Valter
11 °C
26 °C
Index - In English In English Eng

21 halott a moszkvai metróbalesetben

000 DV1821618
2014.07.15. 09:10 Módosítva: 2014.07.15. 10:14

Kisiklott egy metrószerelvény három kocsija Moszkva belvárosában kedd reggel. A balesetben legalább húszan meghaltak – tudatta a Ria Novosztyi a Rendkívüli Ügyek Minisztériumára (MCSSZ) hivatkozva. 136 ember került kórházba, köztük 42 állapota súlyos.

Szergej Szobjanyin polgármester közölte, hogy az halálos áldozatok hozzátartozói három millió, a sérültek másfél millió rubeles kártérítésre számíthatnak (1 rubel kb. 6,5 forint). Szerdára gyásznapot hirdettek Moszkvában.

A baleset a főváros keletről északnyugati irányba haladó, Arbatszko-Pokrovszkaja nevű vonalán, a Szlavjanszkij bulvar és a Park Pobedi nevű állomások között történt. A Szlavjanszkij bulvar megálló előtt mintegy 200 méterrel a szerelvény vezetője élesen fékezett. Az első hírek szerint azért, mert a feszültség hirtelen zuhanása miatt hamis vészjelzést adott le a biztonsági rendszer. A főváros áramhálózatáért felelős MOESZK azonban közölte: nem zuhanhatott a feszültség, így ez nem lehetett a hamis vészjelzés oka.

Egy új váltó lehetett a baj

A fékezés nyomán az első vagon sérült meg a legsúlyosabban – a korábbi hírekkel ellentétben azonban nem halt meg a szerelvény vezetője, aki súlyos sérülésekkel került kórházba, meg is operálták –, ezenkívül még két vagon siklott ki. (A vagonok hosszabbak a még Budapesten is látható régi szovjet vagonoknál, csuklós szerkezetűek, de nem egyterű a teljes szerelvény.)

Az orosz sajtóban nyilatkozó szakértők szerint lehet, hogy a vagonok – vagy valamelyik közülük – előbb siklottak ki, ezután döntött a vészfékezés mellett a szerelvény vezetője, igyekezvén elkerülni, hogy a vagonok az alagút falába ütközzenek. Ez azonban nem sikerült. Nem kizárt, hogy váltóhiba okozta a tragédiát. Azt a hatóságok kizárták, hogy terrorista akció állt volna a történtek mögött. A nyomozás a közlekedésbiztonsági előírások megsértése ügyében folyik.

Forrásokra hivatkozva a váltóhibát tartja legvalószínűbbnek A Lifenews.ru portál is, amelynek nyilatkozva egy szakember egyenesen kijelentette, hogy a Ruszics típusú szerelvények kisiklása nem lehetséges pusztán egy vészfékezés miatt.

Az M2 jó, az M3 rizikós

A Metróért Egyesület is közleményt adott ki a moszkvai tragédia kapcsán. A részvétnyilvánító közlemény is megerősíti, hogy az új Ruszics néven ismert szerelvény az elődjénél, a 81-es típusúnál modernebb hajtásrendszert kapott, így „kizárható az a 81-es típusú szerelvényeknél többször tapasztalt meghibásodás, amely a hajtómotorok meghibásodása miatt a forgóváz blokkolásával, a szerelvény kiemelődésével és esetleges kisiklásával jár.”

Az egyesület szerint az M2-es metrón hasonló nem lehetséges, az M3-as vonalon viszont a biztosítóberendezés „nem sokban tér el a Moszkvában alkalmazottól, sőt, bizonyos pontokon még kockázatosabbnak is látszik", ezért az egyesület üdvözli az M3-as korszerűsítése felé tett lépéseket.

A lap úgy tudja, hogy az érintett szakaszon mindössze öt napja helyeztek el egy új, még használaton kívül lévő váltót. Ez a későbbiekben egy leágazáshoz vezetne a depóba haladó szerelvényeknek. Az utasokkal teli szerelvények egyenesen haladnak tovább. A moszkvai metró munkatársainak névtelen nyilatkozataira hivatkozva a Lifenews.ru szerint

a folyamatos vibráció mozdíthatta ki helyzetéből a rosszul rögzített, használaton kívüli váltót

Igaz, a Youtube-ra felkerült felvételek ennek ellentmondanak, ugyanis nem sokkal a baleset előtt már füst lepte el a vagonokat.

A város tömegközlekedéséért polgármester-helyettesként felelős Makszim Likszutov korábban közölte, hogy a szakaszt a megfelelő időben ellenőrizték, technikailag megfelelő állapotban volt. (Moszkvában a metróhálózat csak a vonalak egyirányú hosszát számítva több mint 300 kilométert tesz ki, naponta 8-9 millió utast szállítanak a 12 milliós fővárosban.) Az azonban nem derült ki szavaiból, hogy ezt a vizsgálatot az új váltó beépítése után is levégezték-e.

„Felrepültem a levegőbe. A padlón vér folyt, sokak feje megsérült, vagy eltört a kezük. Pánik tört ki” – mondta a Russia Todaynak egy fiatal férfi, aki a szerelvény második kocsijában utazott. A legsúlyosabb károkat az első kocsi szenvedte. A fiatalember szerint miután a metró megállt, egy villanást láttak, majd sűrű füst öntötte el az alagutat. Akik ki tudtak szállni, találtak egy ajtót az alagút falában, amely egy másik járathoz vezetett, ahol épp munkások dolgoztak. Ők kezdtek el segíteni aztán a sérülteknek.

Hetvennel robogott a szerelvény

A főváros vezetése nyilvános,átlátható megvitatását ígéri annak, miképp lehetne biztonságosabbá tenni a moszkvai metrót, amelyet néhányhónapja Szergej Szobjanyin polgármester a világ legmegbízhatóbb metrójának nevezett.

Az legfrissebb hírek szerint a szerelvény hetven kilométeres sebességgel haladt a szakaszon, ahol két nappal ezelőtt 60-as sebességkorlátozást vezettek be, épp a vágányok állapotára hivatkozva – írták a Nastransport.ru fórumán.

A helyszínen hatvanhat busszal evakuáltak összesen 1150 embert. A sérülteket negyven  mentőautó, illetve nyolc helikopter szállította kórházba. A Szlvajanszkij bulvar megállóból ötven embert menekítettek ki, a Park Pobediről pedig kétszázat.

A baleset helyszínétől, a Szlavjanszkij bulvártól taxik és autóbuszok ingyen szállítják az utasokat. Alig hat óra alatt 200 ezer utast szállítottak a metrópótló járatok a baleset helyszíne és a belváros között. Szlavjanszkij bulvar metrómegálló mellett a központba vezető Kutuzov sugárúton és a város külső körgyűrűjétől induló, Minszkbe vezető úton hatalmas közlekedési dugó keletkezett. A forgalmat a metró balesetben érintett szakaszán az előrejelzések szerint legkorábban szerda este indíthatják el.

Máskor is volt már gond

A baleset által érintett, a köznyelvben a térképen használt jelzés miatt csak sötétkéknek nevezett vonalon már korábban is felmerültek problémák: idén márciusban a vonal túlsó, keleti végén  leállt a közlekedés, mert egy felszíni munka közben eltört egy vízvezetékcső és elárasztotta vízzel az egyik alagútszakaszt. A metró egyik munkatársa a balesetben életét vesztette, 600 utast evakuálni kellett – emlékeztetett a Ria Novosztyi. Két éve pedig egy magasfeszültségű vezeték gyulladt ki két belvárosi metrómegálló között, a sűrű füst miatt 4500 embert kellett kimenekíteni, ötvenen füstmérgezés miatt kerültek kórházba.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport