Salamon
-1 °C
13 °C

Dollármilliárdokban mérhető a kalózkár

2012.02.08. 14:58

Évente nagyjából hétmilliárd dolláros kárt okoznak a világgazdaságnak a szomáliai kalózok. A szállítóhajóknak gyorsabban és hosszabb kerülőutakon kell menniük, ami növeli az üzemanyag-fogyasztást, és egyre többet kell költeni a biztonsági őrökre is.

Az elmúlt öt évben folyamatosan növekedett a puntlandi kalózok által fenyegetett terület nagysága és a veszélyben levő hajók száma. Az Oceans Beyond Piracy kutatóintézet által készített felmérés szerint a kormányok 1,3 milliárd dollárt, míg a hajótársaságok 5,5 milliárd dollárt (1200 milliárd forintot) áldoztak a támadások megszüntetésére.

A kiadásokat az útvonal-módosítások, a kényszerű sebességnövekedés (ami kevésbé gazdaságossá teszi az üzemanyag-felhasználást), a biztosítási felárak, a legénységnek fizetett magasabb bérek, valamint az eddig nem látott olyan extrák, mint a szögesdrótok felszerelése tette ki.

A legszembetűnőbb változás, hogy 2011 végén már minden második hajón felfegyverzett biztonsági személyzet is volt, míg 2010 elején csak minden negyediken. Korábban a hajózási társaságok nem próbáltak ellenállni a fegyveres kalózoknak, ha azok feljutottak a hajóra, a legénység inkább megadta magát.

A megtámadott hajók száma csökkent, az elrabolt tengerészek száma azonban növekedett, és becslések szerint előző évben is 160 millió dollár váltságdíjat gyűjtöttek be a kalózok. Összességében a hajótulajdonosok így is sikeresnek értékelik az eddigi változásokat, de nyilvánvaló, hogy a kalózok haszna aránytalanul kisebb, mint az összességében okozott gazdasági kár.

„Idén az lesz a nagy kockázat, hogy túlságosan megnyugodhatunk, ha azt hisszük, hogy kontrolláltuk a kalózkodást. A kiadások 99 százaléka a probléma kezelésére megy el, és nem az okok felszámolására” – nyilatkozta a Reutersnak a jelentést összeállító Vestergaard Madsen.