Nándor
9 °C
23 °C
Index - In English In English Eng

Gigabírságot kaphat a szlovák UPC

2013.01.26. 12:10 Módosítva: 2013.01.26. 17:25

Horribilis, akár másfél millió eurós – forintban számolva majdnem négyszázötven milliós – büntetést kaphat Szlovákiában a UPC. A távközlési szolgáltató a „szerződések önkéntes megváltoztatásával kezdett illetéket felszámolni a papíralapú, levélben küldött számlák” után, ez verte ki a biztosítékot a Távközlési Hivatalnál.

A szlovák hatóság szerint véleménye szerint a szolgáltatónak nem szabadna számlázási időszakonként egy eurót felszámolnia kliensei felé, kötelessége díjmentesen szolgáltatni azokat az adatokat, melyek az ügyfelek kiadásainak ellenőrzését lehetővé teszik – idézi a Sme napilap cikkét a Bumm.sk magyar nyelvű szlovákiai hírportál.

Roman Vavro, a hivatal szóvivője azt mondta: az UPC nem kényszerítheti rá klienseit illetékekkel arra, hogy elektronikusan kérjék a számláikat. Ha a panaszt megalapozottnak ítélik, a szolgáltató akár másfél millió eurós büntetést is kaphat, a bírság összegét a körülmények figyelembe vételével állapítják meg.

Jaroslav Kollár, az UPC szóvivője szerint a számlázás fizetőssé tételét a levélküldéssel, valamint nyomtatással kapcsolatos költségek indokolják, ráadásul egyre több kliens használja ki az elektronikus számlázás előnyeit. Az UPC egyébként mindenkinek felszámolja az egy eurós illetéket, miközben a kliensek olyan feltételek mellett kötöttek szerződést a szolgáltatóval, amelyek között ez a díjazás nem szerepel.

A Bumm.sk felidézi: a hatóság tavaly a Slovak Telekom hasonló gyakorlata miatt is vizsgálódott, de egyelőre nem sikerült bebizonyítani a törvénysértés tényét – igaz, a Telekom akkor számláz 72 centet, ha az internetes számlázást kérő kliens utólag kér papírbizonylatot és elszámolást.

A UPC-nek nemrég Magyarországon is meggyűlt a baja a hazai médiahatósággal, az NMHH-val. Novemberben ugyanis olyan, nagyrészt reklámszöveget tartalmazó levelet küldött előfizetőinek, amely hátoldalán fontos jogi tudnivalókat rejtettek el: arra figyelmeztették előfizetőiket, hogy „ráutaló magatartással” kötnek új szerződést, a korábbit pedig ugyanígy megszüntetik. A lépés elég nagy visszhangot kapott, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság vizsgálatot indított, az ügyfelek pedig a cég Facebook-oldalán fejezték ki véleményüket. A UPC végül jócskán enyhített a feltételein. Szintén egy rejtett üzenetben közölték, még 2008-ban, amikor – akárcsak most a szlovákoknál – a papíralapú számlára vetettek ki külön tarifát.