Menyhért, Mirjam
17 °C
28 °C
Index - In English In English Eng

A The Sun újságírói is őrizetben

2012.02.11. 14:56
Nyolc személyt vettek őrizetbe szombaton Londonban az utóbbi évtizedek legsúlyosabb brit sajtóetikai botrányát feltáró rendőrségi vizsgálat keretében.

Az őrizetbe vettek között van a The Sun  a legnagyobb példányszámú brit bulvárnapilap  öt újságírója, valamint a brit fegyveres erők egy aktív szolgálatot teljesítő tagja, a védelmi minisztérium egyik tisztviselője és egy rendőrtiszt.

A szombati összehangolt rendőrségi akció a The Sun legmagasabb operatív szintjét érintette: őrizetbe vették Geoff Webster főszerkesztő-helyettest, John Edwards fotószerkesztőség-vezetőt, John Kayt, a riportszerkesztőség vezetőjét, Nick Parker külpolitikai főszerkesztőt és John Sturgis vezető riportert.

Mindez annak a vizsgálatnak a keretében történt, amelynek célja a rendőrség és kormányintézmények számára információk kiszivárogtatása fejében kifizetett kenőpénzek ügyének feltárása.

A vizsgálatok előzményeként tavaly nyáron kiderült, hogy a News of the World című  azóta felszámolt  vasárnapi brit bulvárlap, a The Sun egykori vasárnapi testvérlapja néhány éve feltörte és lehallgatta egy elrabolt és meggyilkolt 13 éves brit kislány mobiltelefonjának üzenetrögzítőjét, exkluzív értesülésekre vadászva.

A Murdoch-sajtóbirodalomhoz tartozó lap munkatársai a gyermek eltűnését követő napokban nyomozták ki illegális módszerekkel a rendőrség által nagy erőkkel keresett, de akkor már halott Milly Dowler mobiltelefonjának kódját, és sztori reményében rögzítették az aggódó szülők és barátok hívásait.

Azóta kiderült, hogy a lap több száz más ügyben is mobiltelefonok feltörésével és lehallgatásával próbáltértesülésekhez jutni. A célpontok között politikusok, közéleti személyiségek, világhírű színészek és a királyi család tagjai ugyanúgy szerepeltek, mint az Afganisztánban és Irakban elesett brit katonák hozzátartozói és kiemelt bűncselekmények áldozatai.

A News of the World a botrány kirobbanása után azonnal bejelentett felszámolásáig a világ legnagyobb olvasottságú angol nyelvű hetilapja volt, része Rupert Murdoch ausztrál-amerikai sajtó- és médiamágnás brit sajtóbirodalmának.

Ugyanehhez a céghez tartozik a The Sun, valamint a tekintélyes The Times és vasárnapi testvérlapja, a The Sunday Times is.

A folyamatosan szélesedő botrány ügyében jelenleg három vizsgálat folyik, egy politikai jellegű, amelyet a kormány rendelt el a brit sajtószabályozás reformjának kidolgozása végett, és két rendőrségi.

Az egyik rendőrségi vizsgálat a News of the World telefonlehallgatási ügyeit hivatott feltárni, a másikat pedig annak a gyanúnak az alapján indították, hogy a Scotland Yard egyes rendőrei, valamint kormánytisztviselők pénzért szivárogtathattak ki bizalmas információkat a brit Murdoch-lapok munkatársainak folyamatban lévő bűnügyi nyomozásokról.

Ez utóbbi rendőrségi vizsgálat keretében vették őrizetbe a szombaton lefogott nyolc személyt. 
Néhány héten belül ez a második őrizetbe vételi hullám, amely közvetlenül érinti a The Sunt. Január végén már őrizetbe vették a lap két volt és két jelenlegi magas beosztású újságíróját, Fergus Shanahan egykori főszerkesztő-helyettest, Graham Dudman volt ügyvezető főszerkesztőt, valamint Mike Sullivant, a bűnügyi rovat szerkesztőségvezetőjét és Chris Pharo hírigazgatót.

A párhuzamosan zajló rendőrségi vizsgálatok során eddig összesen 36 személyt vettek őrizetbe. Köztük van Andy Coulson, David Cameron konzervatív párti brit miniszterelnök korábbi sajtófőnöke, aki egykor a News of the World főszerkesztője volt.

Coulson foglalkoztatása miatt Cameron az ellenzék támadásainak pergőtüzébe került, mivel az egykori főszerkesztőről köztudott volt érintettsége a News of the World korábbi botrányos lehallgatási ügyeiben is. Az ezekről előkerült újabb bizonyítékok miatt Andy Coulsonnak már tavaly januárban távoznia kellett a Downing Streeten betöltött kommunikációs igazgatói állásából.