Lázár, Olimpia
-2 °C
3 °C

Hosszan zuhant a gép, mielőtt szétesett

K  AP20151102060
2015.11.03. 06:49
Furcsa hangok hallhatók a szombaton lezuhant orosz repülőgép feketedobozának hangfelvételén. Egy műhold fényvillanást érzékelt a tragédia helyszínén a Sínai-félsziget felett. Egyelőre nem tudni, hogy mi volt a 224 ember életét követelő tragédia oka, a műszaki hiba a valószínűbb, de a merényletet sem lehet kizárni.

Vagy műszaki hiba okozta szombaton az orosz repülőgép egyiptomi katasztrófáját, vagy nem. Bár az előbbi tűnik esélyesebbnek, egyelőre nem vetették el a másik lehetőséget sem.

Egyelőre a következőket tudni:

  • A gép a levegőben esett darabokra.
  • A feketedobozok adatai egyelőre nem utalnak merényletre.
  • Az Iszlám Állam magára vállalta az akciót, de valószínűleg blöfföl.

Hétfőn még csak a Kogalimavia vitatta, hogy a fedélzetén 224 emberrel lezuhant Airbus A321-es gépének tragédiáját műszaki hiba okozta volna, később az amerikai Stratfor elemző cég is inkább „külső hatásra”, sőt, az orosz légitársaság megfogalmazásánál konkrétabban, robbanóanyagra gyanakodott.

Hivatalosan nem nevezték meg a balesetet vizsgáló egyiptomi és orosz szakértők az okokat. Egyelőre csak annyi biztos, hogy a Sarm-es-sejkből Szentpétervárra tartó gép 23 perccel a felszállás után, a Sínai-félsziget felett, még a levegőben darabokra esett.

A feketedobozok első elemzésekor kinyert adatok nem támasztják alá a Kogalimavia gyanúját. (A cég a 2012-es átfazonírozás óta Metrojet néven futtatja gépeit.) Az első jelek nem utaltak külső behatásra, de

a feketedoboz felvételén furcsa zaj hallható

értesült az Interfax. A pilóták azonban nem teszik szóvá, beszélgetésük a földi irányítással szokványos repülésre jellemző. Vészjelzést egyszer sem adtak le.

Előbb zuhant, aztán szétesett?

Újabb kérdéseket vethet fel a Wall Street Journal értesülése, amely szerint a 9500 méteren utazó gép csak 4500 méteren esett darabjaira. Ha igaz a vizsgálatot végző bizottság egyiptomi tagjaitól származó értesülés, az azt jelenti, hogy a géptest elöregedéséről szóló verzió további magyarázatra szorul. A szakértők szerint viszont kizárható, hogy a pilóta hibázott volna.

A gép farokrészének állapota tűnik továbbra is a legkritikusabbnak. Ez az, ami 2001-ben már megsérült, mielőtt a gép az orosz céghez került volna. Az interneten fellelhető fényképeken többen kiszúrták, hogy a gép jobb oldalán a farrésznél furcsa sötét, kormos folt látható az utóbbi négy öt hónapban, míg a korábbi fotókon nem. 

Szakértők szerint a képekből nem lehet messzemenő következtetést levonni. Nem annyira a folt tűnik aggasztónak, mint inkább a vezérsíkon látható repedés. A képen a vezérsíkon, pont az összeillesztésnél látható valamilyen sérülés, az álló és mozgó rész összeillesztésénél.

Ha ez szombaton is rajta volt a gépen, akkor azt észre kellett volna venni a felszállás előtti átvizsgáláson, amin minden gépnek át kell esnie. Ha a földi kiszolgálók gyanús dolgot találnak, akkor nem engedik felszállni a gépet.

Ilyen rakétája az Iszlám Államnak nincs

Bár az Iszlám Állam (IS) magára vállalta a merényletet, az orosz légierő szíriai beavatkozására hivatkozva, nem valószínű, hogy a terrorszervezetnek alkalmas fegyvere volna arra, hogy egy gépet több mint kilenc kilométeres magasságban megsemmisítsen. A feltételezést visszautasította az egyiptomi elnök is. A BBC-nek nyilatkozó Abdel Fattah esz-Szíszí szerint az IS propagandája minden alapot nélkülöz, a Sínai-félszigetet az egyiptomi erők teljességgel ellenőrzik.

Van még bőven rizikós gép

A műszaki hiba gyanúját erősíti az is, hogy a 18 éves repülőgép 2001-ben a farokrészén súlyosan megsérült egy kairói landoláskor. A gép ezután még kétszer cserélt gazdát, mielőtt a mindössze nyolc gépet futtató Kogalimaviához került. A cég elismerte a sérülés tényét, de szerinte a javítás kifogástalanul sikerült, a géptest összeillesztése nem fáradt el, a terhelést megfelelően bírta.

A cég egyik volt munkatársa szerint azonban nemcsak a gép előtörténete miatt valószínűbb a műszaki hiba, mint a merénylet, hanem azért is, mert a társaság állományának többi repülője is hagy kívánnivalót maga után. A cégnek – ellentétben saját állításával – komoly tartozásai voltak, elmaradást halmozott fel a munkatársakkal szemben is. Van, aki augusztus óta nem kapott fizetést. Az utaskísérők átlagos havi bére 60 ezer rubel (1 rubel kb. 4 forint.)

A Moszkovszkij Komszomolecnek nyilatkozva a volt utaskísérő külön kitért a tragikus véget ért gépre is. A névtelenül megszólaló nő szerint a dolgozók imádkoztak, ha ezzel a repülővel kellett menniük. A gondok látványosan négy hónapja kezdődtek. „Hol a hidraulikával volt gond, hol valami cső csöpögött. Nyáron a magunk között Juliának nevezett gép technikai okok miatt vissza is fordult Domogyedovóra” – emlékezett vissza a stewardess. Sokáig keringtek, többen már írták az sms-eket a hozzátartozóknak. 

Felvillanást látott egy műhold

Az ABC információi szerint a gép megsemmisülésének pillanatában egy műhold egy fényes felvillanást érzékelt, de nem biztos, hogy ez kapcsolatban áll a repülőgéppel. Ha mégis a gépről jött, akkor az robbanást jelenthet, ám még ekkor sem egyértelmű, hogy a gép merénylet vagy műszaki hiba áldozata lett. A Pentagon szerint a fénynek és a repülőgépnek nincsen közük egymáshoz.