Amerika elvesztette történelme leghosszabb háborúját
További Külföld cikkek
- Kegyetlenül meggyilkolta saját gyermekeit egy nő, életfogytiglanra ítélték
- Soha nem látott veszélyekről beszélt Trump tanácsadója: Putyin nem akar tárgyalni, egész Ukrajnát akarja
- Kihalás felé menetel az orosz társadalom, a megoldás sokakat meglep majd
- Ezeknek az iparágaknak verne oda az illegális bevándorlók tömeges deportálása az USA-ból
- Lófejjel és egy vemhes tehén tetemével próbál megfélemlíteni egy vállalkozót az olasz maffia
Lehet, hogy nektek van karórátok, de az idő velünk van.
Így foglalta össze egyszer egy afganisztáni tálib parancsnok a nemzetközi haderő helyi kilátásait. A megállapítás azután átkerült a lifestyle coach-ok és sales-es workshopok bölcsességei közé, de végül 2019-re politikai valósággá vált:
Amerikának ugyanis úgy, ahogy van, elege lett az Afganisztánba beleölt 17 évből,
az állandó majdnem-győzelmekből, az alig vállalható szövetségesekből, a stabilizációt gáncsoló pakisztáni, orosz és iráni cselszövésekből, a civil áldozatok miatti magyarázkodásból. Az afganisztáni intervenció hosszát tekintve már megelőzte a vietnami háborúban való amerikai részvételt (amit hagyományosan az első katonai tanácsadók 1955 novemberi kiküldetésétől a katonai akciók 1973 januári felfüggesztéséig számítanak), eddig 900 milliárd dollárt emésztett fel és Vietnamhoz képest kevés, de terméketlenségéhez képest sok, 2300 amerikai katona életébe került.
Nem csoda, ha 2009-től kezdve a közvélemény-kutatások rendre azt mérik, hogy az amerikaiak többsége hazahozná a katonákat, és ezt az igényt Donald Trump az elnökválasztási kampányában fel is karolta. És bár pont Trump volt az, aki elnökként - a katonai elitből toborzott kabinetje nyomására - megerősítette az afganisztáni katonai kontingenst, 2018-tól már folyamatosan kereste a rugalmas elszakadás lehetőséget. Ennek jegyében
Trump megbízottja több héten keresztül tárgyalt a megbékélésről azokkal a tálibokkal, akiket az USA 2001 óta próbál megsemmisíteni.
Az Egyesült Államok tárgyalója, Zalmay Khalilzad főleg Katar fővárosában, Dohában találkozott a muszlim szélsőségesek emberivel (Katar mindig jó választás, ha valaki az iszlamista szervezetekkel, dzishadista szponzorokkal akarja felvenni a kapcsolatot, a táliboknak egy időben hivatalos diplomáciai képviseletük volt Dohában), de a tálibok Moszkvában is folytattak tárgyalásokat, de nem az oroszokkal, hanem olyan befolyásos afgán döntéshozókkal, mint az országot 13 éven keresztül vezető – és a tálibokkal való tárgyalást 13 éven keresztül elutasító - Hamid Karzai.
És ezek a tárgyalások nem is voltak sikertelenek, mivel a hírek szerint sikerült egy-egy fontos igény teljesítésében megegyezni:
- az amerikaiak vállalták, hogy 18 hónap alatt kivonják a mintegy 14-15 ezer főre tehető katonai kontingensüket (mondjuk arról egyelőre nincs szó, hogy a 300 ezres hadsereg működését megalapozó 5,2 milliárd dolláros katonai segélyt is befagyasztanák)
- cserébe a tálibok megígérték, megakadályozzák, hogy Afganisztánt nemzetközi dzsihadista terrorszervezetek bázisként használják.
A tálibokat évek óta próbálják megkörnyékezni az amerikaiak valamiféle ajánlattal (egy időben készpénzzel fizették volna ki fegyverüket lerakó milicistákat), de most, hogy valóban megvan az akarat a megegyezésre, hirtelen mindenki rádöbbent arra, hogy mennyi kérdőjel is dongja körül a tálibokkal való megbékélést.
Sőt, magát a tálibok létjogosultságát is.
Ugyanis az 1979-ben kezdődött afgán háború pakisztáni vallási iskolákban szerveződött önkéntesei azóta a nemzetközi rendszer páriáinak számítanak, hogy Omár molla vezetésével a kilencvenes években létrehozták az Iszlám Emirátust, bevezették a sáriát az egész világot meghökkentő excentrikus lépéseivel a nyilvános lefejezésektől a Buddha-szobrok szétágyúzásáig.
A dzshadisták felemelkedéséért a nyolcvanas években igen sokat tett Egyesült Államoknál a tálibok akkor húzták ki a gyufát, amikor befogadták az al-Káida terrorszervezetet. A 2001-es terrortámadás utáni NATO-intervenció szétzúzta a tálib uralmat, csakhogy Hamid Karzai kormányzata helyi szinten pont azokat a hadurakat, törzsi potentátokat helyezte vissza a hatalomba, akik miatt a tálibok saját tevékenységüket pozitív színben tudták feltüntetni. Ezért azután hiába szorultak vissza utolsó sejtjeik Pakisztánba (vagyis mentette ki őket a pakisztáni titkosszolgálat az amerikaiak elől), hiába végeztek vezetőivel az elmúlt 17 év során, mégis újra meg újra meg tudott erősödni.
Megerősödésében a kabuli kormányzat ballépésein (meg a nyelvileg, etnikailag, törzsileg és részben vallásilag is széttagolt afganisztáni társadalom permanens konfliktusain) kívül a tálibok antikorrupciós kiállása, az általuk ellenőrzött területeken működtetett gyors helyi bíróságok működtetése játszott szerepet. És persze a fegyverellátást és kiképzést nagyban megkönnyítette, hogy a tálibokat minden olyan regionális hatalom támogatta, mely borsot akart törni az Egyesült Államok orra alá (Pakisztán esetében ez az orr inkább Hámid Karzaié volt).
Ennek eredményeképp 2014-től rohamosan romlani kezdett a biztonsági helyzet; csak az elmúlt 5 évben 45 ezer kormánykatonával végeztek a tálibok, és mára Kabul ellenőrzése már csak az ország tartományainak 36 százaléka felett mondható stabilnak, a kerületek 13 százalékában már a Talibán az úr, és az Afganisztán feléért pedig folyik a harc.
Szóval a nyugati stratégák szerint évek óta „kimerülőfélben lévő” tálibok épp nyerő szériában vannak, a kabuli kormány pedig még az Egyesült Államok által vezetett NATO-tagállamok katonai és pénzügyi támogatása ellenére is visszaszorulóban. Nem éppen ez a legszerencsésebb felállás egy rendezés megkezdéséhez, mint ahogy az sem, hogy a tálibok abban a tudatban tárgyalhatnak, hogy az afganisztáni csapatokat Trump tényleg nagyon ki akarja vonni az országból - bár februárra már ez a nagy garral bejelentett lépés sem tűnik egyértelműnek - és hogy az amerikaiak szintén tálib kérésre hajlandó voltak megkerülni a leginkább érintett felet: az afgán kormányt. Asráf Gáni és kabinetje érthető módon sérelmezi, hogy miután a nemzetközi szereplők éveken keresztül hangsúlyozták, ez nem az ő háborújuk, ők csak segítenek a legitim kormánynak, most lényegében az ő megkerülésükkel akarnak megállapodni azzal a frakcióval, mely soha nem ismerte el a kabuli kormányt.
Mely egyébként joggal veti az amerikaiak szemére, hogy tulajdonképen felrúgják a „Terroristákkal nem tárgyalunk!” alapelvét. A tálibok ugyanis valójában egy terrorszervezet, és az Egyesült Államok 17 éve terroristaként is kezeli őket. A kiskaput azt jelenti, hogy az USA – Kanadával ellentétben - hivatalosan nem a Talibán, hanem egyes leágazásait, például a tavaly meghalt Dzsalaluddin Hakkáni szervezetét tette fel a terrorlistára. És a tálibok az amerikaiak szemében azért jelentenek minőségi különbséget az al-Káidával, vagy a 2015 óta Afganisztánban is szerencsét próbáló Iszlám Állammal szemben, mert
eszük ágában sincs részt venni a globális dzsihádban.
És mára teljesen maguk mögött hagyták az al-Káidával való szimbiózist, az IS helyi leányszervezetét, a Khoraszán Vilajetet pedig – minden ideológiai hasonlóság ellenére – kíméletlenül üldözik. Na ez az az alap, amire az amerikaiak részükről elképzelhetőnek tartják a megállapodás felhúzását.
Mondjuk ebbe az alapba egy nagy adag jóhiszeműséget is bele kell keverni ahhoz, hogy akár egy viskót is fel lehessen rá építeni. Ugyanis a tálibok lételeme a harc.
És ez a jellemzés nem valamiféle néplélekre vonatkozó diagnózis, hanem a 2001 óta folytatott gyakorlat összefoglalása. A tálibok a néhai Iszlám Állammal szemben már nem fektetnek nagy hangsúlyt az államszerű működésre, nem érdekli őket az oktatás, a kultúra vagy az infrastruktúra fenntartása. Egyedül a bírákat delegáltak nagy számban, ezek az üldöztetések miatt egy idő után mozgóbíróságokként osztották az igazságot (nyilván a sária alapján, és ami nagyon fontos: ingyen). Néhány óra alatt meghozott döntéseik azonban nagy könnyebbséget jelentett a vidéken élőknek, akiknek így nem kellett átküzdeni magukat az igazságszolgáltatás labirintusán, ahol ráadásul minden kanyarban komoly kenőpénzeket kellett otthagyni.
Mondjuk önmagában a kormányzás iránti érdektelenség akár az afgán kormányzati struktúrába való integrálódás felé is terelhetné a tálibokat, és a néppártosodásnak mutatkoztak is jelei az Eid ünnepére meghirdetett fegyvernyugvástól Mohamed Abbász Stanikzáj főtárgyaló mézesmadzagjáig, miszerint a tálibok „nem törekszenek az ország meghódítására”, és készek tiszteletben tartani a nők jogait. Mondjuk ezeket a jogokat Stanikzáj a „sária és az afgán hagyományok” alapján képzeli el, ami nem sok jót ígér. De mégis több ez a Malala Juszafzaihoz hasonló iskolás lányok fejbelövésénél; ahogy azt az egyik Moszkvában a tálibokkal asztalhoz ülő afgán női politikus megfogalmazta:
már az is nagy előrelépés, hogy nem fegyverekkel, hanem mikrofonokkal akarja megoldani a kérdéseket.
A néppártosodás korlátját nem csak a tálibok mindent átható militarizmusa és vahabita fanatizmusa jelentheti, hanem az a stratégiai megfontolás is, hogy ha a legitimációját a korrupt kabuli kormányzat és a mögötte álló „keresztesek” elleni harcra építő tálibok lábhoz tennék a kalasnyikovokat, akkor több tízezernyi harcosuk (20 ezerről, de 60 ezerről is lehet olvasni) közül sokan pártolnának át az egyelőre csak sejt-szinten (mondjuk az Iszlám Állam esetében már 2-5000 fős hálózat szintjén) létező többi szélsőséges frakcióhoz.
Ha tehát kevésbé vagyunk jóhiszeműek, akkor az a legvalószínűbb forgatókönyv, hogy
a tálibok köszönik szépen a csapatkivonást, kivárják a 18 hónapot, utána összezúzzák a kabuli kormányt, és restaurálják az Iszlám Emirátust.
(Borítókép: Amerikai katonák vizsgálják egy öngyilkos merénylet helyszínét Dzsalalabad közelében, 2014. augusztus 24-én. Fotó: AFP/Noorullah Shirzada)