, oldalirányban pedig 40 centiméter és parkoláskor nem számíthatsz az autó tolatókamerájára vagy a tolatóradarra.

Előnye: Nem, vagy csak kis mértékben növeli a légellenállást. A tetőre szerelt társaival szemben könnyű feltenni/levenni a bringákat. Használhatósága ellenére közepesen drága, 25 ezer forint köré csoportosul a kínálat java. A forgalmazók szerint ennyiért már nagyon jó minőségű típusokat kapni.

Hátránya: Zavarhat a kilátásban; esőben az autóról hátul leváló légörvények miatt erősen koszolódik a bicikli; és mivel elég hozzá a hevedereket elvágni, így könnyű lelopni az autóról; a lámpák és a rendszám takarása miatt szükség lehet egy plusz rendszámtartós lámpasorra.

Vonóhorgon

Az utóbbi években nőtt szemmel látható méretűre a vonóhorogra szerelhető bringatartók piaca Magyarországon. Általánosságban ez a legegyszerűbb, legpraktikusabb megoldás, egy baj van vele: az autók többségén nincs vonóhorog. Tekintve, hogy egy utólagos vonóhorog-beszerelés autótól függően 150-300 ezer forint költséggel, valamint egy kötelező újravizsgáztatással jár, egy ideig ez várhatóan nem szorítja ki az előbbi két szállítási módot. Kár, mert esküsznek rá a forgalmazók.

Az árak megoszlása itt a legnagyobb. A belépőszinten vannak azok az egyszerű fémkonzolok, amelyek lényegében ráállnak a vonóhorogra. Akárcsak a drágább társaik, ezek is rászorítják magukat a kampóra, de onnan a konzol felfelé indul, és nem ritkán még plusz egy a csomagtérajtóba kapaszkodó hevederes rögzítést is igényel. Már akár húszezer forint környékén megkaphatók, viszonylag könnyen telepíthetőek, de ezek még ugyanúgy zavarhatják a kilátást, mint a csomagtérajtóra szereltek, másrészről ezekből nehéz jó minőséget találni.

Lényegesen drágább, ám messze okosabb a kategórián belül az úgynevezett sínes változat. Ezek síkban terjeszkednek a vonóhorog mögé, és már alsóbb kategóriába tartozó termékek is dönthetőek közülük. Így egy csomagtérajtót gond nélkül lehet nyitogatni, miközben fent vannak a biciklik.

80 ezer forinttól 300 ezer forintig terjed a kínálat java. Az árak leginkább az összecsukhatóság, minőség és lopásvédelem (a drágábbak kulccsal zárhatók) szempontjai szerint oszlanak meg. Mivel itt lehetetlen megoldani, hogy az eszköz ne takarja a rendszámot, ezért ezekbe már gyárilag bele van építve a rendszámtartó és a fényjelzők. Máskülönben a túlnyúlásra vonatkozóan ugyanazok az előírások vonatkoznak rá, mint a csomagtérajtóra szerelt változatokra.

Abban az olcsóbb modellekkel foglalkozó kereskedők, és a prémiumkategóriának mondható Uebler hazai forgalmazója is egyetért, hogy ha lassan is, de folyamatosan nő ezeknek a megoldásoknak a piaca. Az aktív kerékpárosok, versenysportolók már rátaláltak, és az ő esetükben nem ritka, hogy akár külön ezért beruházzanak egy vonóhorogba is. Néhány autógyártó saját katalógusában is szerepelnek a vonóhorgos bringatartók, gyárinak mondott, ám valamely csomagtartó-márkától származó szerkezetek. 

Előnye: Még az olcsóbb darabok is viszonylag egyszerűen, gyorsan telepíthetők; a drágább változatok a csomagtérajtós megoldással szemben kevésbé takarják a kilátást, nem veszélyeztetik a fényezést és át lehet rajtuk helyezni a rendszámot.

Hátránya: A teljesen kompromisszummentes darabok ára magasan indul.

Pótkeréken

Egyes terepjáróknál előfordulhat, hogy a hátsó csomagtérajtóra szerelt külső pótkerék miatt nincs mód az előbbi két eszköz használatára. Szimplán azért, mert a kerék útban lenne a bringáknak. A megoldás egy magára a kerékre kapaszkodó konzol. A relatív szűk igényhez szűk kínálat társul, ettől függetlenül 25-30 ezer forinttól már sok kereskedőnél kapható pótkerekes kerékpárszállító.

Mivel ez egy kényszermegoldás, túl nagy mozgástere nincs az ilyen ügyfeleknek. Jellemzően legfeljebb két bicikli szállítására alkalmas pótkerekes szállítókat találni, de már ezekkel kapcsolatban is érdemes megnézni, hány kilogramm teherbírású a kerék tartópontja az autó ajtaján. Különösen a régi terepjáróknál nem árt ellenőrizni, milyen állapotban van az a terület, aminek pótkerékkel és két biciklivel már bőven 40+ kilogramm tömeget kell majd fognia, nem ritkán rázós utakon.

+1: Autóban

Némi szerencsével persze az egész eddig taglalt mizéria fölösleges, ha az autónk nagy vagy kevesen utaznak benne. Az utastérben történő bringaszállítás nem reménytelen módszer még az egészen kis autóknál sem. Ha kiveszed a bringa első kerekét, lehajtott hátsó ülésekkel, sok esetben még egy városi kisautóba (Renault Twingo, Ford Fiesta, Suzuki Swift, stb.) is be lehet parkolni két felnőtt kerékpárt. Egy átlagos méretű kombiban vagy egyterűben viszont legtöbbször kerékkel együtt is elég félig vagy teljesen lehajtani az üléssort.

Előnye: Nem kell bajlódni a tartóeszközökkel, nem szedi össze az út porát, a bogarakat a bringa, és nem kell félni, hogy lelopják a külső tartóról.

Hátránya: Elveszi az utasoktól a helyet; a bringa összekoszolhatja, felsértheti az utasteret, a fényezést vagy a kárpitozást.

Bármely kerékpár-szállítási módot választjuk is végül, vásárlás előtt tájékozódjunk a forgalmazónál, hogy pontosan mely termék illeszkedik az autónk típusához, mert nagy eltérések lehetnek az egyes változatok közt. Fontos még, hogy ha az autó külsején szállítjuk a bringáinkat, az mindenképpen hatni fog a menettulajdonságokra: szeles időben rontja az autó stabilitását, növeli a fogyasztást és akár a kormányzást is ronthatja a megváltozott tömegelosztás.

Indulás előtt többször ellenőrizzük, hogy a csomagtartót és rajta a bringákat is biztonságosan rögzítettük-e, mert ha valamelyik leesik menet közben, a mögöttünk jövőket balesetbe sodorhatjuk, amelyért mi leszünk a felelősek. Arról sem árt tájékozódni, hogy mennyiért lehet bringát bérelni ott, ahová elszállítanánk a sajátjainkat, mert bizonyos esetekben lehetséges, hogy az lesz a jobb megoldás.

Még több hasznos tippet olvasnál a bringázásról? Kövesd Kerékagyat a Facebookon!