Ágnes
-5 °C
2 °C

Utolsó négy útján hibás volt az indonéz repülő sebességmérője

2018-11-03T081909Z 342467209 RC1E536F9920 RTRMADP 3 INDONESIA-CR
2018.11.05. 10:47 Módosítva: 2018-11-05 15:41:18

Az utolsó négy repülőút során hibásan működött a Lion Air indonéz légitársaság múlt héten lezuhant gépének sebességmérője - közölte hétfőn a délkelet-ázsiai ország közlekedésbiztonsági bizottsága. Az indonéz Lion Air légitársaság Boeing 737 MAX 8 típusú gépének fedélzeti adatrögzítőjéből letöltött adatokból derült ki a gép sebességmérőjének meghibásodása. Korábban ugyanez a hatóság azt mondta, legalább egy hónap kell a múlt hétfői indonéz légikatasztrófa kivizsgálására.

A Boeing 737 MAX 8 típusú gép fedélzeti adatrögzítőjéből letöltött adatokból derült ki, hogy a sebességmérő többször meghibásodott - mondta a bizottság vezetője. A gép utolsó négy repülőútja során minden esetben hasonló probléma állt fenn. A gép utolsó útján egyenetlen sebesség és magasság volt tapasztalható, és a feketedoboz adatai kimutatták, hogy már az előző három úton is adódtak problémák a gép sebességmérőjével.

A megállapítás nyomán indonéz szakemberek, az amerikai szállítási biztonsági hivatal, illetve a gépet gyártó Boeing vállalat részletes vizsgálatot folytatnak le a Boeing 737 MAX 8 típusú gépek repülési sebességével kapcsolatban.

Mint ismert, az indonéz gép október 29-én hajnalban zuhant a tergerbe a fedélzetén 189 emberrel. A gép az indonéz fővárosból, Jakartából tartott Banka sziget legnagyobb városába, Pangkal Pingangra. A tervezett út mindössze egy óra lett volna. Mindössze 13 perccel a felszállás után elvesztették a kapcsolatot a Boeing 737 MAX 8 típusú géppel, a pilóta nemsokkal a felszállás után engedélyt kért, hogy visszatérhessen a repülőtérre. Az engedélyt megkapta, de utána megszakadt a kapcsolat a légi irányítással.

A Lion Air magántársaság vezérigazgatója azt mondta, egy nappal korábban technikai problémák merültek fel a géppel, de ezeket megoldották a felszállás előtt. A nyomozók ezért vizsgálni fogják a karbantartási jegyzőkönyvet: azt, hogy milyen problémákat jelentettek, milyen javításokat eszközöltek a gépen, kellett-e valamilyen alkatrészt cserélni, továbbá az elvégzett javításokat ellenőrizték-e, mielőtt a gépet repülésre alkalmasnak nyilvánították.

Vasárnap már nem észlelték a gép hiányzó feketedobozának a jelét, ezért elég kevés esély van rá, hogy megtalálják a fedélzeten elhangzó beszélgetéseket rögzítő berendezést. A másik feketedobozt, ami a gép utolsó 19 útjáról származó, összesen 69 órányi repülés adatait rögzítette, kutatóbúvárok már megtaláltak a Jávai-tenger fenekén, a Lion Air légitársaság Boeing 737 MAX 8 típusú gépének lezuhanásának helyszínén. Ennek az adathalomnak a kielemzése nagyon időigényes, erre hivatkozva mondta hétfőn az indonéz közlekedésbiztonsági bizottságának vezetője, hogy egy hónap múlva lesz csak eredmény.

A búvárok eddig 134 zsákban hoztak fel az áldozatok testrészeiből, viszont a hatóságok mindössze 14 áldozatot tudtak azonosítani. A kutatást az áldozatok és a gép roncsai után vasárnap három nappal meghosszabbították.

A sajtótájékoztatón az áldozatok hozzátartozói azt kérdezték, hogy a repülőgép miért kapott repülési engedélyt, és követelték, hogy a hatóságok ne hagyjanak fel a kutatással, amíg minden áldozat holttestét meg nem találják.

(Borítókép: A lezuhant repülőgép maradványai. Fotó: Willy Kurniawan / Reuters) 

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!