Kálmán, Ede
8 °C
22 °C
Index - In English In English Eng

Eredmények

Karácsony Gergely

Ellenzéki Összefogás
50.02%

Tarlós István

FIDESZ-KDNP
44.93%

Green Travel-csőd: A biztosító türelmet kér, még nincs meg az utaslista

2017.07.03. 09:20 Módosítva: 2017.07.03. 15:48
  • Vasárnap jelentett csődöt a Green Travelként ismert Green Holidays utazási iroda.
  • Az ankarai nagykövet szerint 180-an rekedtek kint, de az iroda biztosítója, az uniqa szerint sokkal többen jártak pórul.
  • A tisztán látást nehezíti, hogy a biztosító nem kapott még utaslistát.
  • A legtöbbeknek szerdáig szól az utazás, a biztosító ígéri, hogy mindenkit hazahoz, addig mindenkinek saját maga kell fizetnie a szállását. Ezt a biztosító majd megtéríti.
  • Az utasok arra panaszkodnak, hogy kevés az információ, hiányos a tájékoztatás.

Kiss Gábor ankarai magyar nagykövet szerint sikerült mindenkinek szállást találni azok közül, akik a korábban Green Travelként ismert Green holidays utazási iroda csődje miatt szállás nélkül maradtak a törökországi Antalyában.

A mintegy 180 emberből álló magyar csoportot két megbízható, színvonalas helyen sikerült elhelyezni. Vannak, akik ma reggel már elhagyták a szállodát és útban vannak a repülőtérre, hogy hazamenjenek. A nagykövet mindenkinek azt ajánlja, hogy vegyék fel a kapcsolatot az Uniqa biztosítóval, akiknek pedig utasbiztosításuk is van, azok is kezdjék el az ügyintézést. A szükséges intézkedéseket ugyanis a csődbe ment társaság helyett a biztosító teszi meg.

Az Uniqa biztosító lakossági és kárrendezési területért felelős vezetője, Vereczki András ugyanakkor ennél jóval több pórul járt magyarról beszélt, amikor bejelentette, hogy megkezdődött az utazási iroda Törökországban rekedt utasainak kártalanítása. Közlése szerint

közel ezer utast érint jelen pillanatban a Green Holidays csődje, az utasok 99 százaléka Törökországban tartózkodik. Annak a 370 utasnak a helyzete a legnehezebb, akik szombaton és vasárnap utaztak el, nekik csak az ideiglenes elhelyezésük megoldott.

Ezen kívül vannak további károsultak is, akiknek befizetett útjuk van az irodánál, de még nem utaztak el.

Vereczki szerint az Uniqa folyamatosan egyeztet a Green Holidays Kft.-vel, a kint rekedt magyaroknak azt ajánlotta, hogy fogadják el az utazásszervező által kínált hazautazási lehetőséget.

Kaptak szállást, ha tudtak érte fizetni

Felhívásunkra olvasóink a nagykövet beszámolójánál kevésbé optimista történeteket írtak meg. Brigitta és férje például egy 10 hónapos és egy 5 éves gyerekkel vannak kint egyedüli magyarként egy hotelben, de 1 órán belül kirakják őket az utcára, mert a Green Travel az utolsó két napot nem fizette ki a szállodának. Mint írja, "nincs transzferünk, és azt se tudom, van-e repjegyünk haza".

Margit az Indexnek elmondta, hogy a húga kint rekedt Antalyában, aki a teljes tanácstalanságról számolt be neki hétfőn reggel, mert miközben a külügytől azt a tájékoztatást kapták, hogy nyugodjanak meg, a konzulátus intézkedik, a nagykövetség valójában nem sokat tesz. Voltak, akiket átvittek egy másik városba és kiraktak egy szálloda előtt, hogy ott várják már őket, amikor viszont bementek, senki semmit nem tudott arról, hogy őket el kellene szállásolniuk.

András azt írta szerkesztőségüknek, hogy ők Sideben voltak, vasárnap érkeztek, de már úton vannak haza. Mint írja,

a hír igaz, mindenkit sikerült elszállásolni, annyi pontosítással, hogy nekem a családomra 4 főre éjszakánként 125€ ki kellett fizetni, minimum 2 éjszakára! Aki nem fizetett, megkérték, hogy hagyja el a szállodát. Így azért egy kicsit más a hír igazságtartalma!

Egy másik, szintén Side városában lévő olvasónk, Kitti szerint nagyjából 70-en érkeztek vasárnap, napközben a szálloda aulájában várták, hogy megérkezzen valaki a nagykövetségről. Este 11-kor érkezett egy hölgy, és arról állapodott meg a szálloda igazgatójával, hogy "az egy hét helyett, elég két napot kifizetni mindenkinek "nyomott áron", hogy maradhassunk a szállodában, persze saját zsebből. A felháborító az volt, hogy ekkor már elmúlt éjfél és azt a napot is ki kellett fizetnünk, amit az aulában töltöttünk étel, ital és mosdási lehetőség nélkül. Ennyit sikerült a magyar konzulátusnak tenni, és ezt is nagylelkű segítségként tálalták, amire persze mindenki dühösen és csalódottan reagált".

Zsuzsanna az MTI-nek mondta el, hogy 65-en vannak egy antalyai szállodában, de sokaknál nincs készpénz, így a napi ellátásukat sem tudják fizetni. Akik nem tudták kifizetni két napra a szállásukat, azoknak kedden délben el kell hagyniuk a szállodát, volt már olyan utas, akit ki is raktak az utcáról. Nincs információjuk a visszaútról sem, így azt sem tudják, hogy van-e repülőjegyük.

Ha ön is kint rekedt, és elmondaná, mi történt, milyen tájékoztatást kap, kérjük írjon az ugyelet@mail.index.hu címre!

500 milliós biztosíték van

A Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) információi szerint 500 millió forintos vagyoni biztosítékkal rendelkezett a fizetésképtelenné vált Green Holidays utazási iroda, de azt még nem lehet tudni, hogy ez a pénz elég lesz-e a kártalanításra.

A szövetség utasbiztosítási tagozatának elnöke szerint a vagyoni biztosíték kizárólag három célra használható fel: 

  • az utasok hazahozatalára,
  • a kényszerű kint tartózkodás finanszírozására
  • és a befizetett részvételi díjak visszatérítésére,

más ebből nem finanszírozható.

A Green Holidays honlapján vasárnap este azt közölte, hogy a társaság vagyoni biztosítékát az Uniqa Biztosító Zrt. szolgáltatja. A szükséges intézkedéseket a társaság helyett a biztosító teszi meg. A kárenyhítés módjáról a biztosító dönt. A társaság kötelezettségeinek teljesítéséhez szükséges intézkedésekről - a vagyoni biztosíték terhére - a kormányhivatal intézkedik a biztosítóval együttműködve. 

Az Uniqa tájékoztatása szerint a kárrendezés elindulásához szükséges határozatot a kormányhivatal kiadta. Ugyanakkor már a határozat megjelenése előtt is próbáltak segíteni, az utasok átvételéről a Neckermann irodával is egyeztettek. Vereczki szerint a kárrendezés első része a külföldön lévő utasok hazahozatala, több légitársaság válaszára még várnak.

Még nincs meg az utaslista

Az Uniqa szerda délután azt közölte, hogy az érintett károsult utasok jelentős része szerdán érkezne haza. "Esetükben az ésszerű, hogy

szerdáig megszervezzük a hazajutásukat, így az addig kint töltött időre vonatkozó szállásköltség egyéni kifizetése terheli őket, amit a biztosító majd visszafizet.

A hazautazás pontos részleteiről kedden adnak részletes tájékoztatást adni a honlapjukon keresztül. Ehhez még szükséges a részletes az utazás szervezőitől az utaslista, amely egyelőre még nem áll a biztosító rendelkezésére.

Mint ismert, a Green Holidays Kft. vasárnap kora este jelentett fizetésképtelenséget. A társaság szervezésében délelőtt még elindult egy magyar csoport Budapestről charterjárattal a törökországi Antalyába, de lefoglalt szálláshelyükre már nem jutottak el.

Az utasok igényeiket közvetlenül a biztosítóval szemben érvényesíthetik, amelyet az info@uniqa.hu címen jelenthetnek be.

A kormány a helyszínen segít, itthon vizsgálódik

A Külgazdasági és Külügyminisztérium hétfő délután közölte, hogy teljes mértékben együtt érez minden kint rekedt utassal. Ezért sietett azonnali hatállyal a helyszínre a KKM négy törökországi munkatársa. "Több esetben az ő közbenjárásuknak volt köszönhető, hogy az érintettek enni-inni kaptak, vagy hogy nem kellett azonnal elhagyniuk a hotelt. Olyanra is volt példa, hogy a konzul jelentős kedvezményt tudott kiharcolni az érintetteknek azért, hogy legyen hol aludniuk, mivel az utazási iroda nem egyenlítette ki a szállás költségét" - írta a minisztérium.

A konzuli segítségnyújtás és védelem jogi keretein belül nincs lehetőség a hazautazás és szállás költségeinek átvállalására, azok megszervezésére, mivel ez a biztosító felelőssége - tette hozzá a KKM.

Keszthelyi Nikoletta, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára szerint hatósági eljárás indult azzal kapcsolatban, hogy minél előbb kiderüljön, hogy megtévesztő módon járt-e el az utazási iroda az utasaival szemben. A kormányhivatal munkatársai hétfő reggel vizsgálatot tartottak az utazási iroda székhelyén.

Arról, hogy Green Holidays Kft. mostani csődje nem szerencsétlen véletlenek összjátéka lehetett, ebben a cikkünkben írunk részletesen.

Olcsóbban telefonálhatnak

Magyar Telekom szeretné megkönnyíteni a Törökországban nehéz helyzetbe került magyarok kommunikációját, kapcsolattartását a hozzátartozókkal, ezért az érintett ügyfelek júliusi törökországi indított és fogadott roaming hanghívásainak költségeiből 100 percet jóváírnak - közölte a Magyar Telekom.

"Havidíjas ügyfeleinknél már a júliusi számlában érvényesülni fog a kedvezmény, Domino feltöltőkártyás ügyfeleink esetében utólagos egyenleg-korrekció formájában történik. A korrekciót kizárólag azon ügyfeleink részére tudjuk biztosítani, akik legkésőbb 2017. július 10-ig a +36-1-265-9200 telefonszámon jelzik igényüket (a 0-s gomb megnyomását követően). A megadott telefonszám hétköznap 8 és 17 óra között hívható." - írta a cég.