Már nem kellenek a lovaskocsik New Yorknak
További Külföld cikkek
- Terrortámadással fenyegetőzött egy kiskorú a Vajdaságban
- Magyar politikusok is kaphattak pénzt Moszkvától az orosz propaganda terjesztéséért
- Megtaláltak két halálos áldozatot a baltimore-i hídomlásban eltűnt hat ember közül
- Veszélyes terrorszervezet venné át a vezető szerepet, kérdéses, hogy Európa felkészült-e rá
- Borzalmas körülmények közül mentették ki a Magyarországra szállított ukrán hadifoglyokat
Kitiltaná a lovakat és bérkocsisaikat New Yorkból a polgármester. Bill de Blasio célja, hogy véget vessen a kocsis lovak kínzásának, ha kell, a város képéhez szorosan hozzátartozó, ikonikus fogatok kizárásval. Ha aláírja a rendeletet, csak olyan filmekből emlékezhetünk majd a lovas New Yorkra, mint Woody Allan 1979-es Manhattanje, a Muppet show egy része, az 1992-es Reszkessetek betörők, vagy a 2002-es Szex és New York.
A polgármester támogatói, az állatvédők szerint New York utcái ma már túl szűkek, zsúfoltak, és az autók miatt veszélyesek is a lovaknak. Az aktivisták egy 2010-es bécsi esettel is érvelnek: akkor egy nő halt meg a belvárosban, mert eltaposta egy megriadt ló.
A polgármester a lovakat retro elektromos autókkal váltaná ki, ezzel pedig tovább hergeli azokat, akik ragaszkodnak a lovakhoz a Central Parkban. Az egyik itt dolgozó bérkocsis szerint, aki 30 éve űzi a szakmát, a lovak segítettek felépíteni New Yorkot, és továbbra is ott a helyük. Emlékeztetett, hogy még az utat is fogatok miatt nevezték el Carriage Drive-nak, azaz Kocsis útnak, hiszen régen az alsóvárosiak fogataikkal hajtottak át a parkon, például amikor a tóhoz mentek korcsolyázni. "Ma is ezt a hagyományt folytatjuk, amikor elvisszük a helyieket a tóhoz, és hagyjuk, hogy közben megérezzék az emberek és lovak közötti erős köteléket" - mondta.
A BBC egy New York-i lótulajdonost is megszólaltatott, aki lovait három órányira a várostól, egy 19 hektáros zöldterületen tartja. Marsha Himel egyben az állami lótanács elnöke is, és úgy gondolja, hogy nem minden lónak kell idilli körülmények között élnie. Szerinte a városi fogatlovak is csak olyanok, mint azok a városi emberek, akiknek reggel fel kell kelniük, és a forgalmas úton munkába indulniuk. Szerinte nem is minden lónak kell hatalmas tér a futáshoz, a fogat előtti kocogás a parkban például ugyanolyan jó testmozgás. Himel azt is kiemelte, hogy a Central Parkban dolgozó fogatlovak jobb állapotban vannak, mint általában a versenylovak, amelyeket sokszor utaztatnak, nagy stressznek tesznek ki és komoly teljesítményt követelnek tőlük, egyébként pedig a nap 23 óráját egy néhány négyzetméteres boxban töltik.
A polgármester tanácsadója, az állatorvos Holly Cheever is egyetért azzal, hogy jó hely lehet a lónak a város, "csak nem New York", teszi hozzá. Szerinte a ez város nyáron túl meleg egy lónak, a forró aszfalt is kellemetlenül felforrósíthatja a patkókat, ráadásul a lovak orra folyton a kipufogók fölött kell, hogy legyen. Ideje a nagyvárost meghagyni az embereknek, mondja.
Budapesten
sem tilos lóval közlekedni, persze nem árt az óvatosság. A belvárosban dolgozó bérkocsisok és a lovasrendőrök is főleg lépésben, legfeljebb ügetésben haladnak. A parkolásnál is figyelni kell az autókra, a forgalomra, erre korábban mutattunk már jó példát. Ha ön autós vagy kerékpáros, és lovast lát, lassítson, és ne próbálja megijeszteni az állatot, az nagyon veszélyes lehet.
A lovasrendőrök egyébként csak meghatározott napokon, előre egyeztetett időpontokban és útvonalakon közlekednek. Ilyenkor a közterületfelügyelet külön figyel rá, hogy eltakarítsák utánuk a trágyát. Azok a lovasok, akik a trágyát az úton hagyják, szabályt szegnek, és akár 50 ezer forintra is büntethetik őket.