Ronda híd miatt ugrott a világörökségi cím
További Külföld cikkek
- Emmanuel Macron: Európa haldoklik és elpusztulhat
- Szijjártó Péter: Minden adott a magyar-azeri kapcsolatok továbbfejlesztéséhez
- Hatályon kívül helyezték Harvey Weinstein ítéletét, ami elindította a metoo-mozgalmat
- Leszakadtak a világhírű párizsi Moulin Rouge széllapátjai
- Ferenc pápával találkozott Sulyok Tamás, Szent István is szóba került
Összesen 17 évig tartott, mire elkészült egy híd Drezdában, ami ráadásul olyan ronda lett, hogy az ENSZ illetékes szervezete, az UNESCO már 2009-ben, a terveket látva megvonta a világörökségi minősítést a várostól. Henry Ripke berlini építész cége négy éve működött, amikor megnyerte a nemzetközi versenyt a híd megépítésére, amely végül Németország legvitatottabb építkezése lett.
A Drezda önkormányzata viszont megadta az építési engedélyt a hídra, sőt egy népszavazáson a lakosság is mellé állt. Ripke akkor még csak 36 éves volt, tapasztalatlannak számított az építészek között. Kinevette idősebb kollégáját, amikor az azt mondta, hogy biztos nem végeznek egy évtized alatt a szerkezet megépítésével.
2006-ban komoly gondok akadtak: az UNESCO jelezte, hogy nem tetszik neki a projekt, a város vezetői pedig leállították a beruházást. Az ENSZ világörökségért felelős szervezete még 2004-ben adományozta Drezda városának és az Elba völgyének a világörökségi címet, amelyet a négysávos, tehermentesítőnek szánt híd építése miatt 2009-ben elvettek. A drezdai Elba-völgy újra kérheti felvételét a világörökségi helyszínek listájára, de az eredetileg 18 kilométeres védett szakasz teljes egészében már biztos nem lesz a világörökség része.
A híd tervezője szerint a szervezetnek nem a híd kinézetével, hanem pontosabban azzal van problémája, hogy erre a területre építették ilyen formában. 2007-ben a szászországi kúria úgy döntött, folytatni kell az építkezést, ennek ellenére nem sokkal később jogvita miatt újabb hónapokra leállt.
Az UNESCO szerint a híd tönkreteszi Drezda barokk palotáinak látképét, pedig az építész szerint az alacsony boltívek direkt azért készültek ilyenre, hogy a város múltjára reflektáljanak. Egy olvasónk információi szerint a híd megépítésére azért volt szükség, hogy a forgalom ne a barokk hidakon haladjon át.