Virgil
0 °C
3 °C

Ingyenes tömegközlekedés Prágában?

2014.08.28. 10:22
Dübörög az önkormányzati választás Csehországban is, több választási szövetség és párt is ingyen tömegközlekedést ígér Prágában, Pilzenben, Mostban, Litvinovban és Bruntálban.

Nem teljesen légből kapott ötletről van szó, hiszen az észtországi Tallin példáján felbuzdulva, kísérletképp 2011-ben Frýdek-Místekben is bevezették a díjmentes tömegközlekedést. Három évvel később már ez a morva település a hivatkozási alap, ahol pont a néhány nappal ezelőtt bővítették az ingyenes városi közlekedés projektjét.

A hivatalos adatok szerint, egy évvel a projekt bevezetése előtt, 3,8 millió ember utazott tömegközlekedési eszközökön, addig tavaly ez a szám már két millióval több ember használta. Szeptember 1-től az akció tovább bővül és immár Frýdek-Místek körüli 17 kisebb településre is ingyenes lesz az utazás.

Az Egerhez (57 ezer) és Sopronhoz (60 ezer) hasonló lakosságszámú, 58 ezres város szociáldemokrata polgármestere, Michal Pobucký (ČSSD) az IHNED.cz hírportálnak elmondta, hogy az ingyenes városi tömegközlekedés éves szinten kevesebb, mint 10 millió cseh koronába kerül (cca. 100 millió forint).

A helyi ellenzék ugyanakkor éppen az ingyenes tömegközlekedésre fordított milliós kiadások miatt kritizálja a városvezetést. Petr Konůpka, a Polgári Demokrata Párt (ODS) szerint az ingyenes városi közlekedés értelmetlen és igazságtalan kiadásokkal jár.

Prágában az ellenzék ingyenes tömegközlekedéssel kampányol

A működési költségek csökkentéséből, a büntetések behajtásából és új járművek beszerzése helyett a meglévő kocsipark felújításából szeretné pótolni azt a mintegy 4,2 milliárd cseh korona (cca. 50 milliárd forint) kiesést a Patrióta Párt - Prágai Választás, illetve a Prágai Megoldás Mozgalom - választási győzelme esetén.

A politikai tömörülések szakértői szerint a cseh főváros tömegközlekedésének ingyenessé tétele hihetetlen módon felgyorsítaná a városi közlekedést a központban, a gépjárműhasználat akár húsz százalékkal is csökkenhet.

A Prágai Megoldás Mozgalom szerint a munkájukat vesztett ellenőrök a jövőben ugyanúgy járnák a tömegközlekedési járműveket és ha az utasok számára kellemetlen utastársra akadnak, értesíthetik a városi rendőrséget (polgárőröket).

A jelenlegi prágai városvezetés másik kihívója a függetleneket, zöldeket és néppártiakat összefogó ún. Hármaskoalíció, amely ha nem is teljesen ingyenes, de olcsóbb tömegközlekedést ígér. A mostani 24 koronás 30 perces és a 32 koronás 90 perces jegyárak helyett egységesen 10 koronás napijegy vezetne be.

Prága jelenleg a liberális-konzervatív TOP09 párt irányítja, ők adják a főpolgármestert is. A legutolsó nyári közvélemény-kutatások alapján ez a párt a legvalószínűbb befutó az őszi önkormányzati választásokon. Szerintük a tömegközlekedésért, mint minden más szolgáltatásért, fizetni kell. Egyébként Prágában 2011-től ingyenes a tömegközlekedés korhatárát gyerekek esetében 10-ről 15 évre emelték, nyugdíjasok esetében pedig 70-ről 65 évre csökkentették.

Elég csak kampányolni?

Csehország negyedik legnagyobb városában szintén kampánytéma lett az ingyenes tömegközlekedés. Jelenleg a városi önkormányzat több, min 800 millió koronával támogatja a helyi tömegközlekedést, amely ha ingyenessé válna, 120 millióval több támogatást igényelne.

Az ingyenes közlekedést támogató pilzeni Közérdek Mozgalom vezetője Dita Portová szerint az átállás egyszeri politikai döntést igényel. "El kell döntenünk, hogy az embereknek adjuk a pénzt, vagy odadobjuk a lobbistáknak, fejlesztőknek és a keresztapáknak, hogy szétlopjanak mindent."

Prágán és Pilzenen kívül Most, Bruntál és Litvinov városokban meghatározó téma a tömegközlekedés ingyenessé tétele. A morvaországi Valašské Meziříčíben a jelenlegi városvezetés már tárgyal az ingyenes tömegközlekedés bevezetéséről. Igaz, ez utóbbi városban nemcsak a kampány hevületében merült fel a kérdés.

Tavaly, több rövidebb időszakban tesztelték az ingyenes tömegközlekedés városi forgalomra kifejtett hatását. Más cseh városokban szintén ezt az utat járják: České Budějovicében az első iskola napon utazhatnak ingyen a diákok, Ostravában szmogriadó idején nem kellett a jegyért fizetni, igaz, itt nem csökkent jelentősen az autósforgalom.