Ödön
1 °C
11 °C

Fellázadt és összefogott az ország egy sebességhatár megváltoztatása miatt

shutterstock 1012236562
2018.06.30. 08:27
Megelégelte a francia miniszterelnök a közúti halálos balesetek számát, így népszerűtlen lépésre szánta el magát: júliustól lassabb haladásra kényszeríti az autósokat a francia közutakon. Elsöprő a tiltakozás a döntés ellen, saját belügyminisztere sem támogatja. Macron elnök pár ígérettel próbálja oldani a feszültséget.

Eddigi legvitatottabb és legelutasítottabb döntését hozta meg a francia kormányfő az idén januárban. Nem a munkaügyi átalakításokkal, a nyugdíj-korhatárral, a vasúti reformmal vagy egyéb, nagy rendszereket érintő újítással kapcsolatos az újítás. Még csak nem is a migrációs válságról szól van szó.

Edouard Philippe az év elején csupán egy közlekedésbiztonsági csomagot jelentett be, mivel megelégelte a halálos balesetek magas számát a francia utakon. A 18 elemből álló tervezet egyik eleme azonban régen látott közéleti vitát váltott ki Franciaországban, és hónapok óta tartó - párthovatartozást is simán átívelő - tiltakozáshullámot indított el: a kormány ugyanis eszerint

júliustól 90 km/óráról 80 km/órára csökkenti a maximális sebességhatárt a francia utakon.

A korlátozás minden lakott területen kívüli főútvonalon érvényes, amelyeknél a haladási irányokat nem választja el semmilyen fizikai akadály (korlát, fal). Tehát az autópályákon marad a 130 km/órás határ, de a francia főútvonal-hálózat túlnyomó részén, 400 ezer kilométeren július 1-től már csak maximum 80-nal lehet hajtani. A kormányfő azt is kihangsúlyozta, hogy nincs átmeneti időszak, a rendőrség rögtön bünteti a gyorshajtókat.

Néha a népszerű, de rossz döntés, illetve a népszerűtlen, de jó döntés között kell választani. Kész vagyok vállalni a népszerűtlenséget.

Edouard Philippe ezekkel a mondatokkal jelezte, hogy hajthatatlan a kérdésben, és nem fog meghátrálni, mivel a 80-as korlátozással évente 300-400 életet menthet meg. A statisztikák szerint az utóbbi években ugyanis egyre csak nőtt a halálos balesetek száma. 2013-ban 3427-en haltak meg az utakon a Le Monde összesítése szerint, majd egyre csak nőtt a halálos balesetek száma, 2017-ben 3684-re (és ez még valamivel kevesebb, mint a 2016-os adat).

A táblák sztrájkja, a belügyminiszter hallgatása

A kormányfő tehát fel volt készülve a nagy tiltakozásra, de arra valószínűleg ő sem számított, hogy a közhangulat annyira ellene fordul, hogy a saját belügyminisztere sem mer majd kiállni mellette. Január óta ugyanis egyre több és látványosabb jele lett a franciák ellenállásának, amely még a politikai árkokat is betemette.

Magyarországon is be kéne vezetni a 80 km/órás korlátozást?

  • 8172
    Ne, még csak az kéne! Nem ettől csökken a balesetek száma
  • 1951
    Igen, itthon is lassabban kéne hajtani. Ha eggyel kevesebb a halálos baleset, már megérte!
  • 1834
    Ki tudja, várjuk meg, mit érnek el ezzel a franciák.

1. Jobb- és baloldali képviselők közösen nyújtottak be módosító javaslatot, amely beleszólást engedne a megyei vezetésnek, alkalmazzák-e a korlátozást. "A kormány semmibe veszi a vidéket, ahol igenis nagyok a távolságok, és számít a 10 km/óra" - hangzott az indoklás, de elvetették végül a javaslatot.

2. A Franciaország közepén fekvő Creuse megye tanácselnöke nyilatkozatban jelezte, hogy megtagadja a 80-as táblák kihelyezését az utakon, ez lesz "a táblák sztrájkja". Országosan 11 ezer táblát kell kihelyezni, ez a jogszabály szerint a megyék kötelessége, és a számítások szerint minden akár 12 millió euróba is kerülhet összesen.

3. Megalakult egy szervezet is, a 40 Millions d'Automobilistes (40 millió autós), amely egyre látványosabb akciókkal kezdte támadni a tervezetet. Legutóbb például elkezdték megrongálni és áthúzott 80-as táblákkal leragasztgatni a traffipaxokat.

Eközben a kormány és a hozzá közel álló szervezetek folyamatosan azt kommunikálták, mennyire veszélyes a gyorshajtás az utakon. Készítettek egy honlapot is a halálutakról, ahol megyékre lebontva bárki megnézheti, melyik szakaszokon hányan haltak meg az elmúlt években. De hiába. A legfrissebb felmérések szerint a francia lakosság 74 százaléka ellenzi a korlátozást. Köztük a kormánypárti szavazók (LREM-esek) 54 százaléka is károsnak tartja az intézkedést.

Szimbolikus jelenet volt májusban, amikor Gérard Collomb belügyminisztert kérdezték egy nyilvános fórumon a 80-as szabályról, ő pedig zavartan azt mondta, hogy inkább "passzolja a kérdést", vagyis nem állt ki a miniszterelnöke mellett.

Két év múlva felülvizsgálják

A francia miniszterelnök azonban tényleg hajthatatlannak bizonyul.

Csökkenteni a halottak és a sérültek számát a francia utakon, ez a politika igazi lényege

– mondta május végén. Majd június közepén meg is jelent a végrehajtási rendelet a júliusi bevezetésről.

Philippe egy ponton engedett: ígéretet tett, hogy a korlátozás eredményeit 2020. július 1-én megvizsgálják, és jelezte, hogy a kormány "vállalni fogja a felelősséget", ha nem hozza a várt eredményt az intézkedés. A franciák 73 százaléka az említett felmérések szerint ugyanis úgy látja, hogy ez a 80-as szabály nem fogja számottevően csökkenteni a halálos balesetek számát.

Kórházakra költik a bírságokat

A feszült helyzetet Emmanuel Macron francia elnök is pontosan érzékelte. És bár eleinte láthatóan megpróbálta távol tartani magát a népszerűtlen intézkedéstől, tavasszal már kénytelen volt megszólalni, és elkezdte puhítani a sebességért rajongó, felbőszült franciákat.

Ha nem működik, nem folytatjuk

- jelentette ki, és azt hangsúlyozta, hogy ez egy átmeneti állapot. A miniszterelnökhöz hasonlóan megígérte, hogy két év múlva megvizsgálják, hány emberéletet sikerül megmenteni. Macron azt mondta, érzékeli, hogy forrnak az indulatok, mert

a francia mindig utálja, ha beleszólnak abba, hogy vezet.

De türelmet és óvatosságot kért a franciáktól. Macron rutinos politikusként tett egy olyan ígéretet is, amellyel előre készül arra a helyzetre, amikor tömegével büntetik majd meg a megszokásból 90-nel hajtó autósokat. Az elnök megígérte, hogy a bírságokból befolyó összeget kórházak felújítására költik, "ahol az utakon esetleg megsérült sebesülteket gyógyítják". Egy másik ígérete pedig az volt, hogy teljesen transzparensek lesznek a baleseti statisztikák, vagyis a korlátozás eredményeit bárki tudja majd ellenőrizni.

Most szombaton mindenesetre az autósok (az említett 40 millions d'Automobilistes) egy nagy tüntetésre készülnek Párizsban, ahová az ország minden autósát és motorosát várják. A felhívás szerint ezzel hatalmas megmozdulással akarják visszakozásra kényszeríteni a kormányt. Most azonban úgy tűnik, hogy a tömeg nem éri el a célját, és vasárnap már mindenki csak 80-nal tud visszahajtani otthonába.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?