Az új NAT nem is alaptanterv a Magyar Földrajzi Társaság szerint
Az új NAT nem felel meg az alaptanterv műfaji követelményeinek, nem ad lehetőséget a különböző típusú kerettantervek készítésének, tehát nem felel meg a jogi szabályozás elvárásainak – állítja a Magyar Földrajzi Társaság.
A társaság e heti közleménye szerint ugyanakkor van pozitívuma is a rendeletnek: az, hogy olyan korszerű pedagógiai elvek jelennek meg benne, amelyek megfelelnek a természettudományok oktatásának 21. századi és nemzetközi követelményeinek.
A Magyar Földrajzi Társaság ezen kívül a Nemzeti alaptantervről azt is mondja:
- elfogadhatatlan, hogy az európai uniós direktívának ellentmondóan kikerült a kulcskompetenciák közül a természettudományos kompetencia;
- a földrajz óraszámának csökkentése elfogadhatatlan, mivel heti 1 órában nem lehet „tantárgyat tanítani”,
- nem csökkentették annyival a földrajz tantárgy tananyagát, mint amennyivel csökkentették az óraszámát,
- elkerülte a NAT-ot készítők figyelmét, hogy jelen helyzetben földrajzból fakultáció nélkül középszintű érettségi vizsgát tenni nem lehet;
- sajnálják, hogy a tantervben megjelenő párhuzamosságok, vagyis kétszer megtanított tananyagok (pl. fizikában is és földrajzban is megtanulandó csillagászati témák) nem tűntek el
- üdvözölték, hogy a földrajz önálló tantárgy maradt, mivel az a „társadalomtudományi vonatkozásai és komplexitása miatt nem sorolható kizárólag a természettudományok világába”.
A közlemény szerint nem lenne szabad bevezetni idén szeptemberben az új Nemzeti alaptantervet, mivel „számos kockázatot rejt magában”. Arról, hogy mi szerepel a NAT-ban, és mi a baj vele itt írtunk részletesen.