Hanyagság is okozhatta az olajkatasztrófát
A Mexikói-öbölben áprilisban felrobbant olajfúró platform két megsérült munkása azt állította csütörtökön az amerikai kongresszusban: az üzemeltető cégek számos biztonsági intézkedést megszegtek.
A Deepwater Horizon platform április 20-án robbant fel, majd két nappal később elsüllyedt, tizenegy munkás halálát okozva. Több mint száz embert mentettek ki.
Az egyik munkás, Stephen Stone a képviselőház jogügyi bizottsága előtt kijelentette: a nagyobb haszonszerzés érdekében nem áldoztak elegendő összeget a biztonsági szabályok betartására.
Doug Brown gépész, akinek a lába tört, arról számolt be, hogy olykor hetes-hónapos késésbe kerültek a karbantartási munkákkal, mert a tulajdonos Transocean a gépterem személyzetének létszámát hatról háromra csökkentette még 2002-ben. Így három ember végezte hat munkáját - mutatott rá a gépész. A munkások szót emeltek ez ellen, de panaszukat nem hallgatták meg.
A Transocean egyik alkalmazottja, Jimmy Harrell egy másik meghallgatáson az amerikai bányahatóság bizottsága előtt viszont azt állította: soha nem érezte, hogy az üzemeltetők nyomást gyakorolnának a kitermelés ütemének a növelése érdekében.
Kétséges a top kill sikere
A BP már 930 millió dollárt fordított a környezeti károk elhárítására és az olajömlés megfékezésére, de egyelőre nem tudja megállapítani, hogy a furat eltömésére tett legutóbbi kísérlete, a top kill művelet sikerrel járt-e vagy sem.
"Az eljárást ilyen mélységben még soha nem alkalmaztuk és sikere egyelőre kétséges" - írja a brit olajipari vállalat.
A BP szerint a furatba pumpált fúróiszappal az olajömlés elfojtására tett kísérlet még további 24-48 órát vehet igénybe, és ha nem jár eredménnyel, már felkészültek egy alternatív megoldásra.
Az olajfúró sziget felrobbanása és elsüllyedése óta eltelt öt hét alatt az 1600 méteres mélységből feltörő olaj által okozott károk elhárítására, illetve kártérítésekre elköltött 930 millió dollár jóval meghaladja a hét elején becsült 760 millió dolláros összeget.