Máté, Mirella
5 °C
20 °C
Index - In English In English Eng

Germanwings: gyorsított is a másodpilóta, amikor zuhanni kezdett a géppel

2015.04.03. 11:54 Módosítva: 2015.04.03. 15:25

A légi baleseteket vizsgáló francia hivatal (BEA) bejelentése szerint a második fekete doboz adatainak első értékelése is arra mutat, hogy a Germanwings másodpilótája szándékosan vezette a hegynek a repülőgépet március 24-én, írja az MTI.

A hivatal közleménye szerint Andreas Lubitz miután beprogramozta a robotpilótát, hogy süllyedjen 30 méteres (100 láb) magasságig, többször is módosította a beállításokat, hogy növelje a süllyedő gép sebességet. Mindez megerősíti azt, hogy szándékosan vezethette az Alpoknak a repülőgépet a fedélzetén 149 utassal.

A Le Figaro grafikája a katasztrófa után közvetlenül készült. Jól mutatja az időpontokat, a gép magasságát (kék vonal) és a gép sebességét (piros vonal).
A Le Figaro grafikája a katasztrófa után közvetlenül készült. Jól mutatja az időpontokat, a gép magasságát (kék vonal) és a gép sebességét (piros vonal).

Az Alpokban lezuhant Germanwings-gép második fekete dobozának adatokat tartalmazó részét csütörtökön találta meg egy csendőrnő a szerencsétlenség helyszínén, a földbe süllyedve. 

A második fekete dobozban olyan technikai információk vannak, amik elengedhetetlenek ahhoz, hogy tisztán lássák a nyomozók, hogy valójában mi történt. A fekete doboz több mint 500 adatot rögzített a szerencsétlenül járt gépről, köztük a magasságot, a sebességet, az irányt, a hajtóművek adatait. Az eszköz rögzítette azt is, mikor kapcsolták ki- vagy be a gép egyes rendszereit, köztük a robotpilótát.   

Az adatokat rögzítő chipet egy kb. 4,5 kilós, cipődoboz nagyságú, páncélozott fémdoboz rejti, amelynek hatalmas igénybevételt kell kibírnia, akkorát, mintha 750 kilométer per órával vágódna egy betonfalhoz. A fekete doboz jeleket küld a gép GPS-koordinátáiról, így baleset esetén ez alapján lehet megtalálni a roncsokat.  

Az első fekete dobozt már pár órával a lezuhanás után megtalálták a gép roncsaitól nem messze. A rajta lévő hangfelvételek elemzéséből rekonstruálták a történteket, miszerint a másodpilóta, Andreas Lubitz nem engedte vissza a pilótafülkébe a pilótát, aki később próbálta betörni a biztonsági ajtót. A hangfelvételt tartalmazó első dobozra alapozza a francia ügyészség a gyanút, hogy Lubitz szándékosan vitte halálba a gépet.

Az első fekete doboz adatai szerint ez történt percről percre a pilótafülkében:

  • 10:01: A gép felszáll Barcelonában
  • 10:27: A gép eléri a 11 500 méteres repülési magasságot. A pilóta szól Lubitznak, hogy készüljön a landolásra.
  • "Most már mehetsz" - mondta Lubitz a pilótának utalva arra, hogy nyugodtan menjen ki a mosdóba.
  • "Átveheted" - mondta a pilóta Lubitznak, majd otthagyta a fülkét.
  • Ekkor kezdett el süllyedni a gép.
  • 10:32: A légi irányítás próbál kapcsolatot teremteni a géppel, sikertelenül.
  • "Nyisd ki azt a nyavalyás ajtót!" - kiabálja a pilóta társának, miközben megszólalnak a vészjelzők, hangos dörömbölés hallható az ajtón.
  • 10:35: fémtárggyal próbálják betörni az ajtót. A háttérben már lehet hallani az utasok sikítozását.
  • Egy perccel később egy másik vészjelző is bekapcsol, a pilóta még mindig próbálja kinyittatni az ajtót a kollégájával.
  • Az Alpok felé haladva Lubitznak csak a lélegzését lehet hallani, ami arra utal, hogy végig tudatánál volt. Feltehetően a légzőmaszk is rajta volt.
  • 10:40: A gép nekicsapódik a szikláknak.

Öt orvosa volt Lubitznak

A nyomozók szerint Lubitz a katasztrófa előtt nem sokkal öngyilkossági lehetőségekről, és az Airbus pilótakabin-ajtajának zárjáról böngészett oldalakat az interneten. A Spiegel szerint a német ügyészség legalább öt olyan orvosi praxisnál folytatott vizsgálatot, ahol a másodpilóta, Andreas Lubitz az utóbbi időben megfordult.

Lubitz több neurológust és pszichiátert is felkeresett. Egy nyomozó a lapnak azt mondta: gyanúsan sok orvos ez ahhoz képest, hogy egy 27 éves fiatalemberről van szó. Az ügyészség szerint Lubitz meg akart gyógyulni, de azért mehetett mindig másik orvoshoz, nehogy valakinek teljes képe legyen depressziójáról és más betegségeiről. Lubitz olyan erős antidepresszánsokat szedhetett, amivel autót sem vezethetett volna, és pszichoszomatikus eredetű látásproblémái is lehettek egy 2014 végén történt autóbaleset miatt.  

Nyomozás indulhat a Lufthansa ellen?

A repülőgép-katasztrófa miatt nyomozás indulhat a Germanwings anyavállalata, a Lufthansa ellen, legalábbis jelenleg ennek lehetőségét vizsgálja a francia igazságszolgáltatás, írja a német Focus. A lap szerint Németországban erre nincs lehetőség, de a francia jog ezt a lehetőséget nem zárja ki. A katasztrófát vizsgáló marseille-i ügyész, Bruce Robin azt mondta: Erre biztosan sor fog kerülni.