További Külföld cikkek
Erőteljes bírálatokat kapott a pénteken Londonban nyilvánosságra hozott vizsgálati jelentésben a Eurostar szuperexpresszeket üzemeltető társaság azokért a hiányosságokért, amelyek miatt karácsony előtt több ezer utas rekedt hosszú órákra a Nagy-Britannia és Franciaország között húzódó tengeralatti vasúti alagútban.
Az év végi csúcsforgalomban, december 18-19-én egymás után hat Eurostar-szerelvény romlott el az alagútpár London felé tartó ágában, rajtuk összesen 2500 utassal.
A 300 kilométeres sebességgel közlekedő áramvonalas szupervonatok elektronikai berendezéseit a rendkívül hideg, havas külső időjárás és a Csatorna-alagút meleg, párás levegője közti különbség, valamint a szerelvények által beszívott, az alagútban olvadni kezdő hó tette tönkre.
A sorozatos és szinte egyidejű meghibásodások miatt a pénteken ismertetett vizsgálati jelentés szerint hosszú időt vett igénybe az egyébként részletesen kidolgozott és hatékony mentési menetrend végrehajtása, de végül minden utast sikerült biztonságosan kihozni az alagútból.
A vizsgálóbizottság szerint azonban a Eurostar társaság utastájékoztató rendszerének hatékonysága sem volt megfelelő.Emiatt sem a vonatokon, sem a pályaudvarokon rekedt utasok nem tudták, mi történik pontosan. A jelentést bemutató -alondoni sajtótájékoztatón elhangzott: az alagútban rekedt vonatok vezetői műszaki hiányosságok miatt nem tudtak kapcsolatba lépni a Eurostar technológiai központjával sem.
A mélyben elromlott szerelvényeken leállt a légkondicionálás és a szellőztetés, a hőmérséklet hamar nagyon magasra emelkedett a kocsikban. A vizsgálóbizottság vezetője, Christopher Garnett elmondta: a legsúlyosabb helyzet a Párizshoz közeli Disney-parkból Londonba tartó szerelvényen alakult ki, mert ezen rengeteg kisgyermek volt, és ezen a vonaton a világítás is kialudt.
A jelentés szerint a Eurostar elmarasztalható azért is, mert nem készítette fel kellően a vonatokat a szélsőséges téli időjárásra. Több motorkocsiról például hiányoztak azok a szűrőrácsok, amelyek megakadályozzák a hó behatolását az érzékeny elektronikai szabályozó rendszerekbe.
A vonatok kellő felkészítésének elmaradása a jelentés szerint különösen kirívó annak ismeretében, hogy már a korábbi években is támadtak gondok az időjárás miatt.
A szerelvényeket a sorozatos meghibásodások után több napra leállították; emiatt becslések szerint 90-100 ezer utas nem tudott eljutni célállomására a karácsony előtti csúcsidőszakban.
A társaság vezérigazgatója, Richard Brown pénteken közölte a BBC-vel: a cég felső vezetésének tagjai az idén lemondanak prémiumukról a történtek miatt.