Helén
9 °C
23 °C
Index - In English In English Eng

Eredmények

Karácsony Gergely

Ellenzéki Összefogás
50.86%

Tarlós István

FIDESZ-KDNP
44.1%

Pedofil DJ-nek falazott a BBC

2012.10.23. 19:12

Nem lett volna szabad leállítani a BBC egyik volt műsorvezetőjének szexuális bűncselekményei ügyében indított belső vizsgálatot – mondta kedden a brit parlament meghallgatásán az első számú brit közszolgálati médiatársaság vezérigazgatója. George Entwistle-t annak az egyre nagyobbra dagadó botránynak az ügyében idézték a londoni alsóház kulturális bizottsága elé, amely a BBC valaha legnépszerűbb könnyűzenei műsorvezetője, a tavaly októberben 84 évesen elhunyt Sir Jimmy Savile évtizedeken keresztül űzött súlyos szexuális visszaélései körül robbant ki az elmúlt napokban.

A botrányt súlyosbítja, hogy kiderült, a legnézettebb esti BBC-hírmagazin, a Newsnight már az év elején vizsgálatot indított és feltáró riportfilmet is készített Savile múltjáról, ám a program nem kerülhetett adásba. Az ügyet végül az egyik rivális kereskedelmi tévéadó, az ITV kezdte szellőztetni az elmúlt hetekben, majd a sajtó is rácsapott a kibontakozó botrányra, sorra megszólaltatva a Savile által elkövetett szexuális bűncselekmények egykori áldozatait. Rendőrségi források szerint a vizsgálat megindítása óta eddig kétszáznál több sértett jelentkezett.

12-13 éves lányokkal fajtalankodott

A lassan összeálló részletek szerint az excentrikus stílusáról közismert néhai lemezlovas, aki az 1960-as évektől az 1980-as évek végéig vezette a BBC televízió különböző könnyűzenei és gyermekműsorait, csaknem negyven évig szexuális bűncselekmények végeláthatatlan sorát követte el, gyakran gyermekkorú, 12-13 éves lányok sérelmére. Ez utóbbi a jelenlegi brit törvények alapján automatikusan a nemi erőszak minősített esetének számít, és életfogytig tartó börtönnel büntethető.

Az ügyben megszólalt David Cameron brit miniszterelnök is, kijelentve, hogy a BBC-nek súlyos kérdésekre kell válaszolnia. George Entwistle, a BBC vezérigazgatója, aki csak augusztus óta tölti be jelenlegi posztját, kétórás, időnként igen kemény szóbeli összecsapásokkal tarkított keddi parlamenti meghallgatásán maga is igen súlyosnak nevezte az ügyet, olyannak, amelyre szavai szerint csak elborzadva lehet visszatekinteni.

Entwistle szerint a botrány a BBC-be vetett bizalommal és a társaság megítélésével kapcsolatban vet fel alapvető kérdéseket. Úgy gondolja, hogy a Newsnight által végzett vizsgálatot nem lett volna szabad leállítani, és a magazinműsor szerkesztősége által a Savile-ügyről készített riportfilmet le kellett volna adni. A BBC vezérigazgatója közölte: ő kérte a Newsnight főszerkesztőjét, Peter Rippont, hogy a Savile-ügyben indult rendőrségi vizsgálat idejére álljon félre. Rippon már előző nap bejelentette, hogy egyelőre nem vezeti tovább a szerkesztőséget, bár hivatalosan nem mondott le. Entwistle keddi meghallgatásán, arra a kérdésre, hogy a BBC vezetése gyakorolt-e nyomást a Newsnight szerkesztőségére a Savile-botrányról szóló műsor jegelése végett, azt mondta, hogy nem talált erre utaló bizonyítékokat.

Az évtized botránya a BBC-nél

A BBC életében ez az utóbbi évtized legsúlyosabb botránya. Legutóbb az iraki katonai beavatkozás kezdete után nem sokkal robbant ki hasonló horderejű botrány a BBC körül. Ennek előzményeként, 2003 májusában a BBC4 rádió napi hírmagazinja egy magas állású hírszerzési forrást idézve olyan értesülést tett közzé, hogy az akkori munkáspárti kormány nem helytálló elemekkel tette izgalmasabbá az iraki tömegpusztító fegyverekről előző év szeptemberében közreadott hírszerzési dossziét, azért, hogy hogy megnyerje a közvéleményt és a törvényhozást a készülő iraki intervenciónak.

A Gilligan-riport után a brit demokrácia történetében példátlan összecsapás kezdődött a BBC és a dühödten cáfoló kormány között; ez utóbbi a forrás kiadását követelte, amit a BBC megtagadott. A sajtó azonban megtalálta a forrást, David Kellyt, Nagy-Britannia akkori első számú vegyifegyver-szakértőjét, akit rövidesen kihallgatott egy parlamenti vizsgálóbizottság. Kelly röviddel a meghallgatás után öngyilkos lett, az ügyben lefolytatott vizsgálat pedig szinte minden felelősséget a BBC akkori vezetésére hárított. A társaság elnöke és vezérigazgatója ezután lemondott.