Adorján, Adrián
4 °C
8 °C

Vége, nem kutatnak már a lezuhant utasszállító áldozatai után

2021.01.22. 16:21 Módosítva: 2021.01.22. 16:22

Tizenkét nap után, csütörtökön befejezték a kutatást a január 9-én a Jávai-tengerbe zuhant Sirwijaya légitársaság Boeing 737-es repülőgép fedélzetén tartózkodók földi maradványai után.

A Sriwijaya Air légitársaság SJ182 jelzésű, Borneó szigetére tartó járata Jakartában emelkedett fel, de néhány perccel később hirtelen vesztett a sebességéből, és több mint tízezer lábat (több mint háromezer métert) a repülési magasságából.

Fedélzetén ötvenhat utas (köztük hat gyerek) és a hatfős személyzet tartózkodott.

Az indonéz illetékesek ettől függetlenül folytatják a kutatást a baleset körülményének kivizsgálásához kulcsfontossággal bíró hangrögzítő berendezés memóriaegysége után. Bár a pilótafülkében zajló kommunikációt és hangjelzéseket rögzítő berendezést már kiemelték a tengerből, a becsapódáskor a memóriaegység leszakadt, ezért a búvárok robot-tengeralattjárók segítségével fésülik át a tengerfeneket – írja az airportal.hu. 

A balesetvizsgálók figyelmének középpontjába ugyanis a hatóművek teljesítményét szabályozó automatika működése került. A Boeing 737-es karbantartási naplójában néhány nappal a szerencsétlenség előtt hibát jelentettek a repülőgép automatikus tolóerő-szabályozó rendszerével kapcsolatban. Ezt a karbantartó-személyzetnek jelezték is, de ennél több részlet egyelőre nem ismert. 

Az illetékes indonéz közlekedésbiztonsági nyomozó közölte: egyelőre nem tisztázott, hogy a hibabejelentés összefüggésben van-e a balesettel, de más technikai problémát nem találtak a gép karbantartási naplójában. 

A feketedobozból kinyert adatok alapján úgy tűnik, hogy a hajtóművek teljesítményét szabályozó automatika (a tolóerő-szabályozó) nem működött megfelelően a Jakartából történt felszállást követően.

A pilóták azonban nem kapcsolták le a rendszert, hogy kézi vezérléssel próbálják szabályozni a hajtóművek teljesítményt, hanem inkább az automatikát próbálták rendbe hozni. 

Az indonéz kutatók ezért is keresik az említett hangrögzítő berendezés memóriaegységet, hogy a pilóták közötti kommunikáció megerősítse vagy cáfolja a hatóságok gyanúját a baleset okáról. 

Két éven belül ez volt a második légi szerencsétlenség Indonéziában. Az országban 2018 októberében 189 ember halt meg, amikor nem sokkal a felszállás után a tengerbe zuhant a Lion Air indonéz légitársaság Jakartából Bangka-szigetre tartó Boeing 737 MAX 8 típusú utasszállító gépe. Ez utóbbi baleset a Boeing MAX típushibája miatt következett be. 

A MAX új fejlesztésű átesésvédelmi rendszere műszaki hiba és tervezési hiányosságok miatt úgy érzékelte, a repülőgép átesett, ezért lefelé nyomta a gép orrát. Ebből a helyzetből a pilóták már nem tudták kihozni a gépet, és lezuhantak. Későbbi vizsgálatok azt is kiderítették, hogy a Boeing elhallgatta ezen rendszer létét a hatóság és a pilóták elől a hanyag tervezés és a nem megfelelő engedélyeztetés miatt.

 A Sriwijaya Air januárban lezuhant járata azonban nem MAX modell volt, hanem egy 26 éves, 1994-ben üzembe helyezett Boeing 737-500-as.