Jenő
-2 °C
6 °C

Utolsó négy útján hibás volt az indonéz repülő sebességmérője

2018-11-03T081909Z 342467209 RC1E536F9920 RTRMADP 3 INDONESIA-CR
2018.11.05. 10:47 Módosítva: 2018-11-05 15:41:18

Az utolsó négy repülőút során hibásan működött a Lion Air indonéz légitársaság múlt héten lezuhant gépének sebességmérője - közölte hétfőn a délkelet-ázsiai ország közlekedésbiztonsági bizottsága. Az indonéz Lion Air légitársaság Boeing 737 MAX 8 típusú gépének fedélzeti adatrögzítőjéből letöltött adatokból derült ki a gép sebességmérőjének meghibásodása. Korábban ugyanez a hatóság azt mondta, legalább egy hónap kell a múlt hétfői indonéz légikatasztrófa kivizsgálására.

A Boeing 737 MAX 8 típusú gép fedélzeti adatrögzítőjéből letöltött adatokból derült ki, hogy a sebességmérő többször meghibásodott - mondta a bizottság vezetője. A gép utolsó négy repülőútja során minden esetben hasonló probléma állt fenn. A gép utolsó útján egyenetlen sebesség és magasság volt tapasztalható, és a feketedoboz adatai kimutatták, hogy már az előző három úton is adódtak problémák a gép sebességmérőjével.

A megállapítás nyomán indonéz szakemberek, az amerikai szállítási biztonsági hivatal, illetve a gépet gyártó Boeing vállalat részletes vizsgálatot folytatnak le a Boeing 737 MAX 8 típusú gépek repülési sebességével kapcsolatban.

Mint ismert, az indonéz gép október 29-én hajnalban zuhant a tergerbe a fedélzetén 189 emberrel. A gép az indonéz fővárosból, Jakartából tartott Banka sziget legnagyobb városába, Pangkal Pingangra. A tervezett út mindössze egy óra lett volna. Mindössze 13 perccel a felszállás után elvesztették a kapcsolatot a Boeing 737 MAX 8 típusú géppel, a pilóta nemsokkal a felszállás után engedélyt kért, hogy visszatérhessen a repülőtérre. Az engedélyt megkapta, de utána megszakadt a kapcsolat a légi irányítással.

A Lion Air magántársaság vezérigazgatója azt mondta, egy nappal korábban technikai problémák merültek fel a géppel, de ezeket megoldották a felszállás előtt. A nyomozók ezért vizsgálni fogják a karbantartási jegyzőkönyvet: azt, hogy milyen problémákat jelentettek, milyen javításokat eszközöltek a gépen, kellett-e valamilyen alkatrészt cserélni, továbbá az elvégzett javításokat ellenőrizték-e, mielőtt a gépet repülésre alkalmasnak nyilvánították.

Vasárnap már nem észlelték a gép hiányzó feketedobozának a jelét, ezért elég kevés esély van rá, hogy megtalálják a fedélzeten elhangzó beszélgetéseket rögzítő berendezést. A másik feketedobozt, ami a gép utolsó 19 útjáról származó, összesen 69 órányi repülés adatait rögzítette, kutatóbúvárok már megtaláltak a Jávai-tenger fenekén, a Lion Air légitársaság Boeing 737 MAX 8 típusú gépének lezuhanásának helyszínén. Ennek az adathalomnak a kielemzése nagyon időigényes, erre hivatkozva mondta hétfőn az indonéz közlekedésbiztonsági bizottságának vezetője, hogy egy hónap múlva lesz csak eredmény.

A búvárok eddig 134 zsákban hoztak fel az áldozatok testrészeiből, viszont a hatóságok mindössze 14 áldozatot tudtak azonosítani. A kutatást az áldozatok és a gép roncsai után vasárnap három nappal meghosszabbították.

A sajtótájékoztatón az áldozatok hozzátartozói azt kérdezték, hogy a repülőgép miért kapott repülési engedélyt, és követelték, hogy a hatóságok ne hagyjanak fel a kutatással, amíg minden áldozat holttestét meg nem találják.

(Borítókép: A lezuhant repülőgép maradványai. Fotó: Willy Kurniawan / Reuters) 

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?