Gabor Lukacs térdre kényszerítette a kanadai légitársaságokat
További Külföld cikkek
"Minden kanadai utazó hálás lehet Gabor Lukacsnak" - írja címében a montreali Gazette. A lap beszámolója szerint a 29 éves Lukacs érdeme, hogy a jövőben a kanadai légitársaságoknak vagy teljes egészében kártalanítaniuk, vagy akár egy rivális légitársaság járatával utaztatniuk kell azokat az utasokat, akik a járatok törlése vagy túlfoglalása miatt nem jutottak el célállomásukra.
"Pereskedő fickó ez a Lukacs" - írja a lap, és a megállapítással nehéz vitatkozni. A matematikaprofesszor Lukacs először 2011 januárjában tett szert ismertségre Kanadában, amikor beperelte akkori főnökét, a Manitoba Egyetem dékánját. Történt ugyanis, hogy az egyetem egyik hallgatója megbukott az utolsó vizsgáján, de vizsgadrukkra hivatkozva kérte, hogy hagyják figyelmen kívül az eredményét. Az egyetem helyt adott a kérésnek, és megadta a PhD-t.
Lukacsot felháborította a történet, aminek természetesen két oldala volt. Az egyetem állítása szerint Lukacs az ügyben benyújtott bírósági keresetében a vizsgán elbukó, de mégis diplomát kapó diák személyes és egészségügyi adatait is belefoglalta, ám erre nem volt felhatalmazása. Ezért fegyelmit indítottak ellene és felfüggesztették Lukacsot, aki viszont beperelte a dékánt. A vége közös megegyezés lett, Lukacs is visszavonta keresetét, az egyetem pedig minden, a zaklatással kapcsolatos vádját és fegyelmi eljárását visszavonta.
Lukacs ennek ellenére nem maradt az egyetem oktatója, közös megegyezéssel szerződést bontottak. A Gazette írása szerint Lukacs most a halifaxi Dalhousie egyetemen tanít, ezt azonban a professzor szerkesztőségünkhöz eljuttatott levelében cáfolta. Mint írta, január óta valóban Halifaxban él, de minden egyetemtől függetlenül folytatja matematikai kutatásait több nemzetközi társszerzővel együttműködve.
És perel. Legutóbb a kanadai légitársaságok ellen nyert, akiket a kanadai közlekedési hatóságnál jelentett fel. Lukacs kifogásolta, hogy a légitársaságok önhibájukból bekövetkező esetekben sem voltak kötelesek teljes egészében kártalanítani az utasokat. Mostantól viszont ezt már nem tehetik meg.
Mint írtuk, ha egy utas járattörlés vagy túlfoglalás miatt marad le a gépről, a légitársaságnak vagy egészében vissza kell térítenie a jegy árát, vagy biztosítania kell, hogy az utas akár más légitársaság gépével célba érjen. Két kanadai magántársaság a WestJet és az Air Transat már eszerint is jár el, a kanadai nemzeti légitársaságnak autusztus 12-ig kell bevezetni a rendszert.
A Gazette beszámolója szerint a döntés ellen még egy hónapig lehet fellebbezni, de ha az Air Canada ezt meg is tenné, arra számíthat, hogy Lukacs bíróság elé viszi az ügyet.
Lukacs nem először ért el sikert a légitársaságokkal folytatott harcában. Az 1982-ben Budapesten született, 8 éves korában Izraelbe kivándorolt fiatal professzor azt is elérte, hogy a WestJetnél a korábbi 250 dollárról 1800 dollárra emeljék az elvesztett csomagokért fieztett kompenzációt. De már az Air Canadát is térdre kényszerítette. A nemzeti légitársaság korábbi üzletpolitikája szerint a céget nem terhelte semmilyen felelősség, ha egy utas csomagja sérült vagy elveszett.
"Ez a fickó egy egyszemélyes fogyasztóvédelmi hatóság. Köszönjük, Gabor!" - zárta a cikkét a Gazette.