Gyöngyi
5 °C
14 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Újra egyenes a felborult óceánjáró

2013.09.17. 06:52

Tizenkilenc órás munka után kedd hajnalra felállították az oldalára dőlt Costa Concordia óceánjárót az olaszországi Giglio szigeténél – jelentette be reggel 4 órakor Franco Gabrielli, a helyi polgári védelem vezetője. A gigantikus mentési akciót itt követheti élőben > > >

A 114 ezer tonna súlyú, 289 méter hosszú, 35 méter széles óceánjáró alá már korában építettek egy 18 ezer tonnás pódiumot, amire ráfeküdhet a felállított hajótest. A 65 fokos szögben megdőlt hajó vízből kiemelkedő bal oldalára végig acélhuzalokat és láncokat erősítettek, melyekhez harminchat hidraulikus emelőtornyot építettek.

A hajó mozgatását szolgálta a Costa Concordia bal oldalára erősített tizenegy, vízzel teli óriástartály is, amelyek arra szolgáltak, hogy a súlyukkal megbillentsék a hajót. Az előmunkálatok során 4 ezer köbméter vizet és több mint 2 ezer köbméter üzemanyagot is kiszivattyúztak a hajótestből.

A műveletben ötszázan vettek részt, közöttük 120 búvár, 60 logisztikai-biztonsági szakember, 50 mérnök, sőt, 10 tengerbiológus is.

A munka a tervezett 12 óránál hosszabb ideig tartott, mivel hétfő este a hajótestet húzó acélsodronyok beleakadtak a hajó oldalán levő tartályokba. A gigantikus munkálatokat igénylő mérnöki-műszaki beavatkozást a Titan Micoperi olasz–amerikai cég végezte a Costa Crociere hajótársaság finanszírozásával. A költségek már most túllépték a 600 millió eurót (180 milliárd forintot). Franco Gabrielli azt állította, hogy az olasz adófizetőknek egyetlen eurójába sem került a hajóroncs eltávolítása.

A Giglio partjától 150 méterre zátonyra futott hajótestet az a két szikla tartotta, amelyek az ütközéskor szabályosan meglékelték a tengerjárót, amely így megtelt vízzel. A szakértők azt állították: az ősz közeledtével egyre rosszabb időjárás miatt most volt az utolsó lehetőség a roncs „talpra állítására”, egy újabb telet a hajó már nem bírt volna ki.

A Costa Concordia 2012. január 13-án éjjel feneklett meg, amikor a toszkán partok közelében fekvő Giglio szigeténél sziklának ütközött, majd az oldalára fordult. A szerencsétlenségben 32 ember – köztük a hajón zenészként dolgozó magyar Fehér Sándor – életét vesztette, két holttestet a mai napig nem sikerült azonosítani.