Valér
-1 °C
9 °C
Index - In English In English Eng

Panama-iratok: cenzorok hada dolgozik azon, hogy a kínaiak ne tudjanak róla

2016.04.05. 09:57 Módosítva: 2016.04.05. 13:14

A vasárnap nyilvánosságra került Panama-iratok között a kínai elnök Hszi Csin-ping családjához köthető cégek is szerepeltek, így sógorának Teng Csia-kujnak például két vállalatát is kezelték a Mossack Fonseca ügyvédi irodában.

A kínaiak mit sem tudnak a botrányról

De az ügyfelek között szerepel a volt miniszterelnök, Li Peng lánya, népfront volt országos elnökének, Csia Csin-lingnek az unokája, valamint az éppen korrupciós ügyek miatt életfogytig tartó börtönbüntetését töltő volt csungkingi párttitkárhoz, Po Hszi-lajhoz köthető személy is. A BBC a jelenlegi politikai csúcsvezetés további két tagjának, Csang Kao-linek és Liu Jün-sannak rokonait is azonosította a panamai listán szereplő nevek között.

Mindez azért különösen érdekes, hiszen Hszi Csin-ping azzal az ígérettel került hatalomra, hogy megtisztítja a korrupciótól az országot:

Mindezek után nem meglepő, hogy a kínai állami médiában egyáltalán nem, vagy csak alig esik szó a kiszivárgott dokumentumokról, a neten pedig cenzorok hada dolgozik azon, hogy a kínai vezetők érintettségéről szóló híreket, mikroblog bejegyzéseket eltüntesse. Ezekből már több százat töröltek, de még mindig vannak elérhetőek közöttük, írja az MTI.

Ugyanakkor az angol nyelvű kínai napilap, a Global Times a nyugati médiát cinkossággal vádolja a leleplezésekben, és azt állítja, hogy egy befolyásos hatalom, feltehetően Amerika áll az offshore-botrányt kirobbantó kiszivárogtatás mögött - ugyanakkor természetesen a kínai érintettségről nem ejt szót. Egyes lapokban Putyin és Cameron érintettsége ugyan szóba kerül, és a hongkongi South China Morning Post ír Jackie Chan hat offshore vállalatáról is, de hozzáteszik, hogy nincs bizonyíték arra, hogy ezeket a cégeket szabálytalan ügyletekhez alapították volna.

Bezzeg Ukrajnában vizsgálják Porosenkó ügyeit

Az ukrán pénzügyi felügyelet ellenőrzi, valóban vannak-e offshore vállalatai Petro Porosenko elnöknek. Ugyanakkor hétfőn az ukrán főügyészség közölte, hogy "nem lát bűncselekményt" az államfő tevékenységében.

Mint ismert, az ukrán államfő neve is szerepel az offshore cégekről és tulajdonosaikról a Mossack Fonseca panamai ügyvédi irodából kiszivárgott listán. Porosenko egyik pénzügyi tanácsadója elmondta, hogy az úgynevezett vak bizalmi szerződést a Roshen édesipari vállalat irányításáról csak idén január 14-én kötötte meg a 2014 júniusa óta hivatalban lévő elnök. Makar Paszenyuk, az ICU befektetési vállalat ügyvezető igazgatója újságíróknak elmondta, hogy a szerződés egyik aláíró fele Porosenkónak a brit Virgin-szigeteken bejegyzett cége volt, a Prime Asset Partners Limited. A vállalatot az ukrán elnök 2014 augusztusában jegyeztette be a Mossack Fonseca ügyvédi irodával. A cégnek a kiszivárgott iratok alapján Porosenko az egyetlen tulajdonosa. Állítólag arra a célra hozta létre, hogy azon keresztül értékesítse a Roshen vállalatot.

Jogászok magyarázata szerint a vak bizalmi megállapodás azt jelenti, hogy az államfő tulajdonosként átadta a vállalat irányításának jogát olyannak, akiben megbízik, és a továbbiakban semmiféle beleszólása nincs a cégnél hozott döntésekbe.

Marine Le Pen körei is feltűntek a listán

A Le Monde szerint a francia Nemzeti Front elnökéhez köthető körök is szerepelnek a Panama-iratokban. A lap azt írja, hogy egy szofisztikált offshore-rendszer épült ki a francia pártvezető körül, mégpedig Hongkong, Szingapúr, a Brit Virgin-szigetek és Panama között, amelyet arra használtak fel, hogy franciaországi pénzeket vigyenek ki fedőcégek és hamis számlák segítségével, a francia pénzmosás elleni szervek megkerülésének szándékával.

Az iratok közül a lap kiemelte Nicolas Crochet francia könyvvizsgáló és Frédéric Chatillon üzletembert. Utóbbi a Riwal nevű kommunikációs ügynökség vezetője, amely a Nemzeti Front jelöltjeinek végez szolgáltatásokat. A Riwall számlájáról 2012-ben, az elnökválasztást követően Frédéric Chatillon a könyvvizsgáló segítségével 316 ezer eurót vittek ki Franciaországból.

Ekkor épült ki a bonyolult pénzügyi rendszer egy Hongkongban bejegyzett Time Dragon nevű fedőcég megvásárlásával, amelynek anyavállalatát a Mossack Fonseca panamai ügyvédi iroda jegyezte be a Brit Virgin-szigeteken. A hálózatban szerepet kapott a könyvvizsgáló testvérének tulajdonában álló hongkongi vállalkozás is, az Ever Harvest Garments, amely a lap szerint hamis számlákat állított ki Marine Le Pen mozgalmának a 2012-es választásokra létrehozott internetes oldalak kifizetésére, valamint egyéb pénzügyi mozgások fedezésére.

Frédéric Chatillon üzletember már a cikk megjelenése előtt, hétfő este jelezte a sajtónak, hogy az újságírók rendelkezésére bocsátja a dokumentumokat, amelyek szerinte a tranzakciók teljes törvényességét bizonyítják. A Nemzeti Front külön közleményben jelezte, hogy nem érintett a botrányban.

Szlovénia: egy miniszter, öt köztisztviselő, két tiszteletbeli konzul

A Delo nevű szlovén napilap szerint a közép-amerikai adóparadicsomban legalább 78 szlovén állampolgár jegyzett be céget, köztük egy szlovén miniszter, öt köztisztviselő, továbbá két tiszteletbeli konzul és két sportoló. A szlovén média ugyanakkor név szerint csak egyet említ közülük, Dejan Zavec bokszolót. A sportoló egy Ljubljanában öt éve működő ügyvédi tanácsadó cégen keresztül került kapcsolatba a Mossack Fonseca panamai ügyvédi irodával.

A szlovén pénzügyminisztérium közleménye szerint a szlovén adóhivatal 24 millió euró adókötelezettséget állapított meg az elmúlt egy évben adóelkerülés és pénzmosás gyanújával szlovén állampolgárok ellen indított vizsgálatai során.

Oroszország: a Putyin-fóbia bacilusa sokakat megfertőzött

Az orosz főügyészség szóvivője, Alekszandr Kurennoj bejelentette, minden állítólagosan érintett orosz állampolgárt és céget ki fognak vizsgálni, megsértették-e az orosz és a nemzetközi jogot, vagy Oroszországnak a korrupció és a pénzmosás elleni harc elleni küzdelemben vállalt nemzetközi kötelezettségeit.

A Kreml szóvivője, Dmitrij Peszkov szerint sem offshore cégeket birtokolni, sem offsore számlákat használni nem tilos az országban, és az egész kampány csak az orosz elnök lejáratására kitalált hazugság. Peszkov már napokkal azelőtt felkészítette a közvéleményt egy Putyin elleni támadásra, hogy a dokumentumok napvilágra kerültek volna. A szóvívő szerint a "Putyin-fóbia bacilusa" sokakat "megfertőzött" Nyugaton, és a nemzetközi sajtó annak ellenére támadja az elnököt, hogy róla a dokumentumokban szó sem esik, nem úgy mint más országok államfőiről és kormányairól.

German Gref, az orosz Szberbank vezérigazgatója azt mondta, a nyilvánosságra került információk átpolitizáltak, azokból alapos vizsgálat nélkül nem szabad messzemenő következtetéseket levonni.