Timót, Xénia
-6 °C
3 °C
Index - In English In English Eng

Szarok a kódokra, adjon pontos parancsot

2011.09.08. 22:59 Módosítva: 2011.09.09. 09:17
A New York Times szeptember 11. tizedik évfordulójára olyan hanganyagokat adott közre, amik szinte rádiójáték-érzékenységgel, de annál pontosabban mutatják be a repülőgépek eltérítésének és a World Trade Center-tornyok megtámadásának hiteles történetét. A döbbent felismeréstől, hogy valami nem stimmel, a repülőn lévő bombán át a becsapódásig mindent részletesen meghallgathatunk. Hangok és történetek a repülőgépekről, az irányítóközpontokból.

A terrortámadások tizedik évfordulójához közeledve csaknem kétórányi megrázó hangfelvételt hozott nyilvánosságra a New York Times, amelyen főként a zavarodott és megdöbbent légiirányítók, pilóták és katonák próbálják összerakni az éppen zajló eseményeket, és az egyik gépeltérítő fenyegetőzése is hallható.

2001. szeptember 11-én négy repülő felett vette át az irányítást 19 géprabló. 8:46-kor az American Airlines 11-es járata a World Trade Center északi tornyába ütközött, 9:03-kor a United Airlines 175-ös járata a déli toronyba, 9:37-kor az American Airlines 77-es járata a Pentagonba zuhant. A híres negyedik gép, aminek célpontja a Capitolium vagy a Fehér Ház volt, Pennsylvania államban zuhant le, miután az utasok visszafoglalták. A támadásokban 2995 ember halt meg, 246 a gépeken, 2605 a WTC tornyaiban vagy környékén, 125 a Pentagonban.

2011-09-01T054203Z 2130076672 GF2E791067D01 RTRMADP 3 USA-SEPT11

Habár írásos formában az anyag egy része eddig is ismert volt, a New York Times által közreadott 114 audiofájl rádiójáték-érzékenységgel és pontossággal mutatja be szeptember 11. hiteles történetét. A felvételeket a szeptember 11-ei eseményeket vizsgáló bizottságnak adták egykor. A bizottság egyik tagja megtalálta a fájlokat a nemzeti archívumban, és lementette az anyagot a Rutgers Egyetem segítségével.

Néhányan megdöbbennek, a katonák lelkesednek

Az első hangfelvételen a bostoni légiirányítók reggel 8:13-kor bejelentik, hogy elveszítették a kapcsolatot az American Airlines 11-es járatával. Hat perccel később az egyik légikisasszony, Betty Ong beszél a toronnyal: "Valakit megszúrtak az első osztályon, azt hiszem, könnygázt vetettek be, nem tudunk lélegezni. Nem tudom, azt hiszem, eltérítették a gépet!"

8:24-kor az egyik gépeltérítő, Mohamed Atta hangját hallani, amint bejelenti, hogy a repülő visszafordul a reptérre. "Senki ne mozduljon, minden rendben lesz. Ha bárki megpróbál megmozdulni, veszélybe sodorják magukat és a repülőt. Maradjanak nyugton" – mondta.

2011-09-01T054207Z 759748488 GF2E791067D02 RTRMADP 3 USA-SEPT11

A légiirányítók kétségbeesetten próbálták átlátni a helyzetet. Miután egy repülő becsapódott, a második pedig pillanatokra volt a tornyoktól, az egyik légiirányító felhívta az amerikai szövetségi repülési hivatalt (FAA), hogy megkérdezze, bevetnek-e katonai gépeket. "Miért, mi történik?" – szólt a válasz Virginiából.

Az amerikai háborús filmek egyik legbénább jelenete itt konkrét valóság lesz, amikor Joseph Copper, az amerikai szövetségi repülési hivatal dolgozója felhívja Jeremy W. Powell őrmestert az észak-amerikai légvédelmi parancsnokságnál, hogy segítségre van szükségük, mert eltérítették a gépüket.

Bajban vagyunk: az eltérített gépünk New York felé tart, és szükségünk van rátok, srácok, hogy küldjetek fel néhány F-16-ost, hogy segítsetek nekünk.
Ez most valóság vagy csak gyakorlat?
Nem, ez nem gyakorlat, nem egy teszt.
Ok, akkor tartsa egy pillantra, rendben?
Igen.
Hé, hé, hé, hé, komolyan, BIG TIME!

Az észak-amerikai légvédelmi szektorban ezután nem sokkal szembesülnek vele, hogy valódi gépeltérítés történt, az egyik technikus, Shelley Watson egy coollal fogadja a hírt. Az eredetileg Bostonból Los Angelesbe tartó gépről nem tudják ekkor megállapítani, merre tart, ezért vadászokat akarnak. Nem nagyon tudják, hova küldjék a repülőket, mert ötletük sincsen, merre megy az eltérített gép.

000 apw2002041039977

9:02-kor arra kérik az FAA-től a New York-i irányítókat, hogy nézzenek ki az ablakon. Végigkövetik a United 175 ereszkedését, majd a gép becsapódását a másik toronyba.

Fél tíz előtt két perccel az észak-amerikai légvédelmi parancsnokság
radarkezelője kapcsolatba lép Washingtonnal, és jelzi, hogy az egyik
gép a főváros felé tart. Kissé idegesen nevetve közli, hogy talán
valaki szólhatna az elnöknek, hogy nincs minden rendben. A beszélgetés
alapján Washington nem nagyon hisz az ügy komolyságában, a légvédelmi parancsnokság munkatársa sem mondja ki egyértelműen, hogy a helyzet komoly. Abban egyetértenek, hogy ha a tényleg a Fehér Ház felé tart egy eltérített repülő, akkor az elnöknek már rég az Air Force One-on kéne ülnie, mivel az ország elleni támadás esetén ez a meghatározott protokoll.

Fél tíz után két perccel érzékeli először, hogy az American Airlines 11-es járata mellett a 77-est is eltérítették, és vélhetően az tart Washington felé. 9:38-kor egy katonai szállítógép jelenti a Reagan Nemzetközi Repülőtér irányítóinak, hogy az American Airlines 77-es gépe becsapódott a Pentagonnál.

Miután a Langley légibázisról felszállnak a gépek, a Norad egyik parancsnoka visszaküldi őket Washingtonba, amilyen gyorsan csak lehet. "Nem érdekel, mennyi ablakot törnek be" - mondja 9:39-kor.

Tíz óra után tíz perccel a harci gépek engedélyt kérnek a United 93-as
járatának lelövésére, miután a légvédelem információi szerint bomba
van a gépen. A gép ekkor már lezuhant, de a pilóták ezt nem
tudják, és a tűzparancs megadását kérik. A lelövésre adott parancsot
végig csak hármas kódként emlegetik, amikor az egyik pilóta elszólja
magát, akkor a központ le is szúrja, hogy használja a kódokat.
“Szarok a kódokra, adjon pontos célparancsot a járat számával”
– érkezik a válasz. A tűzparancsot pár perccel később határozottan
megtagadja a parancsnokság. 10:32-kor Dick Cheney alelnök engedélyezte a civil repülőgépek lelövését.

Nem nyilvános

Két felvételt nem hoztak eddig nyilvánosságra. Az egyik a United Airlines 93-as járatának pilótafülkéjében készült, amikor az utasok megrohanták a gépeltérítőket. A repülő végül nem érte el célját, a földbe csapódott Pennsylvaniában. Az áldozatok családjának kérésére nem hozták nyilvánosságra a felvételt.

A másik hiányzó anyag egy 9:28 órakor kezdődő konferenciahívás Dick Cheney akkori alelnök és Donald Rumsfeld védelmi miniszter között.

A szeptember 11-ei eseményeket vizsgáló bizottságnak készített jelentések egy része sem nyilvános, köztük George W. Bush elnök és Dick Cheney 2004. áprilisi meghallgatásáról készült harmincoldalas beszámoló.