Nándor
9 °C
20 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Görög halászok: pénzt adunk, ha porrá zúzhatjuk a hajóját

2018-07-02T130216Z 1341863007 RC14297FD980 RTRMADP 3 GREECE-FISH
2018.07.19. 05:18

Az utóbbi években felére esett vissza a kifogott halak száma a görög partoknál, emiatt rengeteg halász kénytelen új szakma után nézni. A gazdasági válságból kifelé evező Görögországban ez nem egyszerű feladat.

A túlhalászat és a szennyezés a legfőbb probléma a Földközi-tengeren. 2017-ben a Görögország-körüli vizek hatvan-féle halállományból mindössze hétnek volt egészséges szintje, ami riasztóan alacsony szám, nem csak a környezetvédelem szempontjából. 

Több évszázadon keresztül éltek meg a helyiek halászatból, most mégis változásra van szükség az emberek és a környezet érdekében egyaránt. Az EU és a görög kormány úgy próbál segíteni a halászokon, hogy 6 ezertől akár 260 ezer euróig kárpótolja őket. Ennek az a feltétele, hogy a halászok a szeméttelepen leadják a hajójukat, amit porrá zúznak. A kárpótlás a hajó méretétől függ.

Így járt Panagiotisz Pagonisz is (a borítóképen balra), aki már 72 éves. Megérte, hogy végignézze, ahogyan a hajóját, amihez egy emberöltőnyi emlék fűzi, darabokra töri egy buldózer. Több százan járnak hozzá hasonló cipőben, akik nem tudnak már megélni a halászatból.

A pokolba ezzel az egésszel!

- kommentálta a helyzetüket a Reuters riporterének, amikor elkísérték őt a hajója utolsó útjára a roncstelepre.

"Úgy érzem, hátba szúrtak" - mondja Ioannisz Loukakisz, aki épp a széttört hajója mellett ült. "Mintha egy embert halt volna meg".

A görög mezőgazdasági minisztérium azzal árnyalja a képet, hogy a halászok előtt más opciók is megnyílnak, ha úgy döntenek, ott hagyják a halászatot, és nem is kell feltétlenül a hajójuk bezúzása mellett dönteniük. Átalakíthatnák a hajójukat sétahajóvá - még akkor is, ha az EU ezt nem támogatja a tengerek védelme érdekében - és vihetnének turistacsoportokat körutakra. Mégis a legtöbben a kifizetést és a bezúzást választják, mivel a nem túl nyereséges évek után belefogni egy hajó teljes átalakításába pénzügyileg megterhelő lenne számukra.

Nem csak a halászokat sújtja ez a helyzet, ha elfogy a tenni való a tengeren, a hajóépítők is munka nélkül maradnak. Egy a Reutersnek nyilatkozó hajóépítész, Jannis Praszinosz szerint az egyszeri kompenzáció nem fogja véglegesen megoldani az emberek problémáját, hiába védjük meg közben a vizeket. Egy sor más szempontot is figyelembe kéne venni, ugyanis a halászat csak egy láncszeme a problémák által érintett foglalkozásoknak.

A lenti képen a birkáit terelő Szteliosz Didonisz egy az érintett halászok közül, aki egész életében a halászattal foglalkozott. A 48 éves férfi 30 éven át kelt reggel négykor, hogy időben tengerre tudjon kelni. A hajóját most mégis leadja, és pihen egy hónapot. Arra, hogy mi lesz a kényszerpihenő után, még nincsenek tervei, hasonlóan több halásztársához. A reményt mégsem adja fel:

Bármi lesz, én úgyis a tengeren leszek.

A gazdasági válság után a görögök egyötöde maradt munka nélkül, ennek a hatása még mindig érződik, ezért a helyzet vesztesei jobbára élnek is a lehetőséggel, bár a legtöbben tanácstalanok a jövőre nézve.

Az utóbbi 50 évben a mediterrán térség tengeri emlőseinek 41%-át, és a halak teljes állományának 34%-át vesztette el. Az Európai Bizottság egy 2016-ban indult MedFish4Ever nevű kezdeményezés keretében fel a figyelmet a rendkívüli állapotokra. A kezdeményezés célja a figyelem felhívása és a tudatosítása a problémának mind szakmai, mind politikai körökben.

(Reuters)