Teréz
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Nyolc repülő, ami a semmibe veszett

2014.03.13. 14:00

A múlt szombaton lezuhant malajziai utasszállító repülőgép esete nem az első példa arra, hogy egy roncsot rejtélyes, vagy kevésbé rejtélyes okokból sokáig nem találnak meg. A Washington Post összeszedte az öt legemlékezetesebb történetet, a BBC pedig tízes listát készített, ezekből szemezgettünk.

Korábbi nagyképünkben mi is foglalkoztunk repülőroncsokkal, de akkor olyan gépek csontvázait mutattuk be, amelyeknek utasai túlélték a zuhanást. Az alábbi esetek többségében sajnos nem így történt.

Amelia Earhart, 1937

Amelia Earhart volt az első női pilóta, aki egyedül akarta átrepülni az Atlanti-óceánt. Earhart arra kérte a Lockheed céget, építsenek neki egy egyfedelű, ikermotoros gépet, amivel megkerülheti a Földet.

1937-ben szállt fel az ő különleges igényei alapján megépített Lockheed Electrával, azonban a gépe a Csendes-óceán felett eltűnt. Sem őt, sem a gép roncsait nem találták meg.

B-24D amerikai bombázó, 1943

A Lady Be Goodnevű amerikai bombázó még a második világháborúban indult el Nápolyba líbiai bázisáról, de tizenöt évig semmit nem lehetett róla tudni. Az amerikai hadsereg azt hitte, hogy a gép a Földközi-tengerbe zuhant, a kilenc fős legénységet pedig „bevetés közben eltűntnek” minősítették.

A gép valójában műszaki hibásan indult el, de két óráig még bírta. Ekkor a legénység ejtőernyővel kiugrott a gépből, amit nyolcan túl is éltek. Ezután viszont csaknem 160 kilométert gyalogoltak a sivatagban, ahol végül a forróság és a vízhiány végzett velük.

A gép roncsait egy brit olajexpedíció résztvevői találták meg 1958-ban, a sivatag közepén, szinte sértetlen állapotban.

Csillagpor, 1947

A British South American Airways Star Dust nevű gépe 1947-ben Buenos Airesből Chilébe tartott, amikor a Tupungato hegynek ütközött az Andokban. A balesetben a teljes legénység és mind a 11 utas meghalt.

Steve Fossett, 2007

Az amerikai kalandor 63 évesen határozta el, hogy üzemanyag-felvétel nélkül körberepüli a világot. Egy nevadai légibázisról indult, de sosem látták többet. 

A repülőjét több mint egy év keresés után találták meg, több önkéntes, ügynökségek és a Google Earth bevonásával. Fossett valószínűleg az erős szél miatt zuhant le.

000 Was2012109
Fotó: Ho / AFP

1998-ban két argentin hegymászó talált rá a roncs egyes darabjaira a Tupungato gleccseren.

A repülő tigris, 1962

Az amerikai hadsereg által üzemeltetett Flying Tiger Line légitársaság Lockheed Super Constellation típusú utasszállítója a kaliforniai Travis légi bázisról tartott a vietnami Ho Si Minh-városba (korábbi nevén Saigon), amikor a Csendes-óceán felett nyoma veszett. A gép fedélzetén a 11 tagú legénység mellett 96 katona utazott.

A gép eltűnését a történelem egyik legnagyobb keresőakciója követte: 48 repülőgép és 8 anyahajó vett részt  a több mint félmillió négyzetkilométerre kiterjedő, eredménytelen kutatásban.

Az 571-es járat, 1972

Az „Andok csodájaként” is ismert uruguayi repülőgépen 45 fő, többek között az ország rugby-válogatottja utazott, amikor 1972. október 13-án az Andokba csapódott. A balesetet 27-en túlélték, de közülük nyolc embert egy lavina sodort magával. A roncsokat kereső mentőalakulatoknak nem volt tudomása a túlélőkről, akik emiatt 72 napig tengődtek a hidegben. Azok, akik végül túlélték, a többi utas holttestéből ettek. A túlélőkről 1993-ban mozifilm is készült, Életben maradtak címen.

Air France 447, 2009

A francia légitársaság Airbus A330-asa 2009. június 1-én Rio de Janeiróból Párizsba tartott, amikor az Atlanti-óceán felett elvesztették. A roncs öt nappal később megtalált darabjaiból kiderült, hogy a gép külső hatások eredményeképpen zuhant le, de mivel a fekete dobozt csak 2011 májusában találták meg, a katasztrófa pontos okait sokáig nem lehetett tudni.

Egy a baleset után majdnem három évvel kiadott francia jelentés szerint a balesetben emberi és műszaki hibák is közrejátszottak. A tragédiában 228-an haltak meg.

Vittorio Missoni, 2013

Az olasz divatcég vezetőjének magángépe 2013 januárjában tűnt el Venezuela partjainál, amikor Los Roquesből Caracas felé tartott, hat emberrel a fedélzetén. A roncsokat hat hónapig nem találták meg, a holttesteket pedig búvárok fedezték fel, véletlenül.

Miután ez már a második olyan alkalom volt, hogy egy gép Los Roques környékén tűnt el, a területet újabban „az új Bermuda-háromszögnek” is nevezik.