Gerzson
-3 °C
3 °C

Maláj gép: reménykednek a hozzátartozók

2014.03.21. 09:15
Pénteken is eredménytelen volt a keresés az Indiai-óceán déli részén az eltűnt maláj gép darabjai után. A nemrég nyilvánosságra hozott (de már korábban, vasárnap készült) műholdképek alapján abban bíznak, hogy a gép több darabját is meg fogják találni, de csütörtökön és pénteken sem a keresőgépek, sem a hajók nem találták a tárgyak nyomát. Szakértők arra is felhívták a figyelmet, hogy a vasárnap készült műholdképekhez képest már messzebbre sodródhattak a tárgyak a napokban.

Pénteken is eredménytelenül zárult a csütörtökön a rossz idő és a sötétedés miatt félbehagyott keresés az eltűnt gép után. Műholdképek alapján még mindig remélik, hogy az Indiai-óceán déli részén az eltűnt maláj gép darabjait találhatják meg. Csütörtökön és pénteken sem a keresőgépek, sem a hajók nem találták a tárgyak nyomát, nem is biztos, hogy a géphez tartoznak egyébként. A keresés szombaton folytatódik, pénteken egyébként már jobb idő volt, mint csütörtökön.

Ennyien keresik az eltűnt gépet

26 ország vesz részt a keresésben, összesen 29 repülőgéppel, 18 hajóval és 21 műholddal – derül ki a BBC összeállításából. Többek közt Malajzia, az Egyesült Államok, Ausztrália, Új-Zéland, Japán, Indonézia, Dél-Korea, az Egyesült Arab Emírségek és az Egyesült Királyság vesz részt a keresésben. Az átkutatandó terület több mint hétmillió-hatszázezer négyzetkilométer (összehasonlításképpen a Föld felszíne 510, az India-óceáné 26,5 millió négyzetkilométer).

Másfél évig eltarthat a vizsgálat

Két hete tűnt el a maláj repülőgép, de akár egy-másfél évig is eltarthat a vizsgálat Jon Ostrower, a Wall Street Journal szakújságírója szerint: „Még viszonylag kisebb esetek is eltarthatnak 18 hónapig” – twittelte. A hozzátartozók dolgát ez nem könnyíti meg:

A bizonytalanság nagyon fájdalmas. Ha legalább belefoghatnánk a gyászba, ami nagyon hosszú ideig is eltarthat, de legalább elkezdhetnénk.

– mondta Sara Bacj, egy eltűnt amerikai utas barátnője. „Ha a legrosszabb történt, elveszett az életem értelme. Ő volt az egyetlen fiam” – nyilatkozta egy indiai utas édesapja. Sok hozzátartozó reménykedik még, több helyen együtt imádkoznak a hozzátartozók.

Csütörtökön és pénteken sem találták meg azt a két, egymástól nagyjából 23 kilométerre lévő tárgyat, amiket műholdképeken szúrtak ki az Indiai-óceán déli részén. A műholdképek még vasárnap készültek, de csak csütörtök reggel küldték el az ausztrál hajózásbiztonsági hatóságnak (AMSA-nak). Felhők és eső is nehezítették a látási viszonyokat, és be is sötétedett a térségben, ezért csütörtökön felfüggesztették a keresést, de pénteken folytatják.

Lehet, hogy a gép roncsait szúrták ki

A vízen úszó tárgyakról Tony Abbott ausztrál miniszterelnök a parlament előtt jelentette be, hogy a március 8-án 239 emberrel a fedélzetén eltűnt malajziai utasszállító repülőgéphez tartozhatnak, de a malajziai hatóságok és az ausztrál tengerészeti hatóság (AMSA) figyelmeztettek, nem biztos, hogy az MH-370-es járat nyomára bukkantak. Az óceánnak ezt a részét ugyanis olyan körkörös tengeri áramlatok jellemzik, amelyek összegyűjtik és folyamatosan keringetik a szemetet, így lehet, hogy egy hajó vagy másik gép roncsáról van szó.

Más szakértők szerint valószínűsíthető, hogy a gép darabjai vannak a műholdképen. Ha ez igaz, méretükből arra lehet következtetni, hogy viszonylag sértetlenül érkezhetett a gép a vízfelszínre. Biztosat csak akkor lehet tudni, ha megtalálják a roncsokat.

Ez nagyjából az elképzelhető legelérhetetlenebb hely a Földön, de ha van ott valami, meg fogjuk találni. Tartozunk ezzel a fedélzeten tartózkodók családjának.

– mondta Abbott, aki jelenleg Pápua Új-Guineán tartózkodik. A két roncsdarab egy olyan területen úszik, ami kívül esik a hajózási és a polgári repülési útvonalakon. Erre a területre halászhajók is csak ritkán tévednek, és szigetek sincsenek.

John Young, az AMSA egyik illetékese azt mondta: a műholdképeken látható nagyobbik tárgy 24 méteres lehet, de nagyjából egy foltnak látszik a műholdképen. Szakértők szerint a gép roncsait elönthette a víz, így hol felbukkannak, hol lemerülnek a víz alá. David Gallo, a 2009-ben eltűnt Air France utasszállító keresési munkálatait irányító egyik szakértő azt mondta a CNN-nek: ha a műholdképen látható tárgy valóban az eltűnt repülőgéphez tartozik, a mérete megfelelhet a gép farokrészének.

Rossz helyen keresték

Az Immarsat brit műholdcég csütörtök délután bejelentette: már március 11-én valószínűsítették, hogy az eltűnt gép vagy az Indiai-óceán déli részén, vagy Közép-Ázsiában lehet, de semmiképpen nem a Dél-kínai-tengeren, vagy a Malaka-szoros környékén, ahol a maláj hatóságok keresték. A cég adatai szerint a gép még hét óráig repülhetett azután, hogy elvesztették vele a kapcsolatot.

A maláj hatóságok az új információk birtokában sem módosították a keresés fókuszát, és három napig nem ismerték el a nyilvánosság előtt, hogy a gép még órákig tovább repülhetett. Az Immarsat bejelentése tovább növelheti azt a nyomást, ami az adatok visszatartásának gyanúja miatt nehezedik a maláj kormányra.

A műholdcég mellett a Wall Street Journal is megírta, hogy a kormány a helyes adatok tudatában folytatta a keresést rossz helyen, a gép felszállásához közel. Több hozzátartozó felháborodásának adott hangot, amiért a maláj kormány félretájékoztatta őket. Közben a keresés résztvevőit is kimeríti a hosszú és nehéz feladat:

14 napja, hogy eltűnt az MH-370-es. Két hete vagyok a mentési központ tagja. Most azonnal aludnom kell.

twittelte a keresés irányításában részt vevő Fariz Low.

A CNN arról is írt, hogy mi következhet a továbbiakban a műholdképeken látott tárgyak ügyében:

  • Amint valamelyik repülő megtalálja a tárgyakat, elhelyez egy bóját, hogy megjelölje a helyet. Innentől már könnyen odatalálnak a keresőhajók is.
  • A hajók aztán mintát tudnak venni, amiből gyorsan meg tudják állapítani, hogy az eltűnt maláj gép roncsdarabja-e. A teherhajót adott esetben mobil bázisként használhatnak az első órákban.
  • Búvárokat küldhetnek le a további vizsgálatokhoz. A fekete doboz megtalálása még akkor is sok időbe telhet, ha valóban az MH-370-es darabját találták meg, hiszen a roncsok szétszóródhattak egy nagyobb területen.
  • A malajziai hatóságok is jelezték, hogy a 2009-ben lezuhant Air France 447-es járatának fekete dobozát két évvel az első roncsdarabok előkerülése után találták csak meg

Hétmillió-hatszázezer négyzetkilométer

A Malaysia Airlines Boeing 777-es típusú repülőgépe Kuala Lumpurból Pekingbe tartott. Fedélzetén 239 ember tartózkodott, köztük 154 kínai állampolgár.

A közel két hete eltűnt gépet eddig példátlan erőkkel keresik. Hétmillió-hatszázezer négyzetkilométernyi területet kell átfésülni a Kaszpi-tenger keleti partjától az Indiai-óceán déli részéig. A gép eltűnéséről már több elmélet született. Ezekről itt olvashat.