Kátyúkra fejlesztették az új kerékpárutat Balinkán

unnamed (3)
2019.07.06. 07:59

Nemrég számoltunk be a kincsesbányai kerékpáros fejlesztésről, mint tökéletes példáról, hogyan nem szabad kerékpárutat építeni. Olvasónk erre válaszul küldte el a közeli balinkai fejlesztés képeit, amihez képest Kincsesbánya lucernával feltört bringaútja maga az osztrák Duna-menti tüköraszfalt. Nézzük, hogy épül ma kerékpárosbarát település 100 millió forintos támogatásból.

Kincsesbányától nem olyan messze található Balinka település, ahol most többféle felújítás is volt. A közeli kempingből és odafelé festettek föl keréknyomot, a régen és most is gyalázatos állapotban lévő útra. Olyan mint valami akadálypálya, néhány ugratóval. Mondhatnánk azt hogy vicces, de inkább szégyen hogy 2019-ben ilyet meg mernek csinálni.

– írta olvasónk.

Azért az önkormányzat épülete előtt kicserélték az aszfaltot és mindent szépen rendbe raktak, tette hozzá. 

Balinka tavaly nyert el egy 100 millió forintos támogatást fenntartható települési közlekedésfejlesztésre, ami közútépítés, új lámpák, és forgalomcsillapítás mellett Balinka kerékpárosbarát településsé formálását is tartalmazta, konkrétan Balinka és a Gaja-völgyi táborok összekötését kerékpáros nyommal 1400 méter hosszon. Ez lett belőle.

Kerestük az ügyben a település polgármesterét, aki a cikk megjelenéséig nem válaszolt. Ha megérkezik a válasza, frissítjük cikkünket.

Frissítés:

Válaszolt cikkünkre Wéninger László, Balinka polgármestere. A levél lényege, hogy - mint azt írtuk is -, a 100 millióból nemcsak a kerékpáros fejlesztésre költöttek. A cikkben kritizált kerékpáros fejlesztésre, miszerint tulajdonképpen kátyúk fölé, rossz minőségű aszfaltra festették fel a kerékpárnyom jelzést, annyit reagált a polgármester, hogy az út nem az önkormányzat (hanem az állam) tulajdona, a kérdésben nem illetékes. A levél teljes terjedelmében:

Balinka település 2, egymástól 5 km-re található településrészből áll (Balinka és Mecsér), amelyek egyik jellegzetessége, hogy mindkettőn állami közút halad át. Évtizedes probléma volt eddig, hogy - forrás hiány miatt - a település lakóinak és az ide látogatóknak nem volt biztosított a biztonságos gyalogos közlekedés a közutak mentén.

Balinka önkormányzata élve a TOP (Területi Operatív Program) pályázati kiírások adta lehetőséggel, pályázatot nyújtott be Balinka - Fenntartható települési közlekedésfejlesztés; címmel, amelyen végül bruttó 100 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyert. A tervezés során az elsődleges és legfontosabb szempont a - már említett - biztonságos gyalogos és közösségi közlekedés feltételeinek kialakítása volt. Másodsorban a pályázati kiírásban előírt kerékpáros barát településhez kapcsolódó elemek tervezése. A 100 millió forint közel 15 %-át kötelezően a projekt egyéb költségeire kellett tartalékolni, ill. fordítani, így többek között a tervezésre, engedélyezésre, közbeszerzésre, ingatlan vásárlásra, műszaki ellenőrre, projekt menedzselésre, szemléletformálása, tartalékkeretre stb.

A megmaradt összegből (85 millió forint) az alábbi beruházásokat, felújításokat tudtuk megvalósítani:

  • Mecsér településrészen gyalogátkelőhelyet az előírt járda-összeköttetéssel és megvilágítással, új buszvárók telepítését, felszíni vízelvezetést, közúti jelzőtáblák kihelyezését és a minimálisan szükséges burkolatjavításokat.
  • Mecsér településrész Mór felőli településkapujánál optikai forgalomcsillapítást (útszéljelzők sűrítése, lassító haránt csíkozás), közúti jelzőtáblák kihelyezését.
  • Balinka településrész Bakonycsernye felőli településkapujánál optikai forgalomcsillapítást (útszéljelzők sűrítése, lassító haránt csíkozás), közúti jelzőtáblák kihelyezését.
  • Balinka településközpontban (Polgármesteri Hivatal környezete) gyalogátkelőhelyet az előírt járda-összeköttetéssel és megvilágítással, gépjármű parkolót, buszöblök szabványosítását, új buszperonok építését, új buszváró telepítését, felszíni vízelvezetést, 90 m-en teljes burkolatfelújítást, kerékpártároló kialakítását, közúti jelzőtáblák kihelyezését.
  • Balinka Bodajk felőli településkapujánál gyalogátkelőhelyet az előírt járda-összeköttetéssel és megvilágítással, új buszvárók telepítését, közúti jelzőtáblák kihelyezését, felszíni vízelvezetést és a buszöblök burkolatjavítását.
  • Balinka lakott településhatára (táborok) és a Varjúvári buszváró között 200 m-es gyalogút (járda) építését a Gaja - patakon átívelő híddal, gyalogút melletti közvilágítás kiépítését, új buszváró telepítését, buszöböl burkolatjavítását, közúti jelzőtáblák kihelyezését.
  • Balinka településközpont és a lakott településhatár (táborok) összekötése kerékpáros nyommal 1400 m hosszon, legszükségesebb padkarendezéssel, foltszerű burkolatjavítással, közúti jelzőtáblák kihelyezését.

Az kerékpáros nyommal érintett út minőségére vonatkozó kritikára - mivel az nem Balinka község tulajdona és nem is kezelője az önkormányzat - nem vagyok illetékes a válaszadásra, de bízunk abban, hogy a közeljövőben ezek a közutak is felújításra kerülnek, írta a polgármester.

(Borítókép: Új kerékpárnyomok Balinkán. Fotó: Olvasói fotó / Index)