Franciska, Fanni
-5 °C
7 °C

Nemzetbiztonsági fenyegetés miatt tiltották be a tévécsatornákat

2021.02.05. 07:25

Leállították a NewsOne, a ZiK és a 112 Ukrajina sugárzását Volodimir Zelenszkij ukrán elnök rendelete alapján. Az indok: a televíziók az Ukrajna elleni orosz propaganda és háború eszközeivé váltak – írta többek között a karpathir.com

A televíziócsatornák az Ellenzéki Platform – Életért parlamenti párt vezető politikusához, Viktor Medvecsukhoz, a Vlagyimir Putyin orosz elnök „komájaként″ emlegetett ukrán oligarchához, illetve más ellenzéki vezetőkhöz köthetőek. 

A döntés az ukrán Nemzetbiztonsági és Védelmi Tanács (RNBO) határozata alapján született. Zelenszkij elnök védelmébe vette a döntést, amelyet bírálói a médiaszabadság korlátozásának minősítettek. Az ukrán elnök leszögezte:

Ukrajna igenis támogatja a sajtószabadságot, de „egy agresszor ország által finanszírozott propagandát” már nem.

Ivan Bakanov, az Ukrán Biztonsági Szolgálat (SZBU) vezetője következetes lépésnek nevezte a döntést. Úgy fogalmazott: hibrid háború zajlik Ukrajna ellen, és a biztonsági szolgálat birtokába került adatok alapján indokoltak a televíziócsatornák elleni szankciók. 

Nagy különbség van a szólásszabadság és az egyértelmű ukránellenes retorika között. A szólásszabadság ott ér véget, ahol Ukrajna területi integritásába és szuverenitásába való beavatkozásra utaló jelek mutatkoznak meg

– fogalmazott az SZBU főnöke az MTI tudósítása szerint. 

Olekszandr Tkacsenko kulturális és információs miniszter pedig azzal érvelt: ezek a médiumok veszélyeztetik Ukrajna nemzetbiztonságát, információs terrorcselekményeket követnek el a Kreml propagandagépezetének eszközeiként, továbbá sorozatosan megsértik az újságírói etikát, hamis híreket terjesztenek az ukrán valóságról. A tárcavezető biztosra vette, hogy Oroszországban rögtön meg is indul az ellenpropaganda az ukrajnai sajtószabadság és demokrácia sárba tiprásáról.

Az RBK-Ukrajina és az Ukrajinszka Pravda hírportálok az ukrán hatóságoktól származó értesülésekre hivatkozva az írták: az említett tévécsatornákat, amelyek hivatalosan Medvedcsuk párttársának, Tarasz Kozaknak a nevére vannak bejegyezve,

olyan vállalat is finanszírozza, amely illegális szénkitermelést folytat a szakadár Donyec-medencei területeken, ahonnan a szenet Oroszországba szállítja, megsértve ezzel Ukrajna érdekeit.

A hírportálok megemlítették, hogy a három, sugárzási jogától megfosztott tévécsatorna műsoraiban gyakorta hangzottak el olyan „narratívák”, amelyek a kelet-ukrajnai orosz agressziónak és a Krím félsziget Oroszország általi önkényes elcsatolásának legalizálására, valamint Ukrajnának a nemzetközi színtéren való lejáratására irányultak.

A szankciókat az Egyesült Államok is üdvözölte, a kijevi nagykövetsége közölte:

Washington támogatja Ukrajnának azon erőfeszítéseit, amelyekkel igyekszik ellenállni Oroszország rosszindulatú befolyásának.

Joe Biden amerikai elnök nemrég tudatta, hogy az orosz elnökkel folytatott múlt heti telefonbeszélgetése során leszögezte, az Egyesült Államok többé nem huny szemet Oroszország tevékenységei felett. 

Közben Tarasz Kozak azt közölte: a legfelsőbb bírósághoz fordul, és kezdeményezi Zelenszkij alkotmányos felelősségre vonását, arra hivatkozva, hogy a mindenkori államfő nem vezethet be szankciókat ukrán vállalatok és polgárok ellen. Az ellenzéki párt frakciójának társelnöke, Vadim Rabinovics pedig felhívta a figyelmet arra, hogy a független Ukrajna történelmében még sohasem fordult elő, hogy betiltottak volna tévécsatornákat.

Petro Porosenko volt ukrán elnök egy tévéinterjúban azzal magyarázta, hogy saját hivatali idejében nem hozott hasonló intézkedést, mert szavai szerint az ukrán törvények és az alkotmány nem teszik lehetővé ukrán állampolgárok elleni szankciók bevezetését.

A Nemzetközi és az Európai Újságíró Szövetség, az IFJ és az EFJ a szóban forgó tévécsatornák szankcionálását politikailag motivált antidemokratikus döntésnek nevezeték. Ezt Olekszkandr Danyilov, az RNBO titkára második világháborús példával utasította vissza.

Netán működhettek volna a második világháború idején fasiszta újságok, rádióállomások Nagy-Britanniában vagy az Egyesült Államokban? Az ilyenek bezárását is a szólásszabadság elleni támadásnak tekintették volna? Márpedig Ukrajna ma nyílt katonai agressziós helyzetben van, amikor az európai kontinensen 1945 óta először egy ország megkísérelte egy másik állam területének egy részét elcsatolni.

A szóban forgó ukrán televíziócsatornák adását már egyetlen kábeltévétársaság sem sugározza Ukrajnában. A tévécsatornákat azonban nem érte váratlanul a betiltásuk, átálltak online adásra, jelenleg a YouTube-on érhetőek el. Kijev azonban ezt sem fogja szó nélkül hagyni: Olekszandr Tkacsenko már jelezte, hogy hivatalosan megkeresést küld a YouTube-nak a tévécsatornák blokkolását kérve.