Bence
18 °C
32 °C
Index - In English In English Eng

Hackerekkel tette tönkre versenytársát Murdoch

2012.03.27. 09:48
A Rupert Murdoch-vezette News Corporation globális médiavállalat éveken át finanszírozott egy hackercsoportot, hogy a rivális brit kábeltévé-társaság kártyáihoz tartozó kódok feltörésével és terjesztésével tönkretegye a konkurenciát és egyeduralkodóvá váljon az igen nyereséges piacon.

Az esetet a BBC hétfő este sugárzott műsora tárta fel. Eszerint a Thoic nevű kalózszájtot a 90-es évek végén alapították, de terjeszkedését a News Corp. NDS nevű csipkártya-gyártó cége finanszírozta. Feltörték az 1998-ban alapított előfizetéses kábeltévépiaci rivális, az ITV Digital (akkori nevén ONdigital) dekódereihez tartozó kártyák kódolását, és a Thoic segítségével nyilvánosságra hozták a kódokat.

Az ITV 2002-ben csődbe ment, a cég akkori vezetője szerint a fő ok egyértelműen a kalózkodások miatt elszenvedett veszteség volt. A Thoic alapítója a BBC-nek elmondta, hogy az NDS-től kapták a kód feltöréséhez szükséges programot, és pontos instrukciókat is, hogy azokat a lehető legszélesebb közönséghez juttassák el.

Amikor az ITV a biztonsági rések betömésével, majd újrakódolással próbálkozott, az NDS segítségével Giblingék megint feltörték és más kalózoldalakon keresztül publikálták a kódokat.

A Murdoch-csoport brit műholdas tévétársasága, a Sky TV vezetője, James Murdoch (Rupert Murdoch fia) szerint nem volt közük az NDS ügyeihez, a Thoic-ról pedig egyáltalán nem is tudtak. Az NDS-t két volt rendőr vezette, ők tagadták, hogy a feltört kódokat a Thoic-nak küldték volna, azonban a BBC birtokába jutott belső NDS-levelezés szerint pontosan ezt tették.

A Thoic vezetője, Lee Gibling szerint a szájt illegális tevékenységeit az NDS finanszírozta, és a kártyagyártó cég képviselői a Thoic nem publikus oldalaihoz is szabadon hozzáférhettek. Bár a Thoic Gibling nevén volt bejegyezve, az szerinte valójában az NDS-hez tartozott. Gibling 2008-ig évente 60 ezer fontot kapott az NDS vezetőitől, majd egy 15 ezer fontos végkielégítést, azonban egyidejúleg alá kellett írnia egy titoktartási záradékot.

A News Corp. ellen már korábban hírközlési hatósági vizsgálat indult, és ha a cég elbukik, elveszítheti a jogát a műsorszolgáltatásra. A Guardian szerint a BBC állításainak csak növeli a súlyát, hogy a News Corp. ügyvédei rágalmazási perekkel fenyegetőzve megpróbálták megakadályozni a BBC tényfeltáró riportjának adásba kerülését illetve átvételét.

A Murdoch-csoport ügyeit régóta kritizáló Tom Watson, a brit parlament médiabizottságának tagja a tévékártyák meghekkelését még a szintén a News Corp.-hoz tartozó, a nyáron a telefonlehallgatási botrány miatt bezárt News of the World bulvárlap ügyénél is súlyosabbnak nevezte.