Előd
7 °C
17 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Maláj gép: reménykednek a hozzátartozók

2014.03.21. 09:15
Pénteken is eredménytelen volt a keresés az Indiai-óceán déli részén az eltűnt maláj gép darabjai után. A nemrég nyilvánosságra hozott (de már korábban, vasárnap készült) műholdképek alapján abban bíznak, hogy a gép több darabját is meg fogják találni, de csütörtökön és pénteken sem a keresőgépek, sem a hajók nem találták a tárgyak nyomát. Szakértők arra is felhívták a figyelmet, hogy a vasárnap készült műholdképekhez képest már messzebbre sodródhattak a tárgyak a napokban.

Pénteken is eredménytelenül zárult a csütörtökön a rossz idő és a sötétedés miatt félbehagyott keresés az eltűnt gép után. Műholdképek alapján még mindig remélik, hogy az Indiai-óceán déli részén az eltűnt maláj gép darabjait találhatják meg. Csütörtökön és pénteken sem a keresőgépek, sem a hajók nem találták a tárgyak nyomát, nem is biztos, hogy a géphez tartoznak egyébként. A keresés szombaton folytatódik, pénteken egyébként már jobb idő volt, mint csütörtökön.

Ennyien keresik az eltűnt gépet

26 ország vesz részt a keresésben, összesen 29 repülőgéppel, 18 hajóval és 21 műholddal – derül ki a BBC összeállításából. Többek közt Malajzia, az Egyesült Államok, Ausztrália, Új-Zéland, Japán, Indonézia, Dél-Korea, az Egyesült Arab Emírségek és az Egyesült Királyság vesz részt a keresésben. Az átkutatandó terület több mint hétmillió-hatszázezer négyzetkilométer (összehasonlításképpen a Föld felszíne 510, az India-óceáné 26,5 millió négyzetkilométer).

Másfél évig eltarthat a vizsgálat

Két hete tűnt el a maláj repülőgép, de akár egy-másfél évig is eltarthat a vizsgálat Jon Ostrower, a Wall Street Journal szakújságírója szerint: „Még viszonylag kisebb esetek is eltarthatnak 18 hónapig” – twittelte. A hozzátartozók dolgát ez nem könnyíti meg:

A bizonytalanság nagyon fájdalmas. Ha legalább belefoghatnánk a gyászba, ami nagyon hosszú ideig is eltarthat, de legalább elkezdhetnénk.

– mondta Sara Bacj, egy eltűnt amerikai utas barátnője. „Ha a legrosszabb történt, elveszett az életem értelme. Ő volt az egyetlen fiam” – nyilatkozta egy indiai utas édesapja. Sok hozzátartozó reménykedik még, több helyen együtt imádkoznak a hozzátartozók.

Csütörtökön és pénteken sem találták meg azt a két, egymástól nagyjából 23 kilométerre lévő tárgyat, amiket műholdképeken szúrtak ki az Indiai-óceán déli részén. A műholdképek még vasárnap készültek, de csak csütörtök reggel küldték el az ausztrál hajózásbiztonsági hatóságnak (AMSA-nak). Felhők és eső is nehezítették a látási viszonyokat, és be is sötétedett a térségben, ezért csütörtökön felfüggesztették a keresést, de pénteken folytatják.

Lehet, hogy a gép roncsait szúrták ki

A vízen úszó tárgyakról Tony Abbott ausztrál miniszterelnök a parlament előtt jelentette be, hogy a március 8-án 239 emberrel a fedélzetén eltűnt malajziai utasszállító repülőgéphez tartozhatnak, de a malajziai hatóságok és az ausztrál tengerészeti hatóság (AMSA) figyelmeztettek, nem biztos, hogy az MH-370-es járat nyomára bukkantak. Az óceánnak ezt a részét ugyanis olyan körkörös tengeri áramlatok jellemzik, amelyek összegyűjtik és folyamatosan keringetik a szemetet, így lehet, hogy egy hajó vagy másik gép roncsáról van szó.

Más szakértők szerint valószínűsíthető, hogy a gép darabjai vannak a műholdképen. Ha ez igaz, méretükből arra lehet következtetni, hogy viszonylag sértetlenül érkezhetett a gép a vízfelszínre. Biztosat csak akkor lehet tudni, ha megtalálják a roncsokat.

Ez nagyjából az elképzelhető legelérhetetlenebb hely a Földön, de ha van ott valami, meg fogjuk találni. Tartozunk ezzel a fedélzeten tartózkodók családjának.

– mondta Abbott, aki jelenleg Pápua Új-Guineán tartózkodik. A két roncsdarab egy olyan területen úszik, ami kívül esik a hajózási és a polgári repülési útvonalakon. Erre a területre halászhajók is csak ritkán tévednek, és szigetek sincsenek.

John Young, az AMSA egyik illetékese azt mondta: a műholdképeken látható nagyobbik tárgy 24 méteres lehet, de nagyjából egy foltnak látszik a műholdképen. Szakértők szerint a gép roncsait elönthette a víz, így hol felbukkannak, hol lemerülnek a víz alá. David Gallo, a 2009-ben eltűnt Air France utasszállító keresési munkálatait irányító egyik szakértő azt mondta a CNN-nek: ha a műholdképen látható tárgy valóban az eltűnt repülőgéphez tartozik, a mérete megfelelhet a gép farokrészének.

Rossz helyen keresték

Az Immarsat brit műholdcég csütörtök délután bejelentette: már március 11-én valószínűsítették, hogy az eltűnt gép vagy az Indiai-óceán déli részén, vagy Közép-Ázsiában lehet, de semmiképpen nem a Dél-kínai-tengeren, vagy a Malaka-szoros környékén, ahol a maláj hatóságok keresték. A cég adatai szerint a gép még hét óráig repülhetett azután, hogy elvesztették vele a kapcsolatot.

A maláj hatóságok az új információk birtokában sem módosították a keresés fókuszát, és három napig nem ismerték el a nyilvánosság előtt, hogy a gép még órákig tovább repülhetett. Az Immarsat bejelentése tovább növelheti azt a nyomást, ami az adatok visszatartásának gyanúja miatt nehezedik a maláj kormányra.

A műholdcég mellett a Wall Street Journal is megírta, hogy a kormány a helyes adatok tudatában folytatta a keresést rossz helyen, a gép felszállásához közel. Több hozzátartozó felháborodásának adott hangot, amiért a maláj kormány félretájékoztatta őket. Közben a keresés résztvevőit is kimeríti a hosszú és nehéz feladat:

14 napja, hogy eltűnt az MH-370-es. Két hete vagyok a mentési központ tagja. Most azonnal aludnom kell.

twittelte a keresés irányításában részt vevő Fariz Low.

A CNN arról is írt, hogy mi következhet a továbbiakban a műholdképeken látott tárgyak ügyében:

  • Amint valamelyik repülő megtalálja a tárgyakat, elhelyez egy bóját, hogy megjelölje a helyet. Innentől már könnyen odatalálnak a keresőhajók is.
  • A hajók aztán mintát tudnak venni, amiből gyorsan meg tudják állapítani, hogy az eltűnt maláj gép roncsdarabja-e. A teherhajót adott esetben mobil bázisként használhatnak az első órákban.
  • Búvárokat küldhetnek le a további vizsgálatokhoz. A fekete doboz megtalálása még akkor is sok időbe telhet, ha valóban az MH-370-es darabját találták meg, hiszen a roncsok szétszóródhattak egy nagyobb területen.
  • A malajziai hatóságok is jelezték, hogy a 2009-ben lezuhant Air France 447-es járatának fekete dobozát két évvel az első roncsdarabok előkerülése után találták csak meg

Hétmillió-hatszázezer négyzetkilométer

A Malaysia Airlines Boeing 777-es típusú repülőgépe Kuala Lumpurból Pekingbe tartott. Fedélzetén 239 ember tartózkodott, köztük 154 kínai állampolgár.

A közel két hete eltűnt gépet eddig példátlan erőkkel keresik. Hétmillió-hatszázezer négyzetkilométernyi területet kell átfésülni a Kaszpi-tenger keleti partjától az Indiai-óceán déli részéig. A gép eltűnéséről már több elmélet született. Ezekről itt olvashat.