Amatőr és profi BMX-pofáraesések

2009. július 22., 09:16 Módosítva: 2014.06.30 16:07

A világ BMX-közössége együtt szörnyülködött a napokban Shuan Haddlington miatt, akinek semmi komolyabb baja nem esett. Eltörött viszont alatta a verseny BMX váza, amikor a Bristoltól nem messze, Shepton Mallet-ben rendezett National Adventure Sports Show-n harmadszori nekifutásra próbált meg bemutatni egy plafonig érő kunsztot.


A szimpatizánsok az alig néhány hetes váz minőségét szidták, de a videóból látszik, hogy Haddlington is ludas volt a törésben, kissé elvétette a landolást, és gyakorlatilag az első kerékre érkezett.


A kerékagy történetének legvéresebb jelenete egy ártatlannak tűnő nekifutásból alakult ki. A bicikli megúszta, a fiú arca viszont nem.

Zacskó helyett bringabugyi

2009. július 20., 11:11 Módosítva: 2014.06.30 16:07

A dizájner szemét szúrták a kocsmák előtt álló, eső ellen bezacskózott nyergű biciklik. Csipkés bugyit tervezett rájuk.

A biciklisek nem akarnak a villamossínen meghalni

2009. július 19., 18:00 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Egyre gyakoribb jelenség, hogy biciklisek és motorosok a villamossínt választják a forgalmas úttestek helyett. A villamosvezetőket rettegésben tartják, ráadásul szabálytalan is a sínen kerékpározni.

Senki nem azért indul biciklizni, hogy elüssék, hogy öngyilkos legyen. Miért választják sokan mégis az elsőre veszélyesnek tűnő biciklizést a síneken? A válasz egyszerű, ez a legbiztonságosabb, mindenki csak azért megy oda, mert már megjárta máshol, magyarázta Kürti Gábor, a Hajtás Pajtás Kerékpáros Futárszolgálat ügyvezető igazgatója.

Saját példájával szemléltette, hogyan döntött úgy ő is, hogy a sínen fog biciklizni. Többször előfordult, hogy az út szélén tekert, és kocsiajtót nyitottak rá, egy kollégájának egy hasonló esetben majdnem az egész füle leszakadt, volt olyan, akinek a nyakába állt bele egy kocsiajtó sarka, nem sokon múlt, hogy az ütőere sérüljön. Azt mondta, a biciklisek szempontjából a kocsiajtó szerkezete leginkább egy lándzsához hasonlít.

Ezek a balesetek győzték meg arról, hogy a villamossínen biciklizés lényegesen biztonságosabb. Hangsúlyozta, hogy azért van két dolog, amikre oda kell figyelni mindenképpen: figyelni kell a villamosoknak szóló lámpákat, illetve nézni kell a gyalogosokat, hiszen ők nem számítanak egy sínen érkező biciklisre. Technikailag mindössze azt kell elsajátítani, hogy egyenes előrehaladás közben ne okozzon problémát rendszeresen hátrafordulni, hiszen veszélyforrás leginkább onnan fenyeget.

Lehetne a villamossín kerékpársáv is

A legjobb az lenne, ha a körúton kialakítanának kerékpársávot, de amíg ilyen nincs, a villamossín a legbiztonságosabb megoldás a biciklivel közlekedőknek, vélekedik László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke. Azt mondta, hogy például a Margit körúton ő is ott közlekedik, mert annyira keskenyek a sávok, hogy amúgy veszélyes lenne ez az útvonal.

kerek1

Arra a kérdésre, hogy miért nem választja a Varsányi Irén utcát, ami párhuzamosan halad a Margit körúttal, azt mondta, egyszerűen azért, mert ott van dolga, nem kirándul a biciklijével, hanem közlekedik, így félórás kitérők nem férnek bele. Szerinte a körút a pesti oldalon lényegesen szélesebb, ott az úttesten, az autók között közlekedik.

László János beszélt arról is, hogy számos nagyvárosban a biciklisávokat direkt rávezetik a sínekre, hiszen a villamosok és a kerékpárosok megfelelő forgalomszervezéssel tökéletesen megférhetnek egymással.

A BKV bízik a józan észben

A BKV ugyan örül annak, ha nő a biciklisek és a motorosok száma, hiszen ezzel csökken a dugó a városban, a KRESZ szerint azonban számukra tilos a villamossínen közlekedni, hangsúlyozta Szilágyi Károly szóvivő. Emellett veszélyesnek is tartja, különösen a váltóknál, hiszen ha beakad a kerék, komoly baleset is történhet, ráadásul amíg a mentők el nem látják a sérültet, a villamos nem tud közlekedni.

A BKV-nak ugyanakkor nincs sok eszköze, maximum félgömbökkel tudja elzárni a síneket, de ezeket könnyen ki lehet kerülni, így kizárólag a KRESZ betartására tudnak építeni. Megjegyezte azt is, hogy azért mindenkinek van annyi esze, hogy ott és úgy közlekedik, ahol nem töri össze magát.

A villamosvezető nem örül a csimpaszkodóknak

Kolák András villamosvezető, a Fürst Közlekedési Szakszervezet elnökhelyettese máshogy gondolja, szerinte kifejezetten veszélyes a sínen biciklizni. Gyakran lát olyat, hogy biciklivel cikáznak, elesnek, hiszen rossz sávváltáskor a kerék beszorul a nyomvályúba, és elakad. Aki hord védőfelszerelést, megúszhatja kisebb sérülésekkel, ez a szerencsésebb eset.

Ha viszont baleset történik, túl azon, hogy komoly, életveszélyes állapotba is kerülhet a biciklis, egy időre biztosan leáll a forgalom, ami sok száz embernek okozhat problémát. Hangsúlyozta, hogy a villamos veszélyes üzem, 60 tonnás súlyt nagyon nehéz megállítani. Egy villamosnak háromszor akkora fékút kell a megálláshoz, mint egy személyautónak.

kerek2

Gyakori jelenség az is, hogy biciklisek hátul a villamosba kapaszkodnak, amit a vezető a tükörből nem is lát, hirtelen fékezéskor pedig felcsapódhatnak a szerelvény hátuljára, hiszen egy kerékpárt is nehéz megállítani 50 km/órás sebességről.

Kolák András megjegyezte azt is, hogy sok motoros is a villamossínt választja, és ugyan a motor kereke vastag, így nem szorul be a nyomvályúba, de a gumi és a fém, főleg ha nedves az időjárás, könnyebben csúszik, esés, baleset tehát így is előfordulhat. Kitért arra is, hogy a KRESZ nem engedi meg se a bicikliseknek, se a motorosoknak, hogy villamossínen közlekedjenek, mégse látott olyat soha, hogy rendőr büntetne ezért.

Sínen csak megkülönböztető jelzéssel

A rendőrség álláspontjáról Szécsi Tibort, a BRFK forgalomszervezési osztályának vezetőjét kérdeztük. Azt mondta, tapasztalatuk szerint a biciklisek elsősorban a nagykörúton használják a villamossínt, a Hungária körúton ez nem jellemző, ott elférnek máshol is.

A motorosok esetében jelentkezik komolyabb problémaként a sínen közlekedés, főként pizzafutárok, kézbesítők, akik ezt a megoldást választják, nekik a munkájuk miatt különösen fontos, hogy mennyi időt fordítanak a közlekedésre. Ilyen esetekben a rendőrautó utánuk megy, ami általában elkerülhetetlen, mivel sokan felhajtják a rendszámot, hogy ne lehessen őket beazonosítani, a segédmotorosoknak pedig nincs is rendszámuk. Akit elkapnak, az ellen szabálysértés miatt vagy feljelentést tesznek, vagy figyelmeztetik, illetve megállapíthatnak helyszíni bírságot is, ez maximum 20 ezer forint lehet.

Elmondta, hogy a rendőröknek kiemelt feladatuk, hogy az arra nem jogosultak ellen fellépjenek, a motoros szolgálatot a jó idő érkeztével meg is erősítették. Sínen csak megkülönböztető jelzéssel szabad haladni, ez kék lámpát és szirénát jelent, azaz a mentőkön, tűzoltókon és rendőrökön kívül mindenki szabálysértést követ el.

kerek3

A veszélyforrások közt említette a sín szerkezetének alkalmatlanságát, hiszen a törésekbe, hézagokba beszorulhat a kerék, esőben a fém jobban csúszik, ami megdobhatja a gumit. Emellett akadályozhatják a tömegközlekedést, illetve a megállókban gyalogost gázolhatnak, hiszen átkeléskor érkezésükre senki nem számít. Mivel a sínen biciklizés, illetve motorozás baleseti kategóriaként nincs definiálva, ezért az ezekből adódó balesetekről nincsenek statisztikák.

Ingyenes gyorsszerviz a Nyugatinál

2009. július 18., 11:55 Módosítva: 2014.06.29 10:59

Ingyenes kerékpárszerviz üzemel szombaton a budapesti Nyugati pályaudvarnál. A forgó óra alatti sátorba bárki beviheti biciklijét, ahol a szakemberek elvégzik az apróbb javításokat és tanácsokat adnak, írja a Független Hírügynökség.

A gyorsszervizben minden olyan apróbb javítást, beállítást elvégeznek, amihez nem kell speciális alkatrész. A javítás tartalmazza a fékek és váltók beállítását, rögzítő csavarok, anyák meghúzását, kerekek, kormány beállítását, sárvédők megerősítését, a biciklik átvizsgálását, valamint szerviztanácsadást, a bringák méretre állítását.

A londoni közlekedési vállalat és a Kerékagy jótanácsai a városi biciklistáknak

2009. július 17., 14:44 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Londonban kb 140 000 bringás van a London Cyclist szerint, nekik szól a TfL üzenete, amit a 80 000 budapesti biciklista is jól alkalmazhat egyébként.

Friss: A londoni biciklisták kalandjairól itt olvashatsz.

A szakemberek elsősorban az áruszállítók, kamionok veszélyeire hívták fel a figyelmet, hiszen a sofőrök nem mindig láthatják a kerékpárost a tükörben, ezért jobb tőlük távolságot tartani és vigyázni magunkra.

Szintén fontos, hogy ne csak nézd, lásd is, hogy mi folyik körülötted - és ami kiemelten fontos, messzebb, előtted. Én speciel ki szoktam nyújtani a hátam és a nyakam, ha az autók között megyek, hogy lássam, mit csinálnak 2-3 autóval előttem.

darthwalk: SL270243 cut

Idestova 3 éve használom a bringámat közlekedési eszköznek Budapesten, ezért megtanultam hátranézni - ezt is javasolják a TfL-nél - ha nem megy, akkor érdemes gyakorolni, kihalt utcákon.

A harmadik jótanács: ne biciklizzünk szorosan az út szélén, a járdaszegélynek tapadva. A magyar szabályok szerint például a kerékpáros a legszélső sáv külső harmadában tekerhet, én mindig befelé húzódok inkább. Igaza van a londoniaknak ebben, így jobban látnak (egy kikanyarodó autó sofőrje). Nem nyitják rád az ajtót a parkolóból. Sőt, ha keskeny az utca, vagy a sáv (például a Bartókon örökké kilógva parkoló autók miatt) akkor jobb a sáv közepén tekerni - így muszáj sávot váltani az előzésedhez, nem próbálnak meg leszorítani.

darthwalk: DSC 2902 Bringások az üres a Bartókon

Londonban (vagy saját tapasztalat alapján akár Lyonban) könnyű azt tanácsolni, hogy várjunk a lámpánál az autók előtt, hiszen ott rengeteg felfestés van és alacsony lámpa a bringásoknak/motorosoknak. Ennek ellenére itthon is szerencsés a sor elejére csorogni és beállni eléjük, majd sárgára indulni. Az autós csak zöldre indul, így előnyre tehetsz szert vele szemben, nem is lassítod, és mozgás közben könnyebben is előz meg - amennyiben ez szükséges.

darthwalk: DSC 4671 No hajrá

Ha nem tudsz vagy félsz előrecsorogni, inkább állj be az autók mögé a sorba, így egyenrangú szereplőként kezelnek a közlekedésben. Ilyenkor a sáv közepére állj. Viszont kerüld a kamionokat, buszokat. Közéjük sose állj. Ha a buszsávban közlekedsz - Budapesten egyre több van - akkor tartsd észben azt, hogy ez a KRESZ szerint tilos (bár még mindig sokkal jobb választás, mint a KRESZ szerint szabályos buszsávtól balra fekvő "külső" sáv), ha busz jön engedd el, állj félre. Vigyázz, mert itt taxi is jöhet, és biztos, hogy állat módjára fog megelőzni.

Londonban a buszsávokat használhatják a bringások, itt a TfL arra hívja fel a figyelmüket, hogy a megállóba beállni szándékozó buszt sose előzzék balról. Ti pedig nyilván jobbról ne.

A láthatóság kérdése az egyik utolsó figyelmeztetés - egy világos színű pólóban (nekem pl van egy rikítósárga), sárga dzsekiben, jóláthatósági mellényben/kukásöltönyben sokkal gyorsabban észrevesznek.

foldesandras: london 367

Tarts a bokádon fényvisszaverős csíkot - amivel a hosszúgatyádat foghatod össze, tudod a rácsapós-magától összepöndörödős. Remek, ha a hátizsákodon van fényvisszaverő (pl bagaboo). Ne feledd, hogy kötelező elől a fehér, hátul a piros fényű lámpa.

Itt jegyezném meg, hogy aki előre teszi a piros villogóját, az gondolja át az életét. Nagyon zavaró a "tolató" biciklis egy ki-nem-világított úton.

Alaptétel még: hordj sisakot. Ha agyrázkódást kapsz, már senkit sem érdekel, hogy áll a hajad.

viztorony: cm

A legegyszerűbb és egyben legfontosabb: a szemkontaktus és a defenzív közlekedés. Kanyarodásnál. Elsőbbségadásnál. Jobbra kisívben bicikliutat keresztező kanyarodósávnál. Csak így tudod az utadat keresztező szándékát kiismerni. Meg fog állni? Nézz a szemébe. Ne ugorj ki elé, akkor sem, ha úgynevezett elsőbbséged van.

Biciklivel vonatozáshoz szerencsésnek kell lenni

2009. július 16., 21:58 Módosítva: 2014.06.29 10:59

Dániában a vonatokon külön kocsit biztosítanak a bicikliseknek, tolószékeseknek és babakocsisoknak, ahol le is lehet ülni, de ha sok az utas, egyszerű biztonsági övvel lehet megoldani, hogy a bicikli rögzítve legyen, és állva maradjon.

 

bringa

 

Magyarországon az Elvira böngészésekor, bár van ilyen keresési funkció, elsőre mégsem egyértelmű, hogy melyik vonatra juthatunk fel biciklivel is. Mindössze annyi derül ki, hogy „kerékpár az arra alkalmas kocsiban elhelyezhető”.

Megkérdeztük a MÁV-START ügyfélszolgálatán, hogy mi a teendő, ha valaki biztosra akar menni. Azt mondták, az Elvirán látható kerékpár piktogram azt jelenti, hogy a vonaton van olyan kocsi, ahova el lehet helyezni a bicikliket. Amúgy egy átlag szerelvényre összesen 4-6 biciklit engednek fel.

Arra a kérdésre, hogy egy zsúfoltabb járatra mi a trükk a feljutáshoz, azt mondták, korán kell kiérni a pályaudvarra. Jellemzően 20 perccel az indulás előtt áll be a vonat, érdemes már akkor ott lenni. Köztes állomásokon így kevesebb az esély. Úgy tűnik tehát, hogy nehéz teljesen biztosra menni.

A Budapest-Pécs vonalon például közlekedik olyan IC, amire előzetesen is lehet helyet foglalni, ezeken ugyanabban a kocsiban utaznak a biciklik és a tulajdonosok, így a bicikliket végig szemmel lehet tartani. Annyi csak a teendő, hogy kerékpárhelyjegyet kell venni 140 forintért, ami egyben az utasnak is biztosít helyet a bicikli közelében. A kerékpárjegy erre a szakaszra 845 forint, egy teljes árú menetjegy pedig 3380 forint. A Magyar Kerékpárosklub tagjai 25 százalék kedvezmény kapnak a kerékpárjegyre.

Lopják a lopásgátlót Koppenhágában

2009. július 15., 13:31 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Június elején Koppenhága vezetése chipeket kezdett szétosztani a bicikliseknek, a terv az volt, hogy ha ezeket felszerelik a kerékpárokra, lopás esetén a rendőrség nyomon tudja követni. 1600 bringatulajdonos vette át a legmodernebbnek tűnő lopásgátló eszközt, a város összesen 20 ezret akart szétosztani. Azonban hamar kiderült, hogy a technológia egyáltalán nem hatékony, a chipet egyetlen mozdulattal le lehet szedni a biciklikről.

Bostonban olcsóbb megoldást választottak, a biciklis közösségre építve próbálják visszaszorítani a lopásokat, az új program szerdán indult. A lényege az, hogy regisztrálni kell a stolenbikesboston.com-on, meg kell adni a bicikli típusát, gyártásának évét, sorozatszámát, színét, illetve fel kell tölteni egy róla készült fotót.

Ha a biciklit valaki ellopja, a tulajdonos az oldalra belépve azonnal köremailt tud küldeni, amit a rendőrség mellett biciklis boltok és a többi regisztrált felhasználó is megkap. Emellett a közösséghez Twitteren és Facebookon is lehet csatlakozni, vagy akár csak követni őket, a lopásokról ott is beszámolnak. Arra építenek, hogy a nyitott szemmel járó bringások könnyen és gyorsan kiszúrhatnak az utcán lopott kerékpárokat szín és típus alapján.

Másfél litert himbálhat a lába között

2009. július 14., 11:11 Módosítva: 2014.06.29 10:59

Az apró, de hasznos dolgok kategóriájában dobogós helyért indulhat az üdítős palack vázra erősítésére szolgáló műanyag klip.

 
A német találmány nem a sportos biciklisekre számít célközönségként, akiknél a himbálózó másfél liter inkább idegesítő akadály, mint segítség, hanem a visszafogottabb tempót diktáló idősekre, és a családos kerekezőkre, akiknél jó, ha mindig kéznél van az innivaló.
 
A műanyag mütyürt a standard férfi kerékpárvázra tervezték.

 

Nem a szélcsatornában született

2009. július 10., 15:07 Módosítva: 2014.06.29 10:59

Sikeres stílusgyakorlat lett Michael Ubbesen Jakobsen formatervező ötletéből, hogy a Bauhaus sarkos elemeit átültesse a kerékpárba. Az idén már három nagy európai design kiállításon is bemutatták a BauBike-ot.

bringa450
 
A sikerben nagy szerepet játszhat a váz vonalainak fegyelmezett geometriai rendje: a négyzetes keresztmetszetű csövek kizárólag 60 és 90 fokos szögeket zárnak be egymással, az arányokat pedig a klasszikus aranymetszés határozza meg.
 
bringa451
 
Az elmélet hozzá pedig a kerékpártervezésben uralkodó funkcionalizmus megtörése volt, és tényleg nem vádolható elvtelen kompromisszumokkal.

 

Gumiégetés kerékpárral

2009. július 7., 12:18 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Fixisekre nagy kényszer nehezedik, hogy gyorsan megismerkedjenek a driftelésszerű fékezési technikával, mielőtt egy lejtő alján a falra felkenődve végzik, de rajtuk kívül van a világban néhány szórakoztató, lobogó inges csávó, aki egyszerű mountain bike-kal vagy bevásárló kosaras városi cangával is képes ugyanarra az attrakcióra.

Egy japán őrült a szűk utcákban, sikátorokban fejlesztette ki saját kanyarodási stílusát, egy arab ifjú pedig a déli országokra jellemző csikorgatós útburkolat előnyeire érzett rá, amikor megkezdte saját gumijának égetését.
 
 

Amszterdamban már statisztikailag is a kerékpár az úr

2009. július 6., 10:55 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Tartósnak bizonyult a kerékpárok fölénye Amszterdam mindennapi járműhasználatában. Legalábbis van már olyan összesített adat, amely szerint a bringázás veri az autózást.

Az amszterdamiak ugyanis 2005 és 2007 között egy átlagos napon 0,87 alkalommal szálltak kerékpárra, és csak 0,84-szer ültek autóba. Még Hollandiában is ez az első eset, hogy számszerűleg kimutathatóan is megfordult a közlekedési trend.
 

A Bike Europe írása szerint Amszterdam teljes területén egy 1990-es felméréshez mérten jelentős, 14 százalékos visszaesés tapasztalható az egy főre eső napi autós utazásszámban, a biciklizés viszont jelentősen, 36 százalékkal megugrott. Ennél még nagyobb változások történtek a belvárosban, ahol a ‘Dienst Infrastructuur en Beheer’, a városi közlekedési hatóság az 1990-es 235 ezer helyett 2006-ban már negyedével kevesebb, 172 ezer autóutat regisztrált. A kocsi helyett a szűk városközpontban sokan választották a kerékpározást, 86 ezerről 140 ezerre emelkedett a napi utak száma, ami 60 százalékos növekedést jelent.

 

Mennyit kérhet a bringás, ha elütik?

2009. július 2., 17:27 Módosítva: 2014.06.30 16:07

A balesetet szenvedett biciklis, ha bizonyíthatóan vétlen az ütközésben, vagyoni és nem vagyoni kártérítésre jogosult. A kerékpáros jogi ügyekre specializálódott ügyvéd, Nagy Péter szerint a biztosítók újabban akár milliós összegeket is hajlanók fizetni, hogy elkerüljék a pert.

A kerékagy jogásza az elmúlt hónapok pereiben szerzett tapasztalatai alapján arra inti a bringásokat, hogy igyekezzenek figyelni – természetesen a sérülés súlyosságához mérten –, hogyan rögzítik az őket ért baleset körülményeit, mert ez később döntő lehet a kártérítési eljárásban.
 
Az ügyvéd legfontosabb intelme, hogy a balesethez hívjanak rendőrt és mentőt, akik rögzítik a nyomokat és a sérüléseket. Ez azért nagyon fontos, mert ez alapján indulhat el a baleset okozójával szemben a szabálysértési, vagy a büntetőeljárás. A perek során a legtöbb problémát az okozza, hogy a sérült biciklis nem figyelt oda eléggé, hogy mi került a rendőrségi jegyzőkönyvbe. Ilyenkor a nyomozás hosszú időt vehet igénybe, és menetközben kell „javítani” a valódi körülmények feltárásával.
 
Ha a helyszínen felvett jegyzőkönyv, vagy a nyomozás bizonyította a kerékpáros vétlenségét, a sérült biciklis vagyoni és nem vagyoni kártérítésre jogosult.
 
A vagyoni kár minden olyan kárt jelent, aminek pénzben kifejezhető értéke van; kerékpár, annak valamely alkatrésze, bukósisak, mobiltelefon, karóra, cipő.
 
A nem vagyoni kár a balesettel összefüggő szenvedést, lelki sérüléseket hivatott kompenzálni; azaz a kórházi kezeléseket, a gyógytornát, esetleg a szülők segítségét. Ennek a lelki fájdalomnak nincs pontos értéke, a bírói gyakorlat alakítja ki a sérülésekhez "járó" összegeket.
 
Nehéz meghatározni az egyes sérülésekért járó nem vagyoni kár összegét. Az ügyvéd több ügye is peren kívüli megállapodással zárult közelmúltban, és ezekben a biztosítók rendesen eleget tettek fizetési kötelezettségüknek, amelyet egyébként egy kormányrendelet ír elő.
 
Konkrét esetekben egy drótokkal rögzített bokatörésért 1,5 millió forintot, a bringásoknál gyakori, komolyabb műtéttel, hónapokig tartó gyógyulással járó kézsérülésért 1 milliót, míg egy egyszerűbb lábtörésért 500 ezret fizettek. Amennyiben a sérülés maradandó fogyatékosságot okoz, úgy jogos a többmilliós kártérítési igény is.
 
A bringás ügyek kezelésében vannak "jó" és "kevésbé jó" biztosítók – állítja Nagy Péter. Előbbiek fizetnek előleget, nem tűnnek el, hanem tartják a kapcsolatot a sérült bringással, és nem gördítenek akadályokat kártérítés minél gyorsabb megfizetése elé. De még a jó esetben is hónapokba kerülhet a rendezés, mert a nyomozás lassú, és a biztosítónak szüksége van arra, hogy legalább egy ügyészi vádirat legyen a kerékpáros kezében, amellyel igazolni tudja az őt elütő felelősségét.
 
Ha a biztosító nem fizet peren kívül, indul a peres eljárás, amely a végén igazságügyi szakértői véleményre alapozva állapítja meg a bíróság a nem vagyoni kár összegét.

 

Újraépítik a balesetveszélyes járdát a budai rakparton

2009. július 1., 10:58 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Budapest egyik legszebb és legbalesetveszélyesebb sétánya található a budai rakparton, a Margit híd és az Erzsébet híd közt.

Éppen négy éve így írtuk a budapesti kerékpárutakat felderítő cikksorozatunkban a területről: „Ahogy az arénában a hálós-pajzsos harcol a dárdással, úgy küzdenek itt a gyalogosok a kerékpárosokkal. A járdán kijelölt kerékpársáv állandó lelki és fizikai tréningje segít, hogy az emberek ezen a vidéken ne tunyuljanak el annyira, mint nyugaton, állapította meg a holland, miközben a csatárláncban közlekedő gyalogosokat kerülgette a rakparton. Ez az út egyébként csak akkor lenne EU-kompatibilis, ha a kerékpárosok tolnák a biciklit, a gyalogosok pedig a korláthoz lapulva, libasorban közlekednének” – néztük a helyzetet egy képzeletbeli hollandként.

Már magyarként csillant fel a szemünk, amikor a közelmúltban a budai gyűjtőcsatorna építési munkálatai miatt felbontották a sétányt. A munka ugyan átmeneti kényelmetlenséget jelent, de bíztunk abban, hogy a város nem építi vissza az eredeti, orvosi szakvéleményekkel is igazolhatóan rossz utat.
 
Ezen a szakaszon ugyanis gyakoriak voltak a balesetek, ami érthető, ha egyetlen, szűk sávba kényszerítik a bicikliseket, a gyalogosokat és az ábrándos tekintettel a pesti panorámát bámuló turistákat.
Tovább

Elkészült a mobil lézersávos lámpa prototípusa

2009. június 30., 15:38 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Nagyon dolgoznak rajta a nyereg alól menet közben bringasávot vetítő lézeres lámpa ötletén, és az amerikai cég egy újabb sajtókampánnyal üzeni minden hitetlenkedőnek, hogy meg tudják csinálni, a prototípust már be is mutatták.

A LightLane, ahogy Alex Tee és Evan Gant kitalálta, sötétben feltűnő sávcsíkot rajzol a biciklis köré, ami szerintük éjszaka nagyobb biztonságot nyújthat, mint egy hagyományos, aszfaltra festett bicikliút. A hivatásos ötletgyárosok elgondolása eddig csak fotoshopon létezett.

 

 

A bemutató darabról készült videó alapján úgy látszik, hogy a lámpa képes élesen kirajzolódó vonalat rajzolni a kerékpáros mögé néhány méterrel, de hogy ezt észreveszi-e a lámpafénnyel érkező autós, az kétséges.

 

Torlósugaras rakétával a lába között biciklizik

2009. június 29., 13:24 Módosítva: 2015.05.11 10:26

Száz fölötti sebességgel száguld hegynek felfele kerékpárján Robert Maddox, mégis el akarja adni az Electra cruisert, amit saját maga tuningolt.

Maddox nagymenőnek számít a szakaszosüzeműtorlósugármotor-fejlesztők között. Gondolt egyet, és a világháborús V1-es rakétán használt technológiát kerékpármeghajtásra alkalmazta.
 
Eddig hatot adott el 8500 dollárra árazott gépből. Kettőt holland gyűjtő vett meg, pedig Hollandiában biztos, hogy nehézkes használni, mert amellett, hogy kihalt utak kellenek ahhoz, hogy a rakétasugár bele ne passzírozza utasát az előtte szerencsétlenkedő autóba, jó ha az üzembehelyezés távol van mindenfajta lakott településtől, ugyanis a dupla hajtómű fülsiketítő robajjal működik. A 140 decibel könnyen beszakíthatja a gyanútlan járókelő dobhártyáját.
 
 
 
A retró dizájnban megálmodott jetbike fogyasztása egy kilométeren 4 liter. Nem kevés, de előnye, hogy nem kell hozzá kerozin, megteszi bármilyen bioüzemanyag is.
 

 

2013-ig megduplázzák a budapesti bicikliutakat

2009. június 26., 14:26 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Összesen tíz EU-s pályázat benyújtásáról döntött csütörtöki ülésén a Fővárosi Közgyűlés. A főváros szerint alapvető szemléletváltásra van szükség ahhoz, hogy a kerékpáros közlekedés részarányának növelésével kiváltható legyen az egyéni gépjárműhasználat. Céljuk, hogy 2013-ig megduplázzák a kerékpáros úthálózatot, hogy biciklivel az eddiginél biztonságosabban lehessen eljutni bárhova.

Össze akarják kötni a szigetszerű hálózati elemeket, a biztonság növeléséhez pedig fejleszteni kell a közvilágítást, és minél több helyen alkalmazni megkülönböztetett burkolatokat, burkolatjeleket.

Idén 27 kilométer bicikliút építése kezdődik el, ez tíz szakaszt érint, részben pályázati pénzekből finanszírozzák. A pályázatokat a főváros július 8-ig adhatja be, a döntés októberben születik meg, így a kivitelezés 2010-ben fejeződhet be.

A közgyűlés döntött arról is, hogy az 1,3 milliárd forintos összköltséghez 394 millió forint önrészt biztosít. A pályázati támogatás maximuma 80 százalék, és nem is terjed ki a beruházás minden elemére, így a hiányzó részt, például a biztonságot fokozó eszközöket, a főváros saját forrásból biztosítja.

Az új szakaszok:

  • III. Nagyszombat u. – Bécsi út, Alsó rakpart - Vörösvári út
  • IV. Szilágyi út, Árpád út – Görgey út és Óceánárok u. – Homoktövis u.
  • IX-XXI. Szabadkikötő út, Hajóállomás u. – Ady E. út
  • X. Fehér út – Albertirsai út, Örs vezér tere – Albertirsai út aluljáró
  • XI-XXII. Hosszúréti –patak, Forgalmi u. – Kamaraerdei út
  • XI. Bogdánfy út, Irinyi J. út – Dombóvári út
  • XV. Régi Fóti út, Szilas-patak – M0 csomópont
  • XVII. Pesti út I. szakasz, 501. u - Ferihegyi út
  • XVII. Pesti út II. szakasz, Ferihegyi út – Sáránd u.
  • XXI. Ady E. út, Kossuth L. u. – Gubacsi híd

Három év börtön egy ellopott bicikli miatt

2009. június 25., 15:16 Módosítva: 2014.06.30 16:07

200 dollárért adta tovább a jó árunak tűnő versenybringát a sacramentói Lee Crider. Aztán a tévéből megtudta, hogy a világ leghíresebb versenyzőjének speciális gépét sikerült meglovasítania. A lopott, Trek márkájú gyorsasági kerékpárt három nap múlva visszaadták jogos tulajdonosának, Lance Armstrongnak.

A 40 éves Crider a most kezdődött perben három éves börtönt is kaphat az akcióért. Betöréssel és lopással gyanúsítják.
 

Az orgazda ügyében már meg is született az ítélet. Dung Hoang Le 90 napos elzárást kapott, mert megvette a 10 ezer dolláros biciklit.
 
Crider februárban fosztotta ki Armstrong csapatának kamionját, amikor a hétszeres Tour de France győztes hosszabb szünet után az Amgen Tour of California nevű versenyen indult. Egyszerre elvitt négy versenygépet. Armstrong ideges lett, a Twitteren is közzétette a lopás hírét, és még a CNN is a bicikliket kereste.

 

Öszvérnek tűnik a hülye bicikliút az önkormányzat szerint

2009. június 23., 10:46 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Nem az önkormányzat építette Vác déli részén azt a bicikliutat, amely egy szögesdrótkerítéstől indul, és 150 méterrel később egy autókereskedés parkolójában, betonelemek közt ér véget. 

A semmiből a semmibe vezető kerékpárút a város déli részén kereskedelmi központot fejlesztő beruházó építette, így a funkciótlan kerékpárútra közpénz nem ment el.

Tovább

Elkészült az ország leghülyébb bicikliútja

2009. június 22., 09:45 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Miért ne történhetne meg, hogy az ember kerékpárt vesz egy autógumis műhelyben, a tulaj talán megunta már, vagy vett egy újabbat. Nem is ez a lényeg, hanem hogy főhősünk megveszi, átmászik vele a szögesdrót kerítésen, aminek másik oldalán tökéletes minőségű kerékpárút kezdődik. Elteker vele 200 métert, egy autószalonig. Itt emberünk vásárol egy autót, új biciklijét berakja a csomagtartóba, és hazavezet. 

Miért is ne történhetnének így a dolgok, gondolta Vác önkormányzata, amikor körforgalmat épített a város déli határában. Egy ránézésre 5-10 millió forintos kerékpárúttal, ami egy kerítéstől vezet egy árokig, csodás 150 méteren keresztül.

Tovább

Kis szerencsétlenkedés árán, de ingyen Párizsban

2009. június 20., 12:42 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Londoni bringás életet élő, Szegedről elszármazott állandó levelezőnk, Viktor a napokban elutazott Párizsba. Mivel saját kerékpárját Nagy-Britanniában hagyta, lehetősége nyílt kipróbálni a világ első nagy kerékpárkölcsönző rendszerét. Érdemes figyelni, mert azért egy kis szerencsétlenkedés neki is becsúszott.

 
Párizs gyönyörű és biciklibarát. Volt szerencsém egy rövid hétvégi kiruccanás alkalmával nemcsak térdig lejárni a lábam, hanem tesztelni a város biciklikölcsönző rendszerét is majd egy teljes napon keresztül.
A kezdet kissé bonyolult, de nem megoldhatatlan feladat. A művelt turista lehorgonyoz a kölcsönző parkolóórához hasonlatos termináljánál, majd a megjelenítési nyelv kiválasztása után regisztrálja magát. (Ha szerencsés, akkor már rendelkezik egy kártyával, amivel az egész művelet sokkal egyszerűbb).
Az összes opciót nem sorolnám fel, a lényeg, hogy lehet egy napos, vagy egy hetes bérletet is venni (a bennszülöttek akár az egy éveset is igénybe vehetik). Fontos dolog, hogy legyen az embernél egy olyan bankkártya, amivel bárhol a világon lehet fizetni, ugyanis első lépésként a rendszer lenyúl 150 eurót, ami a kerékpár kauciója. Miután a bankadataink megvannak, (és elmondtunk egy imát, hogy lehetőleg ne egy indiai szerveren landoljanak,) már csak egy négy számjegyű pin-kódot kell kitalálnunk, és ha ügyesek voltunk, cirka fél óra értetlenkedés és szerencsétlenkedés után kapunk egy kis papírkártyát egy regisztrációs számmal.
Ez, valamint a pin-kódunk kell minden egyes kölcsönzéshez.
 
 
A kerékpárok jó esetben egymás mellett sorakoznak, egy dokkolóban: regisztrációs szám, pin beütés, bicikliválasztés, aztán mehet. A rendszerben az a legjobb, hogy a tekerés fél óráig ingyenes, a következő fél óra 1 euró, majd pedig idővel növekszik az ár.
Mivel a dokkok igen közel vannak egymáshoz, és nagyjából az egész belvárost lefedik, “lóváltással” szinte ingyen bejárhatjuk az egész várost.
 A bicikliútrendszer remek, de a közúton sem veszélyes tekerni, az autósok figyelmesek (nagy számok törvénye: több biciklisre jobban kell figyelni).
A kerékpárok kényelmesek, komfortra jóanyám templomba/piacrajárós kempingjére emlékeztettek, azzal a különbséggel, hogy a párizsi verzió egy fokkal masszívabb, és három sebességes. Sajnos a vandál használat, és a rongálás meglátszik az állományon, igencsak meg kell válogatni, melyik paripára ülünk. A másik negatívum, hogy néhány dokkban hiába sorakoznak a biciklik a terminál nem működik. Összességében csak ajánlani tudom, nincs is szebb és/vagy romantikusabb, mint nyári napsütésben Párizsban a Szajna partján fagyival kézben, telefonálva biciklizni.


 

 

Hogyan szívatják a világban a bringásokat?

2009. június 19., 12:51 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Nem mindenhol fenékig tejfel a kerékpáros lét. A gondtalan testmozgás élvezetét időről időre megkeserítik a rosszakarók.

A hatóságok kitalálnak mindig valamit, az autósokkal meg sosem volt felhőtlen a kapcsolat. Nemzetközi szívatásfigyelő.
 
Védelmi rendelet okozott gyűlölethullámot
 
A biciklibarátnak számító Egyesült Államokbeli Kansas és Columbia Cityben a kapcsolat csak romlott, amikor a városatyák elfogadták azt a rendeletet, amely szerint a sofőröket akár 1000 dollárra, vagy egy év börtönre büntethetik, ha dudálással, kiabálással ijesztgetik, vagy szándékosan megfélemlítik a kerékpárost.
 
A rendelet felzaklatta a helyi autósok lelki világát, minden fórumot elárasztottak a bicikliellenes megnyilvánulások, főként az a kérdés, hogy miért csak a kerékpárosokat védi rendelkezés, mikor ők sem ártatlanok a legtöbb országúti konfliktusban.
 
A rendelet bevezetése óta inkább nőtt a dudálók és bemutogatók száma, a helyi bringások biztonságérzete pedig erősen csökkent.
 
Radarral mérik a bicikliseket
 
Nagy-Britanniában újabban sebességmérő kamerával szomorítják a bicikliseket. Dorsetben a tengerparti sétányon már hosszú ideje tartott a rendőr-kerékpáros kergetőzés, miután 10 mérföldes (16 km/h) sebességkorlátozást vezettek be egy korábbi baleset nyomán. Akkor egy kerékpáros ütött el egy kétéves gyereket.
 
 
A tengerparti szórakoztatóegységek tulajdonosai azt is elérték, hogy a bicikliseket 10 és 18 óra között kitiltsák az egyébként népszerű útvonalról.
 
Bicikliadó az úthasználatért
 
Torontóban viszont arról folyik az elkeseredett vita, hogy a bicikliseknek miért nem kell az autósokhoz és a vállalkozókhoz hasonlóan útadót, vagy valamilyen más módon pénzbeli hozzájárulást fizetni.
 
A biciklisek jogászai azzal érvelnek, hogy ha a kerekeseket megvágják, vágják meg a gyalogosokat is, hiszen a közlekedési infrastruktúra jelentős része, járdák formájában az ő kizárólagos használatukra épül.
 
Az ellenoldal helyzetét erősíti viszont, hogy Amerikában már több város bevezetett biciklis regisztrációs díjat. Volt, ahol elfogadták, és volt, ahol lázadtak ellene.

Biciklis alagutat fúrnak a Margit híd pillérjébe

2009. június 18., 13:13 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Októberben adják át a felújított Budai alsó rakpartot, a látványterveket most hozták nyilvánosságra. Az egyik képen találtunk egy érdekes részletet, a Bem rakparton futó bicikliutat átvezetik egy alagúton a Margit híd pillérje alatt. Ez azt jelenti, hogy nem kell majd fölösleges tiszteletkört tenni, átkelni a túloldalra, és kerülgetni a gyalogosokat. Túl azon, hogy biztonságosabb lesz mindenkinek, értékes perceket lehet majd megspórolni.

 

bringa

 

Az alagút az alsó rakpart újjáépítésekor még nem készül el, majd csak a Margit híd felújításának lesz a része, mondta el kérdésünkre Groniewsky Tamás, az Enviroduna Beruházás Előkészítő Kft. ügyvezető igazgatója. A bicikliút nyomvonala már megvan, a hatósági engedélyezések is lezajlottak, így a jelenlegi állás szerint várhatóan 2010 végén a híddal együtt adják át az alagutat.

A projektcég vezetője beszélt arról is, hogy megvizsgáltak több lehetőséget, hogy hol érdemes vezetni a bicikliutat, első körben azt tervezték, hogy az alsó rakpart felől kerüli majd el a pillért, amit szinteltéréssel lehetett volna megoldani. Közben azonban előrehaladt a híd állapotának felmérése, és kiderült, hogy a pillérnek ez a szakasza nem lát el tartó funkciót, üreges, így egy úgynevezett csőkiváltással készülhet ott alagút, ráadásul így lényegesen célszerűbb.

Bevonják a bringásokat a kulturális életbe

2009. június 17., 17:47 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Már bizonyíthatóan is elérte a kultúra a biciklis társadalmat, külön, a kerékpáros közlekedésre épített programot szerveztek a Múzeumok Éjszakájára. Ezúttal nem is a civilek kezdeményeztek, az Országos Széchenyi Könyvtár (OSZK) volt az ötletgazda, a Critical Mass és a Kerékpárosklub pedig beszállt. A lényeg tehát, hogy idén lesz kerékpáros múzeumtúra.

A szombat este biciklivel közlekedők tehát a négy helyszínből álló túra mind a négy múzeumába soron kívül léphetnek be, biztosítják a külön tárlatvezetőt, illetve nem lesz gond a biciklik parkolásával sem. A Néprajzi Múzeumban lesz ajándéksorsolás, az OSZK-ban Roskó Gábor árnyképet készít, aminek bárki részese lehet.

A résztvevőknek azért meg kell venniük a jegyet, ami felnőtteknek 1300 forint, gyerekeknek 600. Itt szeretnénk megjegyezni, hogy utánanéztünk, és kiderült, hogy a bevételt nem osztják szét a múzeumok között. A jegyárakból befolyt pénz abban az intézményben marad, ahol a jegyvásárlás történt.

 

A program a következő:

20.00 - 20.30 gyülekező, Budavári Palota, Oroszlános udvar
20.30 - 21.30 Országos Széchenyi Könyvtár
21.30 - 22.30 Magyar Nemzeti Galéria
22.30 - 23.00 áttekerünk a Néprajzi Múzeumba
23.00 - 24.00 Néprajzi Múzeum
24.00 - 00:30 indulás a Mezőgazdasági Múzeumba
00.30 - 01.30 Mezőgazdasági Múzeum

Diet Coke-ért ment, nem volt lámpája

2009. június 17., 17:41 Módosítva: 2014.06.29 10:59

Sok panasz érkezett a Diet Coke klipje miatt a brit reklámügyi hatósághoz, az Advertising Standards Authorityhez, azt állítva, hogy a reklámban közreműködő Duffy rossz példát mutat a fiataloknak.

A Wales-i énekesnő néhány hónapja került a képernyőkre a Coca-Cola új arcaként. Első filmjében annyira megkívánja a Diet Coke-ot, hogy a backstage-ben koncert előtt felpattan egy otthagyott kerékpárra, és éjszaka átkerekezik egy szupermarketba, hogy szerezzen magának egy újabb dobozzal.
 
 
 
A panaszosok szerint azonban azzal, hogy a filmen nem látszik, volt-e lámpája, illetve inkább úgy látszik, hogy egyáltalán nem volt kivilágítva, könnyelmű cselekedetekre bátorítja az esetlegesen őt másoló ifjú rajongókat. Az ASA huszonkét bejelentést regisztrált, amely közlekedési szabályok áthágása, és a fiatalok biztonságának veszélyeztetése miatt javasolta a reklámozó példás megbüntetését.
 
A lefolytatott vizsgálat azonban tisztázta a brit popipar új munkásnőjét. A Coca-Cola Company leszögezte, hogy Duffy csillogó és feltűnően csíkos öltözéke megfelelően verte vissza a fényt, és tette láthatóvá a kerékpárost, ráadásul a bringán lámpa is volt. (Azt nem állítják, hogy világított volna.)
 
Az ASA vizsgálata ehhez még azt is hozzátette, hogy a tekerős jeleneten egyértelműen látszik, hogy nem valódi, sőt képzeletbeli, ráadásul a klipet nem vetítették olyan műsorsávban, amelyet többségében gyerekek néznek.

 

Biciklivel járhatatlanok a budapesti hidak

2009. június 16., 09:16 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Kézzel készült fabicikli

2009. június 15., 13:44 Módosítva: 2014.06.30 16:07

A kínai Baiheti kézzel kezdett fabiciklit faragni, a munka nyolc hónapig tartott. A sajátos stílusú bicikli feltehetően dísztárgyként funkcionál majd, mert bár különleges a virágmintás kerék, gumi például nincs rajta.

fabring2
fabring1

Óvatosan a hekkevéssel!

2009. június 13., 00:13 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Múlt héten adták át hatalmas késéssel az Újpesti vasúti hídon a bicikliutat, elmentünk letesztelni.

SL271940

A következtetés egyszerű: a célnak megfelel, végre újra van összeköttetés Újpest és Római között, de az építőiparnak ez a burkolat se lesz nagy büszkesége, szétrázza a gyanútlan biciklizőt. Egyébként hasonlóan egyenetlen és hullámzó a bicikliút a Váci út külső szakaszán és a Megyeri hídon.

SL271941

Még egy kritika: valamiért a híd felújításába nem fért bele, hogy új burkolatot kapjon az a néhány száz méter, ami a Népsziget fölötti részre esik.

SL271943

Meghagyták a kátyúkat, és ezek túl azon, hogy kényelmetlenek, de éjszakánként, mivel közvilágításnak nyoma sincs, veszélyesek lehetnek.

SL271942

Megmaradtak a csatornafedelek is, még az a szerencse, hogy tombol a pipacsszezon, feldobja a burjánzó gazt néhány piros folt.

SL271931

Amire érdemes még odafigyelni, meglepően sok robogós közlekedik a hídon annak ellenére, hogy ezt tábla tiltja.

SL271938

Lehajtáskor és felhajtáskor szintén érdemes észnél lenni, a budai lehajtót felújították, de ha valaki tempósan megy neki a lejtőnek, a végén az éles kanyar, ami egy sóderes útba vezet, kellemetlen meglepetést okozhat. A Népszigetnél és Újpesten megmaradt a régi kátyús, buckás lehajtó, ezek sem fértek bele a felújítási munkálatokba.

Hiányzik a metró a londoniaknak

2009. június 10., 18:10 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Kedd este óta sztrájkolnak a londoni metró dolgozói, a munkabeszüntetés várhatóan 48 órán át tart. A metró kiesése több millió embert érint, a legnagyobb káosz a várakozásoknak megfelelően a csúcsforgalom idején alakult ki.

Boris Johnson, London főpolgármestere nevetségesnek és fölöslegesnek nevezte a sztrájkot, azt mondta, mindent megtesz, hogy megkönnyítse annak a több millió embernek a közlekedését, akiknek várhatóan gondot okoz majd.

Sűrítette a buszjáratokat, ingyenes vízibuszokat indított, emellett arra biztatta az embereket, hogy üljenek biciklire, amihez úgy járult hozzá, hogy növelte a belvárosi bicikliparkolók számát. A Bike Tube nevű szervezet csoportokba gyűjtötte a bicikliseket, hogy a kevésbé gyakorlottak is kényelmesen és biztonságosan közlekedhessenek a nagyobb forgalomban.

Azt írják, hogy a sztrájk előtti napokban weboldaluk látogatottsága elérte a 300 ezret. Számításaik szerint egyébként a metró leállása idején háromszorosára növekszik a városban a biciklisek száma. Az alkalmat kihasználva arra próbálnak törekedni, hogy minél több embert biciklin tartsanak.

Az elégedetlen londoniak nem nyugodtak bele a metró dolgozóinak sztrájkjába, dalban emlékeztek meg fájdalmaikról.

Mintha Európában lennénk

2009. június 10., 13:33 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Néhány hete egyértelmű jelei vannak, hogy valami készül a XIII. kerületi Gogol utcában, a napokban azonban a végső fázisba került az új bicikliút, illetve biciklisáv kialakítása. A Lehel tér és a felső rakparton futó bicikliút között készült most el egy összességében igazán használható útszakasz.

 

SL271913

 

Kötözködni azért fogunk egy kicsit, és persze az autósokat hibáztatjuk, de mindezt nem rossz szándékkal. Inkább a figyelmet szeretnénk felhívni arra, amire egyébként a legtöbben maguktól is rájöttek, hogy ezen az útszakaszon a járdával párhuzamosan kell parkolni.

 

SL271916

 

A Kárpát utcai kereszteződésnél érdekes ívet alakítottak ki, talán az a célja, hogy a biciklisek lassítsanak, mielőtt átkelnek, mert gyorsan tényleg bevehetetlen kanyar. Látványra viszont nagyon rendezett hatást kelt.

 

SL271920

 

A Kárpát utca és az Újpesti rakpart között van a legprofibb szakasz, teljes kényelem és biztonság.

 

SL271921

 

A Pozsonyi úton pedig még az utolsó simításokat végzik. A felfestés valószínűleg nem fog ártani, tapasztalataink szerint a Pozsonyi út hangyabolyszerű pezsgése megmagyarázhatatlanul sokszor teremt életveszélyes helyzetet a biciklisek számára.

 

SL271926

 

Végül egy jól használható, biztonságos kereszteződés az Újpesti rakparton, ráadásul az új bicikliút itt becsatlakozik egy régibe. Az úttesten két fekvőrendőrrel lassítják a forgalmat, a meglévő bicikliutat pedig kicsit átalakították, hogy kényelmesen lehessen rácsatlakozni.

Nehéz szabályosan biciklizni a Szabadság hídon

2009. június 8., 19:34 Módosítva: 2014.06.30 16:07

Felemás eredmény született a múlt héten átadott Szabadság híd biciklis tesztjén. A hidat egyrészről ugyanis jól kerékpározhatónak találtuk az összes létező burkolaton végiggurulva. A járda sima, nem ráz, és nem mutatja a Lánchíd szindrómát, azaz elég széles ahhoz, hogy akár két biciklista és 2-3 gyalogos is elférjen egymás mellett. Nyilván ez lesz a legnépszerűbb a bringások körében, hiszen a budai bicikliútról mindkét irányból a híd járdájára lehet a legkönnyebben rákanyarodni.

A délutáni fényben jó volt oda és vissza végiggurulni az úttesten is, mert remek az új burkolat, és a villamos sínek felé a sávot nem zárják el terelőelemek, félgömbök, így az autók a nagyon szűk sávban is ki tudják kerülni a biciklistát. Szerencsére a sáv annyira szűk, hogy a legvadabb autós fejében sem fordul meg, hogy a sávban maradva, centizve előzze le a biciklistát.

Végül pedig azoknak, akik a villamossínre esküsznek, ott van a betonelemekkel borított középső sáv, amelyre a már említett okokból bringával is könnyen fel és le lehet hajtani.

A vidám képet csak az árnyalja, hogy szabályosan csupán a bátor kerékpárosok használhatják a Szabadság hidat. A budai kerékpárút felfestése is egyértelműen jelzi, hogy a járdára a KRESZ szerint már nem hajthatunk fel.

A csúcsforgalom idején biztonságosnak számító, sínek közti terület használata nyilvánvalóan teljesen illegális.

A bringások előtt a keskeny sáv marad nyitva, amelyet azonban záróvonalak határolnak, így az autósok a szabályokat betartva nem előzhetik le a bicikliseket. A két hídfőnél álló egyetemekre biciklizők így hosszú kocsisorok kíséretében vonulhatnak át a hídon, már ha mindenki szabályosan közlekedik. Ami persze Budapesten sosincs így, tehát boldogan használhatjuk a felújított hidat, ahogy eddig.