Színházban kezdték el a Costa Concordia-ügy bírósági tárgyalását
További Külföld cikkek
- Lemondott a lengyel kulturális miniszter, Bartlomiej Sienkiewicz, hogy induljon az EP-választáson
- Meghalt Frank Field, volt munkáspárti miniszter
- David Pressman a kormány békejavaslatát bírálta
- Izrael ismét arra készül, hogy megtámadja Rafah városát
- Magyar Péter hangfelvétele miatt blokkolhatják újra a Magyarországnak járó uniós pénzeket
Bírósággá alakították át a toszkán Grosseto város színházát a január 13-án zátonyra futott Costa Concordia bizonyítási eljárására, amelyen nyolcszáz ember vett részt, köztük a szerencsétlenség túlélői, a feleket képviselő nyolcvan ügyvéd és számos újságíró.
Ötnyelvű táblák segítették a megjelenteket a Teatro Nuovo épületében való tájékozódásban. A vizsgálóbíró vezette eljárás a nagy számú résztvevő miatt több órás késéssel kezdődött. Kiemelt volt a biztonsági készültség, a színházba belépőket egyenként ellenőrizték.
Több százan érkeztek Grossetóba a január 13-án Giglio szigeténél sziklának ütközött óceánjáró összesen 4229 utasa és legénysége közül, akiket nyolcvan ügyvéd képviselt. Francesco Verusio államügyész vezette a 24 fős ügyészcsapatot.
A kilenc vádlott közül egyedül Ciro Ambrosio másodtiszt volt jelen. A gondatlanságból elkövetett emberöléssel és a hajó elhagyásával vádolt Francesco Schettino kapitány nem hagyta el házi őrizetét, és nem vett részt a bizonyítási eljáráson a Costa Crocierének a vádlottak között szereplő alelnöke sem.
A vizsgálóbíró feladata a felek kiválasztotta szakértők megerősítése lesz, ők dolgozzák fel a Costa Concordia fekete dobozának információit. Az ügyészség egy egyetemi tanárt, az olasz kikötő-kapitányság és a haditengerészet egy-egy tisztjét jelölte ki. A fekete doboz tartalma alapján nekik kell választ adni arra, mi történt a január 13-án este háromnegyed tízkor bekövetkezett zátonyra futás és a másfél órával később kiadott evakuálási parancs között.
A tragédiát férjével túlélő egyik utas, Francesca Scaramuzzi az újságírók előtt „bűnözőnek” nevezte Schettino kapitányt, „akire nem lett volna szabad ennyi ember életét rábízni.” A családjával megmenekült Roberto Brigione elmondta, hogy az utolsók között hagyta el a hajót, és a kapitány és a legénység semmiben nem segítette őket. A szintén túlélő Adriano Bertaglia úgy fogalmazott, „már csak azért is el kell ítélni a legénységet, mivel az utasok helyett magát mentette.”
A Costa Concordiát üzemeltető Costa Crociere társaságra rájár a rúd mostanság. A Concordia tragédiája után, menet közben meghibásodott egy másik hajójának a Costa Allegrának a motorja, amithalászhajóval kellett bevontatni a seychelle-szigeteki Victoriába. Bár az utasoknak itt nem esett bántódása, sokan elégedetlenek voltak a körülmények miatt és kártérítési pert fontolgatnak. A sorozatos rossz hírek hatására, nem meglepően, a Costa Crociere részvényei esni kezdtek a tőzsdén.