István, Vajk
18 °C
33 °C
Index - In English In English Eng

Kigyulladt egy utasszállító Moszkvában, legalább 41 ember meghalt

2019.05.05. 18:17 Módosítva: 2019.05.06. 10:48

Kényszerleszállás közben kigyulladt egy utasszállító gép a moszkvai Seremetyjevói nemzetközi repülőtéren vasárnap. Hivatalos források szerint csak 37-en élték túl a szerencsétlenséget, közülük hárman életveszélyes állapotban vannak – írja a Russian Times. A gépen 73 utas utazott ötfős személyzettel. A túlélők közül 33-an utasok, négyen a személyzet tagjai. 

A Szuhoj repülőgépgyár SSJ–100-as típusú gépe 28 perccel a felszállás után kényszerleszállást hajtott végre, mert vészhelyzetet jelentettek a gépen. 

A leszállás során az egyik vagy mindkét hátsó hajtómű megrongálódott, mert a gép visszapattant a földről. Erről egy térfigyelő kamera készített felvételt:

Amikor a teletankolt gép másodszor is földet ért, nagy lángokkal kigyulladt.

A Russian Times videóján látszik, milyen hatalmas füst volt az oltási munkák közben helyi idő szerint este hat körül:

Az Aeroflot-gépet pánikhangulatban hagyták el a túlélő utasok, az oldalsó vészcsúszdákat is használták.  

A gép Moszkvából Murmanszkba tartott volna.

Miután eloltották a tüzet, akkor látszott, hogy a gép hátsó fele teljesen szétégett. Az RT szerint a gép viszonylag új volt, 2017-ben vagy 18-ban gyárthatták. 

Dmitrij Medvegyev orosz miniszterelnök elrendelte, hogy a tragikus kényszerleszállás körülményeit egy állami bizottság vizsgálja ki. 

Az elsődleges feltételezések alapján a legvalószínűbb, hogy a tragédiát villámcsapás okozta, de nem kizárt a rövidzárlat sem. A repülőgéppel a vészjelzés leadását követően megszakadt a földi irányítók összeköttetése – írja az MTI.

Az incidens miatt a moszkvai repülőtereken több mint száz járatot késleltettek vagy töröltek.

A Szuhoj által kifejlesztett, Superjet néven is ismert SSJ–100-as repülőgépét 2011-ben állították rendszerbe Oroszországban, azt hangsúlyozva, hogy feléledőben van az orosz repülőgépipar. A főleg kiöregedett szovjet gépeket felváltó típust más országokban, így Mexikóban és Örményországban is alkalmazzák.

Az SSJ–10-esnek már volt korábban halálos balesete: 2012-ben bemutató repülés közben egy ilyen repülő hegynek ütközött, a fedélzetén lévő 45 ember életét vesztette.

Az MTI az eset kapcsán megjegyezte, hogy BBC brit közmédia orosz nyelvű hírszolgáltatásának egy tavaly október 31-i online híre szerint az üzembe állított Superjetek egyharmada a legnagyobb üzemeltetőinél – az Aeroflotnál, az Interjetnél, a Jamalnál, a Gazprom Aviánál és az Azimutnál – akkor éppen több mint hat napja a földön rostokolt. Ezt a gyártó általi szervizelés és az alkatrész-utánpótlás hiányosságai okozták. A problémák ellenére az Aeroflot tavaly szeptemberben további 100 Superjetet rendelt meg, amelyet az idei évtől 2026-ig fognak leszállítani számára. A BBC az Aeroflot egy 2018-as belső jelentésére hivatkozva ismertette: a Szuhoj utasszállítóin gyakrabban fordulnak elő incidensek, mint a konkurens gyártók modelljein. A dokumentum az SSJ–100-asokat közepesen, az Airbusokat és a Boeingokat pedig nagyon biztonságos utasszállítóknak minősítette.

A Jakutyija légitársaság, amelynek egyik Superjetje októberben Jakutszban súlyosan megsérült, még augusztusban közölte, hogy valószínűleg le fog mondani ennek a géptípusnak az alkalmazásáról.

A vasárnapi seremetyjevói tragédiát követően az orosz szövetségi légügyi hatóság (Roszaviacija) a TASZSZ hírügynökséggel azt közölte, hogy korai lenne még következtetéseket levonni azzal kapcsolatban, hogy fel kell-e függeszteni a Superjetek további repülését.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport