A kacsahajó matrózát próbálta megmenteni a magyar lány

2012.05.07. 20:19 Módosítva: 2012.05.07. 21:47
A saját mentőmellényét dobta oda a kacsahajó vízbe ugrott matrózának az a 16 éves magyar turistalány, aki egy Philadelpiában csaknem két éve történt vízi balesetben egy 20 éves magyar fiúval együtt életét vesztette – közölte Peter Ronai, az áldozatok hozzátartozóinak egyik ügyvédje.

Philadelphiában hétfőn megkezdődött az a per, amelyben el kell dőlnie, hogy a két áldozat hozzátartozói mekkora összegű kártérítésre jogosultak a Delaware folyón tragikus balesetet szenvedett kacsahajó (kétéltű turistabusz), valamint az azt legázoló, tolóhajó által mozgatott uszály üzemeltetője részéről, akiket halált okozó veszélyeztetéssel vádolnak.

A tárgyalás első napján az áldozatok ügyvédjei lejátszottak egy videót, amelyen az látható, hogy S. Dóra a matróz után dobta a mentőmellényét, miután az az ütközés előtti pillanatokban az utasokat hátrahagyva  a Delaware folyó vizébe vetette magát. A matróz, Kyle Burkhardt egyébként, amint azt egy, a baleset utáni vizsgálat megállapította, a baleset előtti percekben sms-ezett.

"Dóra a mentőmellényét Kyle Burkhardtnak dobja, hogy megmentse annak életét... és a sajátját elveszíti" – kommentálta a tárgyaláson a felvételt Robert Mongeluzzi ügyvéd.

Egymást okolják

A tragikus hajóbaleset 2010. július 7-én történt. A 13 fős magyar diákcsoport és két kísérőtanár a Delaware folyón egy kétéltű vízibuszon utazott, amelynek egy uszály ütközött. A vízbe került utasok közül egy 16 éves lány és egy 20 éves fiú a vízbe fulladt. Mindketten a mosonmagyaróvári Kossuth Lajos Gimnázium diákjai voltak. S. Dóra és P. Szabolcs hozzátartozói mások mellett a tolóhajót üzemeltető K-Sea Transportation és a kétéltű kacsahajót birtokló Ride the Ducks nevű céget perli.

philly hajotragedia

A tárgyaláson a K-Sea Transportation és a  Ride the Ducks egymást okolta. A K-Sea jogi képviselője, Wayne Meehan elismerte, hogy Devlin családi okok miatt – a gyereke megbetegedett – elhagyta a posztját és a balesetről nem értesítette a parti őrséget.

Mongeluzzi azt állította, hogy a kacsahajókat üzemeltető cég is hibás volt, mert a járműveket úgy tervezték meg, hogy azok rádiója és vészjelző kürtje leállított motorral nem működik. A Ride the Ducks ügyvédje, Jack Snyder szerint viszont a cég semmi olyat nem tett, amivel előidézte az áldozatok halálát. Azzal érvelt, hogy a kétéltű turistabusz az ütközéskor magatehetetlen volt.

A hajók árának megfelelő kártérítés

Az ügyben illetékes szövetségi bírónak el kell döntenie hogy vonatkoztatható-e az esetre az alperesek által idézett, 1851-es hajózási felelősségkorlátozási törvény, amelynek értelmében a felpereseket kártérítésként legfeljebb a tolóhajó és a kacsahajó árának megfelelő 1,6 millió plusz 150 ezer dollár ítélhető oda. A törvény azon hajótulajdonosok esetében alkalmazható, akik bizonyítani tudják: nem voltak tudatában annak, hogy a birtokukban lévő járműveken tapasztalt problémák a későbbiekben halálos kimenetelű balesethez vezethetnek.

A felperesek ügyvédjei szerint a tragédiát nem pusztán a két hajó kormányosának véletlenszerű hibái okozták, hanem a nem megfelelő kiképzés, biztonsági előírások és felszerelés, amelyek miatt a tulajdonosokat terheli a felelősség.

Tavaly márciusban az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság olyan részleteket hozott nyilvánosságra a balesetéről, amelyben kiderült, hogy a turistahajó hiába figyelmeztette a felé haladó uszályt arra, hogy nem tudnak mozdulni.

Az ügyészség gondatlanságból elkövetett emberölés címén emelt vádat a 35 éves hajóskapitány ellen tavaly nyáron, aki elismerte bűnösségét. A nyomozók szerint Matthew R. Devlin többször is mobil telefonon beszélt a családjával egy sürgős ügy miatt, miközben a kirándulókat szállító hajó a folyón vesztegelt. A philadelphiai bíróság tavaly novemberben egy év és egy nap börtönbüntetésre ítélte a kapitányt.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport